Bagning af brød
Fra : Niels Henriksen

Dato : 06-07-03 22:27

Hejsa

Jeg nyyder at bage mit eget franskbrød, men nu er jeg kommet i tvivl om
noget da jeg skal lave flere og størrer brød.

I opskriften står der at jeg skal bruge 50 g gær og 500 g mel. Kan man bare
fordoble vædske og mel mængeden og lade gærmængen være? Eller skal man doble
op på det hele?

--
Niels Henriksen
www.bigtiger.dk - det vildeste webhotel

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-07-03 22:43

Niels Henriksen skrev:

> I opskriften står der at jeg skal bruge 50 g gær og 500 g mel.

Én pakke gær er rigeligt til 2 kg hvedemel, se <http://groups.google.com/groups?selm=slrn%2B0030d84e-8cda-42f5-8bb2-fd3345435dbe@hq.szn.dk>.

// Klaus

Fra : Rene' Hjorth

Dato : 06-07-03 22:42

["Niels Henriksen" <niels@[FJERN]biggs.dk> | Sun, 6 Jul 2003 23:26:43
+0200]

>I opskriften står der at jeg skal bruge 50 g gær og 500 g mel. Kan man bare
>fordoble vædske og mel mængeden og lade gærmængen være? Eller skal man doble
>op på det hele?

Normalt skal man doble op med det hele, men i dit eksempel tror jeg at
jeg ville lade gærmængden blive hvor den er, så så istedet ælte, hæve,
ælte, hæve lidt længere...

René
www.rene.hjorth.com
& www.lowcarb.dk

Fra : Nette

Dato : 07-07-03 07:49

"Rene' Hjorth" skrev i en meddelelse
> Normalt skal man doble op med det hele, men i dit eksempel tror jeg at
> jeg ville lade gærmængden blive hvor den er, så så istedet ælte, hæve,
> ælte, hæve lidt længere...

Jeps, eller beregne gæren pr. vædske i stedet. Ca. 6 dl. vædske til 50 gr.
gær, hvis brødet hæver normalt, og ca. 25% mindre gær til samme mængde
vædske, hvis det skal hæve over en hel nat. Bruger du kun alm. hvedemel,
tilsætter du som hovedregel ca. det dobbelte af vædskens vægt, dvs. 1200
gram til 600 gram vædske ( 6 dl).

Nette

Fra : Krabsen

Dato : 07-07-03 08:05

"Nette" <nettesnetpost@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> vædske, hvis det skal hæve over en hel nat. Bruger du kun alm. hvedemel,
> tilsætter du som hovedregel ca. det dobbelte af vædskens vægt, dvs. 1200

Så er det da godt, at hoveder er forskellige )

jeg bruger:

10 gram gær (ca. - brækker et hjørne af en pakke - det kommer sig ikke så
nøje)
1 tsk salt
900 gram mel
700-750 gram vand

12 timer i køleskab

mvh

Krabsen

Fra : Krabsen

Dato : 07-07-03 07:32

Når jeg bager, er det normalt ca. 10 gr gær ('en skive') til op mod 900 g
mel.

Men så hæver det osse hele natten i svaleskabet.

Lidt gær + lang hævetid mindsker gærsmagen i brødet.

mvh
Krabsen