Squash, Hvorfor??
Fra : Peter Fleinert

Dato : 07-07-03 21:44

Hvrfor kaldes appelsinsodavand for Squash? Har det noget med grøntsagen at
gøre eller er historien en helt tredie
Venlig hilsen Peter

Fra : Felix

Dato : 08-07-03 00:02

On Mon, 7 Jul 2003 22:44:08 +0200, Peter Fleinert wrote:

>Hvrfor kaldes appelsinsodavand for Squash? Har det noget med grøntsagen at
>gøre eller er historien en helt tredie

Indtil det rigtige svar fremkommer, kan jeg da underholde med
lidt ammestuesnak:

Før i tiden var der et tykt lag frugtkød i bunden af flasken. Det
skulle foregive at være appelsinkød.

Rygterne ville vide at det var fintmalede roer, squash eller
græskar.

Sandheden om dit ? kender jeg ikke; måske får du bedre held i
sprog-gruppen.

m. v. h.

Fra : Krabsen

Dato : 08-07-03 08:05

"Felix" <Felix@nowhere.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> skulle foregive at være appelsinkød.
>
> Rygterne ville vide at det var fintmalede roer, squash eller

Fra pålidelig kilde: Kartoffelmel

mvh

Krabsen

Fra : Henrik Veber Madsen

Dato : 08-07-03 10:41

Peter Fleinert spurgte:

> Hvrfor kaldes appelsinsodavand for Squash? Har det noget med grøntsagen at
> gøre eller er historien en helt tredie

I USA ses orangeade ofte solgt under navnet Orange Crush; Måske
inspirationen er kommet derfra...

hvm

Fra : Peter Westh

Dato : 08-07-03 11:43

"Peter Fleinert" <fleinert@whatthefuck.com> wrote in message news:<3f09db98$0$5135$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>...
> Hvrfor kaldes appelsinsodavand for Squash? Har det noget med grøntsagen at
> gøre eller er historien en helt tredie
> Venlig hilsen Peter

"Squash" betyder "at presse" på engelsk, så "Orange squash" betyder
altså "presset appelsin", dvs. appelsinsaft.

Hvor grøntsagens navn kommer af ved jeg ikke.

MVH

Peter

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 08-07-03 11:58

Peter Westh skrev:

> Hvor grøntsagens navn kommer af ved jeg ikke.

Formentlig fra spansk "naranja", som så på engelsk har taget glid-
ningen fra "a naranja" til "an aranja".

// Klaus