Del opskrifter på nyt websted
Fra : Klaus Silberbauer An~

Dato : 09-07-03 11:25

Hej

Vi er nogle madinteresserede udviklere, det er lykkede at få finansieret
udviklingen af et mad-websted, hvor man dele opskrifter i grupper. Nu er vi
klar:

www.cookingwise.dk

Du kan lave en gruppe til sin familie, sine venner eller sin madklub. Og du
kan styre hvem der må ændre i opskriften, så en madklub f.eks. sammen kan
præsentere deres guf for venner og bekendte.

Vi håber, det er noget, alle madglade danskere kan bruge. I er i hvert fald
meget velkomne. Det er kvit og frit, og indtil videre også renset for
reklame.

Vi er i gang med at udvide med et anbefalingsystem, der skal kunne koble
retter intelligent, en bedre søgning og med automatisk generering af
indkøbslister. Og meget mere. Kig forbi - jo flere der er med, des bedre
bliver det for alle :)

Mvh. Klaus Silberbauer Andersen, www.cookingwise.dk

Fra : Ole Stigaard

Dato : 09-07-03 11:53

"Klaus Silberbauer Andersen" wrote in message
> [...]
>
> Vi er nogle madinteresserede udviklere, det er lykkede at få finansieret
> udviklingen af et mad-websted, hvor man dele opskrifter i grupper. Nu er

Hej Klaus, fin lille annonce. Nu har vi jo allerede et sted, hvor vi deler
opskrifter, nemlig dk.kultur.mad+drikke.

Denne gruppe er ikke kommerciel, ingen tjener penge på det og alle har lige
adgang til alle informationer. Min personlige holdning er, at der allerede
er nok kommercielle opskriftsamlinger på nettet, så du får nok ikke mig som
bruger.

En anden ting: Denne gruppe ikke er til kommercielle opslag, så lad venligst
være med det en anden gang.

Jeres betingelser er også lidt for skrap kost for mig:

/citat start/
Cookingwise har på sigt et kommercielt mål og har derfor følgende regler
Cookingwise kan frit anvende opskrifter indtastet på www.cookingwise.dk i i
alle kommercielle sammenhænge og må anvende disse frit til alle formål.
Indtasteren af en opskrift har ikke ret til at blive krediteret eller
modtage nogen form for betaling, hvis Cookingwise beslutter at anvende
hans/hendes opskrift.

Cookingwise tilstræber på sigt og så vidt muligt gennem systemer og
redaktionel indsats at understøtte opskrifternes kvalitet,
ernæringsrigtighed og lign. Cookingwise kontrollerer dog ikke og kan på
ingen måde indestå for alle opskifter. Cookingwise kan ikke holdes ansvarlig
for problemer som brugen af opskrifterne måtte medføre.

/citat slut/

Dvs. at folk som gemmer deres opskrifter på jeres site, overdrager alle
kommercielle rettigheder til jer. Ikke betryggende. Hvad nu hvis en eller
anden har fået en opskrift fra mig, og lægger den ind på 'sin' samling på
jeres site. Denne opskrifts kommercielle og intellektuelle rettigheder
tilhører stadig mig, men I mener, at i har alle rettigheder til den. Prøv
igen!

Det er dog sympatisk at I ikke har støvsuget nettet for opskrifter til jeres
side. Det er der nok der allerede har gjort...

Ole S
Ole S

Fra : Klaus Silberbauer An~

Dato : 09-07-03 12:14

Hej Ole

> [...]
> er nok kommercielle opskriftsamlinger på nettet, så du får nok ikke mig

Ja, vi prøver at sprede ordet. Ikke så meget af kommercielle hensyn - hvis
man vil tjene penge er et opskrift-site nok ikke lige måden at gøre det på.
Men fordi vi egentlig mener, at vi har noget at tilbyde. Måske kommer
pengene på én eller anden, hvis brugerne kan lide, hvad de får. Man kan kun
håbe - for udvikling tager tid og er dyrt. Indtil videre prøver vi bare at
gøre folk opmærksomme på de muligheder vores site giver.

Der er også mange andre mad-steder, det er korrekt. Men vi prøver at tilbyde
funktionalitet frem for blot en samling opskrifter. Funktionalitet som ikke
umiddelbart findes på use-net.

Hvad angår betingelsserne: I stedet for - som mange andre sites - at bruge
opskrifterne uden at gøre opmærksom på problemerne med rettigheder mv.
spiller vi med åbne kort. Det er vel egentlig ok. Så ved man hvad man har at
forholde sig til, hvis man vælger at bruge sitet. Der står ikke noget om,
at vi overtager alle rettigheder, men at vi må bruge opskriften frit og ikke
skylder nogen penge. Det er nødvendigt, hvis vi ikke vil have ørerne i den
juridiske maskine.

Jeg skal ikke generere gruppen mere - jeg beklager afbrydelsen, og at mit
indlæg blev opfattet som spam. Sådan var det ikke ment.

Hav en god dag.

mvh Klaus

Fra : Ole Stigaard

Dato : 09-07-03 12:28

"Klaus Silberbauer Andersen" <ksanews@cookingwise.dk> wrote in message
> [...]
ikke
> skylder nogen penge. Det er nødvendigt, hvis vi ikke vil have ørerne i den

Du tager ikke stilling til den problemstilling jeg fremhæver: at tredjemand
kan lægge 'min' opskrift (forstået som en opskrift jeg besidder
rettighederne til) ind i sin private gruppe (madklub eller hvad I kalder
det) og at I påberåber jer kommercielle udnyttelsesrettigheder til
opskriften på den baggrund.

Ole S

Fra : Klaus Silberbauer An~

Dato : 09-07-03 12:38

"Ole Stigaard" <sunsite-ole@stigaard.net.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> rettighederne til) ind i sin private gruppe (madklub eller hvad I kalder
> det) og at I påberåber jer kommercielle udnyttelsesrettigheder til

Hej Ole

Nu er jeg ikke jurist, men designer, så jeg kan ikke rigtig debattere emnet
sagligt. Men der står, at den som indtaster en opskrift indestår for, at han
ikke krænker tredjeparts rettigheder - det må man jo ikke i nogen som helst
sammenhæng. Men at tjekke hver opskrifts ophav, det er fysisk umuligt - og
det er sådan set blot det, der står. Hvis man offentliggør noget - på
Cookingwise eller i avisen - så indestår man jo selv for, at man ikke har
stjålet det, man offentliggør.

Men det gode ved at skrive den slags vilkår er, at så kan enhver tage
stilling til dem og vælge, om man vil accepetere dem eller ej. Og det er
egentlig den mest fair måde at gøre tingene på.

Jeg trækker snudeskaftet til mig nu, da jeg som sagt ikke ved meget om
ophavsretslov mv. og da diskussion vel egentlig er på vej mod off topic.

Mvh Klaus

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-07-03 00:11

Klaus Silberbauer Andersen wrote:

> Jeg trækker snudeskaftet til mig nu, da jeg som sagt ikke ved meget om
> ophavsretslov mv. og da diskussion vel egentlig er på vej mod off
> topic.

Det var den allerede med det første indlæg...

.... som Ole allerede har påpeget - derfor:

FUT: dk.admin.netikette

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage
Campinginteresseret? Se http://campingstuff.dk

Fra : Niels Henriksen

Dato : 09-07-03 12:01

> [...]
>
> Vi er nogle madinteresserede udviklere, det er lykkede at få finansieret
> udviklingen af et mad-websted, hvor man dele opskrifter i grupper. Nu er

flot side, men kan ikke li den sidste betingelse....

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Klaus Silberbauer An~

Dato : 09-07-03 12:21

> Niels Henriksen:
> flot side, men kan ikke li den sidste betingelse....

Tak, og jeg kan godt forstå, at du synes betingelserne virker "rå". Men vi
har snakket med en jurist, som har rådet os til at skrive den slags for at
undgå problemer. Vi har jo ingen mulighed for fordele et evt. fremtidigt
overskud med brugerne - så skulle vi have lavet en helt anden slags system.
Og så synes det er ok, at skrive hvordan tingene forholder sig.

Tak for din feed back.

Mvh Klaus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-07-03 12:54

Klaus> Tak, og jeg kan godt forstå, at du synes betingelserne virker "rå". Men vi
Klaus> har snakket med en jurist, som har rådet os til at skrive den slags for at
Klaus> undgå problemer. Vi har jo ingen mulighed for fordele et evt. fremtidigt
Klaus> overskud med brugerne

Det er der vist heller ingen, der forventer. Hvis i får nogle
reklameindtægter, eller kan bruge jeres navn til at udgive en kogebog er der
ikke noget problem i det.

Problemet er: hvordan ved vi at i ikke bare venter til tusindvis af brugere
har leveret gratis opskrifter og så lukker for den fri adgang, putter
passwords på og tager en kr for hver opskrift?

Der var det der skete med CDDB. Firmaet Gracenote havde økonomiske interesser
i CDDB og en dag lukkede de for den fri adgang til den database som tusindvis
af brugere havde tastet ind.

I kan gøre som freedb.org gør: skrive at brugere har samme ret til
opskrifterne som i har og gøre det muligt at downloade hele databasen. Hvis i
så engang bliver for grådige eller bare ikke gider mere, så er nok nogen
andre der vil forsætte.

Klaus> - så skulle vi have lavet en helt anden slags system.
Klaus> Og så synes det er ok, at skrive hvordan tingene forholder sig.

Klaus> Tak for din feed back.

Klaus> Mvh Klaus

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://www.agol.dk/elgaard>

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-07-03 12:57

Niels Elgaard Larsen skrev:

> I kan gøre som freedb.org gør: skrive at brugere har samme ret
> til opskrifterne som i har og gøre det muligt at downloade hele
> databasen.

Det var en god idé.

// Klaus

Fra : Klaus Silberbauer An~

Dato : 09-07-03 13:23

"Niels Elgaard Larsen" <elgaard@diku.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
Hvis i
> så engang bliver for grådige eller bare ikke gider mere, så er nok nogen

OK, nu er jeg med. Tak for en saglig fremstilling af problemet. Jeg er glad
for at du forstår, at en indkomst - på den ene eller den anden måde - kan
blive nødvendig. Der står nu ikke noget om, at vi vil have ejerskabet af en
opskrift - men at vi forbeholder os ret til at anvende den. Der er forskel -
ejerskab er vel noget ekslusivt... men igen: Jura og mig :-/

Det vi skriver er simpelthen for ikke at få problemer med nogle, der mener,
at de har krav på penge, fordi deres opskrift er med i vores første
bogudgivelse (eller hvad det nu bliver engang).

Jeg kan godt forstå, hvad du frygter - jeg kender godt eksemplet med CDDB,
og synes det er noget svineri. Det er slet slet ikke planen at tage penge
for opskrifter - det tror jeg slet ikke man kan. Så går folk bare et andet
sted hen, der er jo opskrifter nok derude. Værdien ligger i
funktionaliteten. Men opskriften betyder meget for den, der har lavet den -
og vi mener faktisk det, der også står på siden:

"Dine opskrifter er med til at få Cookingwise til at fungere. Derfor er
vores system bygget med det formål for øje at passe på dine opskrifter i
alle forudseelige situationer og vi vil gøre alt hvad vi kan for at du kan
finde dine opskrifter på Cookingwise fremover. Det er vigtigt for os, at du
er tryg ved at opbevare dine opskrifter hos os."

Det kan være vi skal tilføje "i alle forudseelige situationer, og uden
udgifter for dig"?

Jeg synes dine forslag er rigtigt gode og dem vil jeg bringe videre til mine
kolleger.

Mvh Klaus

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 09-07-03 13:40

Klaus> Jeg kan godt forstå, hvad du frygter - jeg kender godt eksemplet med CDDB,
Klaus> og synes det er noget svineri. Det er slet slet ikke planen at tage penge
Klaus> for opskrifter - det tror jeg slet ikke man kan.

Men måske flytter du til sydamerika og sælger siden til et madblad, som
senere går fallit og opskrifterne havner i arkivet hos en eller anden kreditor.

Klaus> Så går folk bare et andet
Klaus> sted hen, der er jo opskrifter nok derude. Værdien ligger i
Klaus> funktionaliteten.

Der er også en værdi i selve samlingen af opskrifter.

Klaus> Jeg synes dine forslag er rigtigt gode og dem vil jeg bringe videre til mine
Klaus> kolleger.

Det lyder godt.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 09-07-03 12:58

> [...]
system.
> Og så synes det er ok, at skrive hvordan tingene forholder sig.

Det jeg hænger mig ved et at I ikke vil kreditere den der har ophavsretten
til opskriften hvis I vil udgive den senere.... men at I vil stå som ejer af
den. Jeg kan heller ikke li hvis man uploader et billede til et site fordi
man skal bruge det i sin profil, at det så er sitet der ejer billedet.....

Jeg er selv udvikler og man kan godt lave nogle gode ting uden at forlange
at folk bare skal give deres ting væk.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-07-03 12:48

Niels Henriksen skrev:

> flot side, men kan ikke li den sidste betingelse...

Nej, det er heller ikke et sted jeg ville bidrage til - ikke på de
vilkår.

// Klaus

Fra : Svend Andersen

Dato : 09-07-03 12:01

> [...]
>
>Vi er nogle madinteresserede udviklere, det er lykkede at få finansieret
>udviklingen af et mad-websted, hvor man dele opskrifter i grupper. Nu er

Det skal du nok få succes med - med disse regler

Svend A