Hvad er Gnocchi?
Fra : zcully

Dato : 15-07-03 21:03

Jeg sidder og læser det nye Netto katalog og undrer mig lidt over et produkt
de sælger der hedder Gnocchi.
Der står Gnocchi er et godt alternativ til kartofler, ris eller pasta!!

Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?

/Zcully

P.s.: Hvis i har fået kataloget er det på side 9.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 15-07-03 21:13

Zcully skrev:

> Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?

Gnocchi er en slags kartoffelmos blandet med hvedemel og æg (og
parmesanost?), som formes til boller og koges i saltet vand.

// Klaus

Fra : Nette

Dato : 15-07-03 21:49

"Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse

> Gnocchi er en slags kartoffelmos blandet med hvedemel og æg (og
> parmesanost?), som formes til boller og koges i saltet vand.

Uff, det lyder som noget jeg har smagt i Polen før murens fald,- Knøtel,
eller sådan noget?

Nette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-07-03 21:55

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> writes:

> "Klaus Alexander Seistrup" skrev i en meddelelse

> Uff, det lyder som noget jeg har smagt i Polen før murens fald,- Knøtel,
> eller sådan noget?

Knödel, späetzli eller hvad man nu vælger at kalde det. Specielt
delikat er det ikke. Efter min mening ville det egne sig bedre som
tapetklister eller noget i den retning.

Men det er nu ikke helt det samme. Det ene er lavet udelukkende på
mel, vand og æg og der er kartoffelmos i det andet. Men jeg er
overbevist om at det smager lige så forfærdentligt. Eller rettere;
konsistensen er frygtelig. Min mand siger, at jeg er den eneste han
kender der ikke bryder sig om mad på grund af konsistensen, men det
tror jeg nu ikke på.

Mvh Trine

http://www.triane.dk, billig overnatning i Nordjylland
http://www.bierstedjuletraeshandel.dk, æresporte og gran

Fra : Nette

Dato : 16-07-03 07:30

"Trine Kornum Christiansen" skrev i en meddelelse
> Knödel, späetzli eller hvad man nu vælger at kalde det. Specielt
> delikat er det ikke. Efter min mening ville det egne sig bedre som
> tapetklister eller noget i den retning.

Ja, jeg sad også lige med den følelse i munden, da jeg huskede på det....huh

> Men det er nu ikke helt det samme. Det ene er lavet udelukkende på
> mel, vand og æg og der er kartoffelmos i det andet. Men jeg er
> overbevist om at det smager lige så forfærdentligt.

Ok...men ja, det lyder i hvert fald lige så frygteligt.

> Min mand siger, at jeg er den eneste han
> kender der ikke bryder sig om mad på grund af konsistensen, men det
> tror jeg nu ikke på.

Jeg har det lige sådan og jeg tror næppe vi er de to eneste i hele
verdenen:_)

Nette

Fra : Pia J

Dato : 16-07-03 10:07

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> wrote in message news:3f14f0dd$0$76153

> Jeg har det lige sådan og jeg tror næppe vi er de to eneste i hele
> verdenen:_)

Nix.

:Pia (rejer - uaaadr)

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-07-03 10:44

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

Mere præcist vil det nok være at sige, at knödel på tysk betyder bolle, og
at denne bolle kan være lavet af mange ting. I Prag har jeg fået knödel på
basis af kartofler (det er den tørreste udgave) men også i en variant på
basis af brød (jeg tror, den næsten rå dej koges!). Sidstnævnte kan på
markedet i Prag købes i lange ruller, man så kan færdiglave selv.
Velbekomme!
I Italien fik jeg for mange år siden noget, vi kaldte kanonkugler (næsten
samme størrelse), men de var lavet af hakket kød mv. Det hedder nok ikke
knödel i Italien, men det gør det i Østrig, hvor et lignende produkt
findes - mon ikke det hedder fleisch knödel? En egentlig ordinær kødbolle
hedder dog fleischklösschen.1

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Ole Stigaard

Dato : 16-07-03 11:06

> Knödel, späetzli eller hvad man nu vælger at kalde det. Specielt
> delikat er det ikke. Efter min mening ville det egne sig bedre som
> tapetklister eller noget i den retning.

Nu er smag noget, man kan skændes om, men bare generelt at sige, at Knödel,
Spätzli og Gnocchi er det samme og nærmest noget fanden har skabt er dog en
lidt voldsom generalisering.

Knödel: kan fås i utallige varianter, sødt eller salt, med frugt, brød,
kartofler, speck,.... i og kan smage enten fremragende eller som
tapetklister

Spätzle: en slags pasta med æg, som rives ned i gryden og serveres med alt
muligt - min eneste favorit er med revet ost og stegte løg, men så er det
også godt!!!

Gnocchi: findes i mange varianter, men et lækkert, om end lidt tungt
alternativ til pasta, som smager fremragende med en frisk tomatsovs!

De tre "erstatningsprodukter" til kartofler, pasta og ris kan købes som
færdigret - Knödel kan også oftes købes i pulverform - og de er sjælden
gode, men hvis man engang imellem tager sig god tid og laver det selv med
det rigtige tilbehør, så kan det være rigtig lækkert!

Mvh, Christina
opvokset i Tyskland med færdig-Knödel, tit på ferie i Sydtyskland, hvor man
fik verdens bedste Spätzle og lige for tiden bosat i Italien, hvor Gnocchi
smager, som Gnocchi skal smage )

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-07-03 21:15

"zcully" <*removethis*zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?

Så vidt jeg er orienteret: Noget melbolle-agtigt kogt dej.
I Ungarn pureres de gennem en slags si og får et andet navn - det bliver det
ikke bedre af.
Jeg sætter stor pris på dem i hønsekøds- og pksekødssuppe, men som
erstatning for kartofler, pasta og ris: NEJ!
Ok - det er min aldeles subjektive vurdering.
Jeg er spændt på, om produktet kan sælges til danske forbrugere mere end én
gang; men dansk Supermarked og AP Møller ved jo tit, hvad de gør

Hilsen Inger

Fra : Tina

Dato : 15-07-03 21:20

> [...]
> Der står Gnocchi er et godt alternativ til kartofler, ris eller pasta!!
>
> Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?

En meget hurtig søgning på Google gav følgende:

Gnocci:

Ingredienser:

300 g kartofler
ca. 200 g hvedemel

Skræl kartoflerne og del dem i grove stykker. Kog dem møre i usaltet vand,
ca. 20 min. Hæld vandet fra og læg kartoflerne på en melet bordplade. Mos
dem med en gaffel eller pres dem gennem en kartoffelpresse. Drys melet over
den varme kartoffelmos og ælt til en glat og smidig dej. Brug håndroden og
pas på ikke at bruge for meget mel. Del dejen i 5 boller, rul dem ud i
blyanttykke pølser og del dem i 2 cm stykker. Tryk hvert stykke med en
gaffel og læg dem på et stort melet fad. Kog dem af flere omgange i
letsaltet vand til de er møre 8-10 min.

---

Personligt synes jeg ikke, det lyder særligt tillokkende...

Tina

Fra : -V-

Dato : 15-07-03 21:21

zcully wrote:
> Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?

Gnocchi (udtales "njoggi") er ricotta, parmesan, mel, æg, smør, slat og
peber.
Røres sammen og formes til små kugler, koges derefter i letsaltet vand.
Nogle bager dem derefter i ovenen med reven parmesan eller pecorino over, og
bager dem i ovnen.

Der findes utallige variationer af opskriften på gnocchi, bla. med revne
kartofler, valnødder, spinat, muskat etc. etc.

-V-

Fra : -V-

Dato : 15-07-03 21:24

-V- wrote:
Suk...

> Gnocchi (udtales "njoggi") er ricotta, parmesan, mel, æg, smør, slat
> og peber.

Læs: 'salt'.

> Røres sammen og formes til små kugler, koges derefter i letsaltet
> vand. Nogle bager dem derefter i ovenen med reven parmesan eller
> pecorino over, og bager dem i ovnen.

Læs: 'Nogle bager dem derefter i ovnen med reven parmesan eller pecorino
over'.

-V-

Fra : Morten Johansen

Dato : 16-07-03 13:00

"-V-" <Diplomaten@snotmail.com> wrote in message news:<3f14623a$0$24643$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>...

> [...]
>
> Der findes utallige variationer af opskriften på gnocchi, bla. med revne
> kartofler, valnødder, spinat, muskat etc. etc.

Vidste ikke du var den store mad kender!!

RA

Fra : -V-

Dato : 16-07-03 13:37

Morten Johansen wrote:
> Vidste ikke du var den store mad kender!!
>
> RA

Hej R&IA

Jeg har en universitetsuddannelse i mad....

Der er meget du ikke ved om mig

-V-

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 13:41

-V- wrote:

> Jeg har en universitetsuddannelse i mad....

Cand.Koge ?

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : -V-

Dato : 16-07-03 13:56

Thomas Alexander Frederiksen wrote:

> Cand.Koge ?

Hehe, tæt på - men nej.

-V-

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 15:02

-V- wrote:

> Hehe, tæt på - men nej.

Så er du nok kulturhistoriker af en slags, men med speciale i
noget mad-værk.

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : -V-

Dato : 16-07-03 15:11

> Så er du nok kulturhistoriker af en slags, men med speciale i
> noget mad-værk.

Nej.... Så langtfra.
Cand. techn. al. - Levnedsmiddelkandidat (MSc., Food Processing Technology)

-V-

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 15:18

-V- wrote:

> Nej.... Så langtfra.
> Cand. techn. al. - Levnedsmiddelkandidat (MSc., Food Processing
> Technology)

Nååeh, jeg havde ikke tænkt længere end til KU & venner

Man bliver vel lidt snæversynet af selv at studere i én retning
(se evt. mine headers for uddybning)...

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
Nu med eget domæne.

Fra : -V-

Dato : 17-07-03 01:47

Thomas Alexander Frederiksen wrote:
> Man bliver vel lidt snæversynet af selv at studere i én retning
> (se evt. mine headers for uddybning)...

Ikke helt forstået. Uddybning?

-V-

Fra : Ole Stigaard

Dato : 17-07-03 11:04

> Ikke helt forstået. Uddybning?

Hvis du bruger OE hvilket flg. linje i din header antyder:
så kan du trykke [F3] mens du holder [ctrl] nede og så kan man se
hemmelighederne

Ole S

Fra : Mrs Krabappel

Dato : 16-07-03 16:03

> Gnocchi (udtales "njoggi") er ricotta, parmesan, mel, æg, smør, slat og
> peber.

Ehm, udtales "njokki"...
Er kartoffel og mel, evt. æg og parmesan, evt. spinat eller rødbede, men
ikke ricotta. Der er andre gnocchi varianter lavet med bl.a. ricotta og
plejer at hedde "gnocchetti" da de er mindre.

The indiscutible Sandra

Fra : Peter M.

Dato : 15-07-03 22:18

Hej Z!
For ca. 10 år siden smagte jeg gnocchi ved den italienske riviera. Det
smagte forfærdeligt, men restaurantens menukort var også på både italiensk
og tysk, så deri ligger svaret måske.
I maj købte jeg gnocchi hos Ello Food, Supermarco ved Fisketorvet. Min kone
lavede en lækker tomatsovs som hun hældte over. Det var noget nær det bedste
jeg nogensinde har smagt (men min kone laver altså også verdens bedste
tomatsovs).
Prøv det!
Mvh
Peter

Fra : Peter Ingsø Laursen

Dato : 16-07-03 10:46

"Peter M." <pm@pm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
bedste
> jeg nogensinde har smagt (men min kone laver altså også verdens bedste

Det vil ske, lige så snart du har bragt opskriften på din kones lækre
tomatsovs

---
Mvh, Peter Ingsø Laursen

Fra : Coffea ramosa

Dato : 16-07-03 00:51

Jeg har smagt dem, og netop købt en pakke til.. Jeg synes de har en
konsistent som pasta, lidt blødere.. en behagelig smag.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 16-07-03 05:11

"zcully" <*removethis*zcully@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg sidder og læser det nye Netto katalog og undrer mig lidt over et
produkt
> de sælger der hedder Gnocchi.

Ok kanon :)

Jeg smagte dem første gang i Italien, og plejer at købe dem i Tyskland.

Køb dem og prøv ! :)

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 16-07-03 08:12

zcully wrote:

<snip>
> Nogen der kan fortaælle mig hvad Gnocchi er?
<snip>

En lille engelsk tekst over emnet:

http://www.italianfoodforever.com/articles/article20.php

Der findes på sitet også flere forskellige opskrifter på gnocchi
- og gnocchi kan slet ikke sammenlignes med knödler, der jo som
bekendt er noget fanden har skabt

--
MVH/Thomas A. Frederiksen
LinuxForum 2003, http://linuxforum.dk - did I see you there?