Gebyr ved brug af PBS
Fra : Ukendt

Dato : 18-07-03 12:02

Hej NG!

Er det tilladt for en betalingsmodtager at opkræve et gebyr ved betaling via
BetalingsService?

Situation:
Jeg har gennem et stykke lejet et TV hos F Group. Til at begynde med modtog
jeg en bunke girokort, men valgte at melde regningen til BS.
Hver gang jeg modtager en oversigt fra BS er der udover den aftalte leje
også hævet et gebyr på kr. 4,-!
Jeg tvivler stærkt på lovligheden i dette, og kan slet ikke forstå logikken!
Vælger jeg at betale med giro via netbank, slipper jeg med kr 1,- i gebyr,
til min bank!
Det må da være billigere for F Group, at jeg et tilmeldt BS istedet for, at
de skal sende mig en masse girokort!

Er de i deres gode ret til at opkræve dette gebyr?

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

X-postet i dk.forbruger og dk.videnskab.jura

Fra : David T. Metz

Dato : 18-07-03 12:17

Helmut Lotti skriblede:

> Er det tilladt for en betalingsmodtager at opkræve et gebyr ved
> betaling via BetalingsService?

Hvis det er aftalt ja.

> [...]
> Jeg tvivler stærkt på lovligheden i dette, og kan slet ikke forstå
> logikken! Vælger jeg at betale med giro via netbank, slipper jeg med

Sparer du ikke til gengæld et giroopkrævningsgebyr til F-group?

> X-postet i dk.forbruger og dk.videnskab.jura

Xpost fjernet.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Michael Jensen

Dato : 18-07-03 12:22

"Helmut Lotti" <HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> skrev i en meddelelse
> Er det tilladt for en betalingsmodtager at opkræve et gebyr ved betaling
via
> BetalingsService?

Hej!

Jeg tvivler stærk på at det er tillads, men prøv at spørge din bank!

Michael Jensen

Slet "fjerndette" ved henvendelse på e-mail

Fra : Gismo

Dato : 18-07-03 12:39

> [...]
at
> de skal sende mig en masse girokort!
>
> Er de i deres gode ret til at opkræve dette gebyr?

Er efterhånden mange steder der er et gebyr ved betaling over PBS.
Fx på de fleste benzin kort

Vælger du giro er der ofte et tillæg på 10-15 kr

Gismo

Fra : Ukendt

Dato : 18-07-03 12:38

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Er efterhånden mange steder der er et gebyr ved betaling over PBS.
> Fx på de fleste benzin kort
>
> Vælger du giro er der ofte et tillæg på 10-15 kr

Der er netop ikke noget gebyr, hvis jeg betaler via girokort!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : Gismo

Dato : 18-07-03 17:03

> "Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Der er netop ikke noget gebyr, hvis jeg betaler via girokort!

Syntes ofte det er sådan at der kommer et gebyr (eller hvad det nu er) på
10-15 kr hvis man vælger at betale via girokort i stedet for pbs...
Kan godt værer mig der tager fejl.

Gismo

Fra : Daniel Birch

Dato : 19-07-03 06:39

"Gismo" <stivnisse@[XXXX]hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Syntes ofte det er sådan at der kommer et gebyr (eller hvad det nu er) på
> 10-15 kr hvis man vælger at betale via girokort i stedet for pbs...

Man skal skelne, hvem der opkræver gebyret. I Hr. Helmuts tilfælde opkræver
banken IKKE gebyr. Jeg har endnu ikke mødt banker, der tager gebyr for
BS-betalinger (i hvert fald ikke hos private kunder). Det er derimod
beløbsmodtager, der påfører et gebyr på i dette tilfælde 4 kr. Det må de
gerne, og det er vist efterhånden temmelig udbredt.

Vælger man girokort i stedet, tager banken gebyr for at betale det. I
netbank typisk 0-2 kr., ellers 10-15 kr. Det har intet med betalingsmodtager
at gøre, og en betalingsmodtager, der tager gebyr for at modtage
BS-betalinger, vil sandsynligvis også tage et (måske endnu større) gebyr for
at udskrive og sende girokort til kunden.

Så er der en række betalingsmodtagere, der kun tillader betaling via BS. Det
har vist også været oppe at vende før, og det må de gerne.

mvh
Daniel

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 19-07-03 08:54

"Daniel Birch" <danielbirch@hotmail.com> skrev:

> Så er der en række betalingsmodtagere, der kun tillader betaling
> via BS. Det har vist også været oppe at vende før, og det må de
> gerne.

Jeg vil dog vove den påstand, at der skal være mulighed for gebyrfri
betaling.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Henning

Dato : 18-07-03 14:38

On Fri, 18 Jul 2003 13:01:37 +0200, "Helmut Lotti"
<HelmutL(SnabelA)ofir(Prik)dk> wrote:

> [...]
>jeg en bunke girokort, men valgte at melde regningen til BS.
>Hver gang jeg modtager en oversigt fra BS er der udover den aftalte leje

Kun 4,- ? Da jeg for et par år siden købte "rentefrit" hos dem, var
der 15,- i gebyr hver måned via PBS. Det endte med, at jeg troppede op
i butikken hver måned og betalte i stedet - ulempen for dem var, at
jeg mange gange ikke nåede det til den givne dato, men ventede 4-5-6
dage.

Henning
hsb@(fjernes)image.dk

Fra : Frej Jensen

Dato : 18-07-03 17:40

On Fri, 18 Jul 2003 13:01:37 +0200, Helmut Lotti wrote:

> [...]
> jeg en bunke girokort, men valgte at melde regningen til BS.
> Hver gang jeg modtager en oversigt fra BS er der udover den aftalte leje

Hvad kalder de selv gebyret?.

> Jeg tvivler stærkt på lovligheden i dette, og kan slet ikke forstå logikken!
> Vælger jeg at betale med giro via netbank, slipper jeg med kr 1,- i gebyr,
> til min bank!

Er da ikke helt sikker på, hvilken lovgivning der specifik taler for,
eller imod et gebyr for opkrævning på PBS. - Hvis der, for virksomheden,
er en omkostning ved at få udført den BS opkrævning, er det da logisk nok,
at den bliver vidrefaktueret til kunden!.

I England (hvor jeg også har bank), har jeg da oplevet at få lov til at
betale £1 - £1½ for en Direct Debit transaktion. Ikke opkrævet af bank,
men af regningssendingerne.

Netbank og virkelighedens bank(filial og posthus) er to vidt-forskellige
ting. - Du kan ende med at betale 12 - 15 kr's gebyr for at få betalt
giro/FI kortet!.

> Det må da være billigere for F Group, at jeg et tilmeldt BS istedet for, at
> de skal sende mig en masse girokort!

Ikke nødvendigvis.

> Er de i deres gode ret til at opkræve dette gebyr?

Jeg ringer og spørger PBS på mandag!.

Fra : Ove Kristensen

Dato : 21-07-03 18:26

Hej !
Hvordan kan det være., at du kalder dig Helmut Lotti?????

Med venlig hilsen
fra
OveK.