Praktiske spørgsmål efter dødsfald
Fra : Claus

Dato : 16-07-03 10:59

Min mor er lige død, og nu står min bror og jeg med en række praktiske
spørgsmål som vi håber, at denne gruppe kan give os svar på.

1.En foreløbig gennemgang viser, at vores mor højst sandsynligt ikke
efterlader sig midler nok til at dække begravelsen. Der er dog et par
konti med lidt penge på, men vi er noget usikre på om disse penge skal
dække evt. småkreditorer (kontokort, telefon, el m.m.) eller vi vil få
disse penge udbetalt til at dække nogle af begravelsesomkostningerne.

2.Hun boede i en lejet bolig, og vi er ligeledes noget usikre på hvad
vores forpligtelser er overfor udlejeren.

3.Kan vi komme til at hæfte for vores mors evt. gæld? Hvis nej, Er der
så noget bestemt vi skal gøre for ikke at komme til at hæfte?

4.Vores mor var førtidspensionist og døde den 09.07.03. Kan vi så
forvente, at der også vil blive udbetalt pension her til den 1.
august.

5.For at kunne få ryddet hendes lejlighed hurtigst muligt (for ikke at
skulle betale husleje) var vi forbi skifteretten i går. Her fik vi
udleveret en "Anmodning om boudlæg – Skiftelovens paragraf 18". Hvis
vi udfyldte og underskrev denne, kunne det således ordnes på denne
måde. Imidlertid er vi noget usikre på hvad der sker ved at
underskrive denne blanket.

På forhånd mange tak for hurtig respons.

Mvh

LC

Fra : Ukendt

Dato : 16-07-03 11:33

"Claus" <privatmail@besked.com> wrote in message
> [...]
> vi udfyldte og underskrev denne, kunne det således ordnes på denne
> måde. Imidlertid er vi noget usikre på hvad der sker ved at

Hvis boets samlede formue er under 31.000 kr, kan der ske et §18 udlæg, dvs.
et boudlæg. Heri skal også indregnes de konti, som din mor efterlader sig.
Hvis du udtager boet på denne måde, hæfter du ikke for din mors kreditorer,
dog med undtagelse af evt. kautionsforpligtelser og gæld, der er sikret i
aktivet ved pant eller lign.

Det er den, der udtager boet ved et boudlæg, der hæfter for betalingen af
begravelsesudgifterne, og de skal betales forud for alt andet. Du kommer
ikke til at hæfte for din mors gældsforpligtelser, men hvis du overtager
aktiver, der er behæftet med pantegæld, sker der alm debitorskifte.

Du skal dog betale en retsafgift på 500 kr., medmindre boet er under 15.000
kr eller hvis begravelsesudgifterne udtømmer boet.

Jeg håber, at det gav svar på de fleste spørgsmål.

Med venlig hilsen
Lisbeth

Boudlægget