forretning anfører pris uden moms men mene~
Fra : Jakob NIelsen

Dato : 14-07-03 15:55

Jeg ledte hist og pist efter et godt erhvervstilbud indenfor mobiltelefonni
og fandt et selsbak som havde lave priser. Ikke absurd lave, men lave nok
til at interesere mig. Jeg skriver til dem i den forbindelse for at høre om
der er yderligere omkostninger ved at blive oprettet som kunde hos dem. De
svarer så tilbage med svar på mine spørgsmål og bemærker at deres priser er
eksklusiv moms på erhvervssiden. Det står intetsteds at det er uden moms, og
spørgsmålet er nu om man faktisk kan holde dem fast på den pris... som
værende inklusiv moms? Det var trods alt deres prisskiltning som vakte min
interesse og fik mig til at henvende mig.

Reglerne siger mig bekendt at en pris skal oplyse hvis den ikke er medregnet
moms, og hvis intet er oplyst om mom, så kan man gå ud fra at den er
inklusiv moms.

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-07-03 16:13

"Jakob NIelsen" skrev:
> Reglerne siger mig bekendt at en pris skal oplyse hvis
> den ikke er medregnet moms, og hvis intet er oplyst om
> mom, så kan man gå ud fra at den er inklusiv moms.

Det gælder kun detailsalg, ikke erhverv (B2B).

Du kan se bekendtgørelsen her:
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000020929-regl

Mvh, Lars

www.recorder.dk - Sammenligning af HD & DVD optagere

Fra : Jakob NIelsen

Dato : 14-07-03 17:26

> Det gælder kun detailsalg, ikke erhverv (B2B).
>
> Du kan se bekendtgørelsen her:
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000020929-regl

Hvad dækker detail egenlig præcis over?

Jeg synes dog at denne tråd... http://makeashorterlink.com/?B2ED11245
viser at det gælder hvis der er en forbruger.. og en virksomhed er vel også
en forbruger?

Fra : jan@stevns.net

Dato : 14-07-03 17:44

"Jakob NIelsen" <jn@a.a> skrev :

>Hvad dækker detail egenlig præcis over?

Den korte version : De handler der indgået inden varen når hr og fru
danmark.

Øhmm - vend lige teksten om - ovenstående er *ikke* detail, men b2b

>Jeg synes dog at denne tråd... http://makeashorterlink.com/?B2ED11245
>viser at det gælder hvis der er en forbruger.. og en virksomhed er vel også
>en forbruger?

Ikke altid - og ikke hvis den indkøbte vare bruges som en del af
virksomhedens drift. (eller indgår i driften).

(Jeg mener at huske at revisoren sagde, varer man kan trække fra i
regnskabet)

--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 14-07-03 20:18

"Jakob NIelsen" skrev:
> Hvad dækker detail egenlig præcis over?

Salg til slutbrugerne. Sidste led i kæden.

> Jeg synes dog at denne tråd...
> http://makeashorterlink.com/?B2ED11245
> viser at det gælder hvis der er en forbruger.. og en
> virksomhed er vel også en forbruger?

Forbrugerstyrelsen syntes at skeldne imellem forbrugere og erhvervsdrivende.

"3. Hvem skal overholde reglerne?
Detailhandlere, der sælger til eller markedsfører sig over for forbrugere.
Ansvaret for prisoplysningerne til forbrugerne ligger således hos
detailhandleren - og ikke hos producenten, importøren eller andre i
engrosleddet. Hvis en forretning hovedsageligt sælger til andre
erhvervsdrivende, men det dog samtidig ikke er helt sjældent, at forbrugere
gør deres indkøb i forretningen, gælder reglerne også." [..]

http://www.fs.dk/jura/loveregl/pml/vej_pris.htm

Ligesom de andensteds, i en uddybende vejledning omkring salgspriser og
enhedspriser for forbrugsvarer (men stadig en del af deres vejledninger
omkring prismærkningsloven) skriver:

Denne bekendtgørelse finder anvendelse på varer, der udbydes af
erhvervsdrivende til forbrugere. [..]

4) Erhvervsdrivende: Fysisk eller juridisk person, der sælger eller tilbyder
salg af varer, der hører ind under den pågældendes erhvervsmæssige
virksomhed.
5) Forbruger: Fysisk person, der køber en vare med et formål, som ikke hører
ind under den pågældendes erhvervsmæssige virksomhed.

http://www.fs.dk/jura/loveregl/pml/b_enhedp.htm

Mvh, Lars

Fra : Allan Olesen

Dato : 14-07-03 17:34

"Lars Ladingkaer" <larl@et-soft.dkX> wrote:

>Det gælder kun detailsalg, ikke erhverv (B2B).

Der findes en 10-15 aar gammel dom (eller var det kun en
afgoerelse i Forbrugerklagenaevnet?), som siger, at at
bestemmelsen ogsaa gaelder, naar en erhversdrivende, som normalt
kun saelger til erhvervsdrivende, er vidende om, at kunden er
forbruger. Sagen handlede dengang om et koeb i en
computerforretning.

Jeg har dog ikke trawlet senere lovaendringer igennem for at se,
om bestemmelsens ordlyd er aendret siden da.

Desuden er jeg i tvivl om, hvordan bestemmelsen skal bruges i
forbindelse med prisangivelse paa hjemmesider. Det er jo ikke
sikkert, at prisoplysningen optraeder paa en maade, der kan
betragtes som et tilbud, og det er vel stadig en forudsaetning
for at kunne kraeve varen til den anfoerte pris, uanset om
prismaerkningsloven er overtraadt?

--
Allan Olesen, Lunderskov.