Forbydelse af en forening
Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 18-07-03 11:06

Hvad skal der rent juridisk til, for at man idag kan forbyde/ulovliggøre
en forening?

Hvis man f.eks. vil forbyde en forening som Pædofilgruppen, og hvis det
ikke kan lade sig gøre i henhold til nuværende lovgivning, hvilke
lovændringer skulle i så tilfælde være nødvendige, for at man
kunne ulovliggøre f.eks. Pædofilgruppen?

Mvh. Jan

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 11:16

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
> Hvad skal der rent juridisk til, for at man idag kan forbyde/ulovliggøre
> en forening?

Den lever ikke op til de fastsatte lovkrav.

> [...]
> lovændringer skulle i så tilfælde være nødvendige, for at man
> kunne ulovliggøre f.eks. Pædofilgruppen?

Så skulle der en lov til der forbød pædofile i at danne forening.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-03 11:26

TGD wrote:

> Så skulle der en lov til der forbød pædofile i at danne forening.

Ville gerne se den lov i praktis? Hvordan ville du formulere dette?

§ 1. Den der af mindst 2 uafhængige psykologer er erklæret pædofile må
ikke danne foreninger.
stk. 2
Der kan i desuden nedlægges forbud mod oprettelse af forening hvis
personen har dom for sædelighedsforbrydelse.

Ehm?
Hvorfor ikke bare sige ophævelse af ytringsfriheden? Det er det samme.

mvh
Johan

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 17:49

"Johan Holst Nielsen" <johan@weknowthewayout.com> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Ville gerne se den lov i praktis? Hvordan ville du formulere dette?

Jeg ville ikke - læg mærke til den gruppe er til juridiske facts ikke
holdninger mv. derfor ville jeg ikke komme med min holdning - I Danmark har
vi forsamlings/foreningsfrihed hvilket jeg går indfor.

> [...]
> Der kan i desuden nedlægges forbud mod oprettelse af forening hvis
> personen har dom for sædelighedsforbrydelse.

Ja sådan kunne det vel formuleres, men det ændrer ikke ved at de kan
"stifte" deres egen "kaffeklub", hvis man nu mener det er vejen frem.

> Ehm?
> Hvorfor ikke bare sige ophævelse af ytringsfriheden? Det er det samme.

Snarer en begrænsning i friheden - hvilken vi gerne skulle undgå.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-03 12:22

"TGD" <mrxFJERNES@dk2netFJERNES.dk> wrote in message

> "Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev i en meddelelse
>
> Den lever ikke op til de fastsatte lovkrav

Hvad er det for lovkrav en sådan forening ikke ville leve op til?

> Så skulle der en lov til der forbød pædofile i at danne forening.

Og den ville formentlig være i strid med grundloven.

Peter

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 17:46

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Hvad er det for lovkrav en sådan forening ikke ville leve op til?

Du misforstår, jeg mener at en forening kan lukkes hvis den ikke flg. de
love og bestemmelser der er.

Underforstået at foreningen er "registreret" og får tilskud.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 18-07-03 18:09

> [...]
> love og bestemmelser der er.
>
> Underforstået at foreningen er "registreret" og får tilskud.

Jamen det er forkert. Se blot begrundelsen for at man ikke kunne ulovligøre
en forening som Hells Angels.
Grundloven sikrer os forsamlings og foreningsfrihed, og en forening kan kun
opløses (af staten) hvis dens formål er ulovligt. Det er ikke nok at dens
medlemmer allesammen har begået noget ulovligt.

Peter

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 20:00

"Peter K. Nielsen" <peter.n@jubiiposten.dk> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> Jamen det er forkert. Se blot begrundelsen for at man ikke kunne
ulovligøre
> en forening som Hells Angels.

Hvad er det der er forkert? EN forening kan lukkes.

Har jeg skrevet noget andet end det?

Fra : Ole Andersen

Dato : 18-07-03 19:12

TGD wrote:
> Du misforstår, jeg mener at en forening kan lukkes hvis den ikke flg. de
> love og bestemmelser der er.
>
> Underforstået at foreningen er "registreret" og får tilskud.

Man kan lade være med at give den tilskud, hvis ikke den følger reglerne
for at modtage tilskudet, men se Morten Bjergstrøms post i forhold til
lukning - der skal man bevise at foreningens formål er ulovligt eller at
dens handlinger er voldelige overfor anderledes tænkende. Det er ikke let.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
"There. There," said the marquis de Carabas, awkwardly, patting her

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 19:59

"Ole Andersen" <news@palnatoke.net> skrev i en meddelelse

<KLIP>

> [...]
> dens handlinger er voldelige overfor anderledes tænkende. Det er ikke let.

Nej jeg har ikke ytret at det var nemt - men konstateret at en forening kan
lukkes - og endnu engang så der ikke er misforståelser, jeg har ikke ytret
min holdning.

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-03 11:24

Jan Allan Andersen wrote:
> [...]
> lovændringer skulle i så tilfælde være nødvendige, for at man
> kunne ulovliggøre f.eks. Pædofilgruppen?

Læs debatten i news.snak.seksualitet

mvh
Johan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-03 11:26

Johan Holst Nielsen wrote:
> Læs debatten i news.snak.seksualitet

news:dk.snak.seksualitet selvfølgelig ;)

mvh
JOhan

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 18-07-03 11:28

Johan Holst Nielsen wrote:

> Ophævelse af ytringsfriheden.

Ups... ;) Foreningsfriheden er det jo. Tror jeg skal hjem og sove ;)

mvh
Johan

Fra : TGD

Dato : 18-07-03 17:50

> Ophævelse af ytringsfriheden.

Snarer begrænsning.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 18-07-03 11:27

"Jan Allan Andersen" <nospam_akker@ishoejby.dk> skrev:

> Hvad skal der rent juridisk til, for at man idag kan
> forbyde/ulovliggøre en forening?

Grundloven:

§ 78. Stk. 1. Borgerne har ret til uden forudgående tilladelse at danne
foreninger i ethvert lovligt øjemed.

Stk. 2. Foreninger, der virker ved eller søger at nå deres mål ved
vold, anstiftelse af vold eller lignende strafbar påvirkning af
anderledes tænkende, bliver at opløse ved dom.

Stk. 3. Ingen forening kan opløses ved en regeringsforanstaltning.
Dog kan en forening foreløbig forbydes, men der skal da straks anlægges
sag imod den til dens opløsning.

Stk. 4. Sager om opløsning af politiske foreninger skal uden
særlig tilladelse kunne indbringes for rigets øverste domstol.

Stk. 5. Opløsningens retsvirkninger fastsættes nærmere ved lov.

> [...]
> lovgivning, hvilke lovændringer skulle i så tilfælde være
> nødvendige, for at man kunne ulovliggøre f.eks. Pædofilgruppen?

En ændring af Grundloven og formentligt diverse internationale
konventioner.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : JohnnyB [2k]

Dato : 19-07-03 08:50

køb en telefonsvarer og når den er gået igang og er ved at optage samtalen
fortæl da manden at der optages også er han bevidst om at det optages.

tror ikke det er lovligt at optage samtaler uden at alle parter ved det.

johnny

Hellere blive hadet for den man er end elsket for den man ikke er.

Fra : Reino Andersen

Dato : 19-07-03 09:20

JohnnyB [2k] skrev:

> tror ikke det er lovligt at optage samtaler uden at alle parter ved det.

Jo, det er.

--
Reino

Fra : Jesper Brock

Dato : 19-07-03 17:51

"JohnnyB [2k]" <johnnyb2000@FJERNDETTEsol.dk> wrote in message
> tror ikke det er lovligt at optage samtaler uden at alle parter ved det.

Det er lovligt at optage en samtale, hvis mindst den ene part giver
tilladelse hertil.

--
/Jesper Brock
Journalist, www.budstikken.com (Fredericia-udgaven)

(NB! Indlæg på usenet udtrykker udelukkende min personlige holdning, og har
ingen relation til min ansættelse hos "Budstikken"-koncernen)