hvis jeg hvad
Fra : KsK

Dato : 16-07-03 02:48

Hvis jeg hvad Mia`S Far!!! og jeg med bragt en pistol i rette og skød min
datter`S mord en kugle for panden ... Hvilke straffe ville jeg evt. får
kan man på råbe sig sindssyg i gernings øjeblikket

KsK

Fra : Dunk

Dato : 16-07-03 06:34

"KsK" <ksk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis jeg hvad Mia`S Far!!! og jeg med bragt en pistol i rette og skød min
> datter`S mord en kugle for panden ... Hvilke straffe ville jeg evt. får
> kan man på råbe sig sindssyg i gernings øjeblikket

Prøv lige at omformulere det spørgsmål på dansk - det er totalt volapyk.

Venligst
Dunk

Fra : Lars Skou Nielsen

Dato : 16-07-03 06:57

"Dunk" <091255slet@iname.com> skrev i en meddelelse

> "KsK" <ksk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

___

Hvis jeg var Mias far og medbragte en pistol i retten og skød min datters
morder en kugle for panden, hvilken straf ville jeg så evt. få?
Kan man påberåbe sig sindssyge i gerningsøjeblikket?

____

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-07-03 09:31

"Lars Skou Nielsen" skrev:

> Hvis jeg var Mias far og medbragte en pistol i retten og skød min datters
> morder en kugle for panden, hvilken straf ville jeg så evt. få?
> Kan man påberåbe sig sindssyge i gerningsøjeblikket?

Drab, straffelovens § 237. Strafferammen går fra min. 5 år til livstid.

Sindssyg i gerningsøjeblikket? Næppe - det skal kunne påvises. Men måske en
reduceret straf fordi det er affektdrab.

/kristian

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-07-03 09:33

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> wrote in
message news:BB3AD9DF.1EE14%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> Drab, straffelovens § 237. Strafferammen går fra min. 5 år til livstid.
>
> Sindssyg i gerningsøjeblikket? Næppe - det skal kunne påvises.

Man erklærer sig vel ikke sindsyg, er det ikke resultatet af en
mentalundersøgelse der skal vise sådant noget ?

> Men måske en reduceret straf fordi det er affektdrab.

Faktisk burde det være skærpet straf.

--
mvh/rg. Christian

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-07-03 09:53

"Christian B. Andresen" skrev:

> Man erklærer sig vel ikke sindsyg, er det ikke resultatet af en
> mentalundersøgelse der skal vise sådant noget ?

Jo, det er korrekt. Man kan ikke bare påstå sig sindssyg efter
forgodtbefindende.

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-03 11:08

wrote:

>Drab, straffelovens § 237. Strafferammen går fra min. 5 år til livstid.

Jeg er naesten sikker paa, at jeg kan finde et eksempel paa en
dom paa mindre end 5 aar - vist endda betinget.

(En mand som skoed sin svigersoen, da han opdagede, at
svigersoennen havde banket mandens datter.)

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Kristian Storgaard

Dato : 16-07-03 12:34

"Allan Olesen" skrev:

> Jeg er naesten sikker paa, at jeg kan finde et eksempel paa en
> dom paa mindre end 5 aar - vist endda betinget.

Ja. Det kan forekomme at straffen nedsættes efter strfl. §§ 84-85.

/kristian

Fra : Allan Olesen

Dato : 16-07-03 21:07

wrote:

>Ja. Det kan forekomme at straffen nedsættes efter strfl. §§ 84-85.

Ok.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Pernille og Kennet

Dato : 16-07-03 11:41

"Kristian Storgaard" <kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk> skrev i en
meddelelse news:BB3AD9DF.1EE14%kristian.storgaard@REMOVE_THIS_mail.dk...

> [...]
en
> reduceret straf fordi det er affektdrab.

Heller ikke. Det vil være "affekt" hvis man havde set den 22 årige voldtage
sin datter og slog ham ihjel på stedet. At tage en pistol med i retten er i
den grad forsætligt (velovervejet og planlagt) og vil nok give 14 år og
opefter. Der plejer at være ret skrappe straffe for overlagt mord. At man så
bliver prøveløsladt allerede efter 2/3 af straffen (og i den tid har været
på udgang i tide og utide) er så noget andet (jeg ved godt, at det hører
hjemme i dk.politik.)

Kennet

Fra : vmx

Dato : 16-07-03 17:48

"Dunk" <091255slet@iname.com> skrev i en meddelelse

> Prøv lige at omformulere det spørgsmål på dansk - det er totalt volapyk.
>
> Venligst
> Dunk

Utroligt så mange mennesker der fatter hvad
det spørgsmål går ud på, trods din påstand
om volapyk. Men måske dit svar også
var en slags "båndbreddespilsagurk" ?

Robert

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 16-07-03 17:56

vmx wrote:

> Utroligt så mange mennesker der fatter hvad
> det spørgsmål går ud på, trods din påstand
> om volapyk. Men måske dit svar også
> var en slags "båndbreddespilsagurk" ?

Jeg må for en gangs skyld finde mig enig i Dunks kritik - det tog mig
adskillige gennemlæsninger førend jeg fattede, hvad det oprindelige
indlæg drejede sig om.

FUT: dk.kultur.sprog

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : Carsten Riis

Dato : 16-07-03 09:24

KsK wrote:

> Hvis jeg hvad Mia`S Far!!! og jeg med bragt en pistol i rette og skød min
> datter`S mord en kugle for panden ... Hvilke straffe ville jeg evt. får
> kan man på råbe sig sindssyg i gernings øjeblikket

Tja, siden du medbragte pistolen til retssalen, så tyder det på en vis
form for planlægning.... Så jeg tror ikke, at kriteriet for sindsyg i
gernings_øjeblikket_ er opfyldt.

Derudover bør du som Mias far tænke på, hvad Mia gerne ville have dig
til?
Ville Mia have, at du røg en tur i spjældet?
Hvad med Mias søskende (såfremt der er nogen)? Skal de besøge deres far
i fængslet?
Eller hvad med Mias mor? Har hun ikke brug for dig i frihed?

Nå jeg ved ikke hvor jeg skal futte hen...men der er jo altid
news:dk.snak.off-topic (XFUT dertil).

--
Med venlig hilsen Carsten Riis
http://www.bloddonor.dk

Fra : Jesper Juul

Dato : 16-07-03 21:00

> [...]
> datter`S mord en kugle for panden ... Hvilke straffe ville jeg evt. får
> kan man på råbe sig sindssyg i gernings øjeblikket

Der er vist et stort ujuridisk problem med den tanke, faderen er død.

Jesper Juul

"I'd kill for a Nobel peace prize"