Skaldyrs suppe
Fra : Gert Knold

Dato : 04-07-03 19:53

Hej

Er der nogle der har erfaring med at lave skaldyrs suppe m. cream farise ?
Jeg var med min forlovede på Chit Chat i KBH, og siden da har jeg ville give
alt for at smage det igen, jeg bor i Jylland, hvor man ikke ved hvordan man
laver sådan noget :(

HJÆLP

Hilsen Gert

Fra : Bente Clairrissa

Dato : 05-07-03 21:16

"Gert Knold" <postmaster@gertk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
give
> alt for at smage det igen, jeg bor i Jylland, hvor man ikke ved hvordan

Hvorfor ringer du ikke til den pågældende kok og spørg om opskriften, evt.
på licens hvis du vil lade andre få den ligeså. Blot et forslag i din
længsel i det jyske.

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-07-03 22:35

> [...]
give
> alt for at smage det igen, jeg bor i Jylland, hvor man ikke ved hvordan

- rigeligt med smør i bunden af en gryde .. smelte, smelte ... i med at
charlotteløg eller 2 ...svitse ... i med en skefuld mel og rør rumdt ... i
med en glad hvidvin, i med fiskefond (omkring en halv liter med mindre den
er meget kraftig) (køb det færdigt hos fiskehandleren eller lav det selv ...
f.eks af rejeskallerne og diverse urter og hvidvin) ... spæd til med
fløde/creme fraiche (og en anelse mælk måske) ... i med friske rejer, røgede
lakserester ... krabbekød (ikke det imiterede men det ægte ... smid to hele
krabbeklør i en gryde kogende vand i 15 minutter ... smadr skallen og pil
køddet ud) og evt. lidt andre skaldyr ... kog op og smag til med fløde,
mælk/vand hvis den er for fed, sat. pebber og meget vigtigt: et par tråde
safran ...

ras