Rygeost
Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 17-07-03 07:09

Er der nogen som kan hjælpe mig med opskrift på Fynsk Rygeost, jeg har for
mange år siden haft en opskrift men har fået den smidt ud.

Kurt
Odense

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 17-07-03 11:32

"Hanne Bak og Kurt E. Jensen" <hbkj@galnet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen som kan hjælpe mig med opskrift på Fynsk Rygeost, jeg har for
> mange år siden haft en opskrift men har fået den smidt ud.
>

> Kurt
> Odense

Kan dette bruges: http://sites.tv2.dk/opskrifter/1640.htm

Mikkel
også Odense

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 17-07-03 11:53

> [...]
for
> mange år siden haft en opskrift men har fået den smidt ud.

hej Mikkel

Tak for linken, men jeg syntes ikke der er opskrift på Rygeost, men der er
andre gode opskrifter jeg kan bruge

Kurt

Fra : Mikkel Clausen

Dato : 17-07-03 12:11

> [...]

> hej Mikkel
>
> Tak for linken, men jeg syntes ikke der er opskrift på Rygeost, men der er

Hmmm

Når jeg følger linket finder jeg:

Hjemmelavet rygeost
Ingredienser: (2 pers.)
1 l sødmælk, 2,5 dl kærnemælk, salt, evt. kommen

Fremgangsmåde:
Sødmælk og kærnemælk blandes og sættes til side ved stuetemperatur i 36
timer. Sigtes derefter igennem et kaffefilter i ca. 24 timer og er derefter
klar til røgning. Serveres med ristet rugbrød samt radiser og purløg.

Lidt mere uddybende fandt jeg:

Rygeost

Beskrivelse Mælken lunes og kærnemælken røres i. Mælkeblandingen dækkes til
og står lunt et døgns tid indtil den er blevet tyk.

Et stykke køkkenrulle lægges i en si, og mælkemassen hældes i sien og står
køligt et døgn til. Den tynde væske, der løber igennem (vallen) kan smides
væk.

Ostemassen røres godt igennem med lidt salt og peber og lægges tilbage i
sien på et stykke køkkenrulle, og for at det hele ikke skal blive griset for
meget til, dækkes massen med endnu et stykke køkkenrulle.

I en gammel blikspand laves et hul i bunden. Sæt spanden på et par mursten
eller brændestykker, så hullet kan få luft. Fyld spanden med halm og sæt ild
til.

Når ilden har godt fat kvæles den med friske brændenælder (plukket med en
plasticpose eller arbejdshandske på hånden).

Sien anbringes foroven i spanden og der lægges låg på. Et kvarter til tyve
minutter efter kan der drysses med kommen og gerne masser af klippet purløg.

Serveres på smørsmurt groft rugbrød eller søde engelske kiks. Er også god på
fladbrød eller tynnbrød lavet på bål.

Inde/ude Indendøre og udendøre
Materialer 2 liter frisk mælk
1/4 liter kærnemælk
Salt og peber
Purløg, kommen
Groft rugbrød eller søde engelske kiks
Stor håndfuld friske brændenælder
Halm (bedst med havre)
1 gammel blikspand med låg
1 trådsigte eller fintmasket hønsenet (ikke galvaniseret)
1 dobbelt stykke køkkenrulle

(sakset fra: http://www.sjovide.dk/index.php/ide/67)

Jeg fandt det ved at søge på Google: Rygeost hjemmelavet

Håber det hjælper dig - hvornår laver du det, jeg kan sagtens liiige cykle
forbi og prøvesmage.
Jeg holder så meget af røgeost...

Vh Mikkel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-07-03 12:57

Mikkel Clausen citerede:

> [...]
> tilbage i sien på et stykke køkkenrulle, og for at det hele
> ikke skal blive griset for meget til, dækkes massen med endnu

Køkkenrulle? Er der ikke noget der hedder ostelærred længere?

// Klaus

Fra : Hanne Bak og Kurt E.~

Dato : 17-07-03 13:28

> [...]
for
> mange år siden haft en opskrift men har fået den smidt ud.

Hej.

tak for hjælpen, jeg har sat mælken hen, så jeg håber det lykkes.

Kurt
Odense

Fra : Jørgen Hess

Dato : 23-07-03 12:01

> [...]
> for

> Hej.
>
> tak for hjælpen, jeg har sat mælken hen, så jeg håber det lykkes.

Hvis du alligevel har planlagt at bage brød, så erstat væsken med
vallen.
mvh
Jørgen