Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Converter...
Fra : Anders Kvist

Dato : 16-07-03 14:30

Hej Folkens

Jeg har for nyligt anskaffet mig et godt gammelt Minolta XG-1 med MD
mount... og så lånte jeg en Telephoto linse (400mm) af en kammerat i den
tro at det også var MD (som han mente) men det eneste jeg kan finde på
den...at der på mount enden står "PK"...udover det, så er det en Seimar
400mm Telephoto f6.3, hvis det kan hjælpe?

Well..mit spørgsmål gik egenligt på om det var muligt at få en
converter, så man kan benytte andre mounts på mit kamera? Umiddelbart
ville en 1-2 cm "klods" jo kunne gøre arbejdet, men hvor meget ville det
sige for brændpunktet? Det vil jo blive forskudt noget og så ville det
vel kræve at man fokuserede nærmere eller tættere på?

Har faktisk også set sådan nogle forlængerstykker man kunne sætte på,
præcist hvad er funktionen i dem??

MVH

Anders Kvist

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 14:44

"Anders Kvist" skrev
> [...]
> den...at der på mount enden står "PK"...udover det, så er det en Seimar
> 400mm Telephoto f6.3, hvis det kan hjælpe?

PK er antagelig Pentax K mount. Med mit kendskab
til Seimar optikker (nul) ville jeg tro at det er en løs
adapter der umiddelbart kan skiftes ud med en
tilsvarende der passer til Minolta.

> [...]
> sige for brændpunktet? Det vil jo blive forskudt noget og så ville det
> vel kræve at man fokuserede nærmere eller tættere på?

Det vil fungere som en mellemring, hvilket betyder
at du ikke ville kunne fokusere på noget der var mere
end 3 - 4 meter væk.

> Har faktisk også set sådan nogle forlængerstykker man kunne sætte på,
> præcist hvad er funktionen i dem??

Du tænker på mellemringe, der netop er beregnet til
næroptagelser. Mellemringe har dog samme bajonet
i begge ender. Henholdsvis han- og hunbajonet.
Hvor tæt man kan komme afhænger af dybden
af ringene.

Fra : Anders Kvist

Dato : 16-07-03 15:53

Peter Schrøder wrote:
> PK er antagelig Pentax K mount. Med mit kendskab
> til Seimar optikker (nul) ville jeg tro at det er en løs
> adapter der umiddelbart kan skiftes ud med en
> tilsvarende der passer til Minolta.

Vildt... faktisk så kunne man skrue den bagerste ring af...men hvor kan
man så få en magen til? ..altså en til MD mount istedet for... For dem
der sidder på mine andre objektiver kan ikke tages af :/

MVH

Anders Kvist

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-07-03 16:09

"Anders Kvist" <akv@lnxbx.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> man så få en magen til? ..altså en til MD mount istedet for... For dem
> der sidder på mine andre objektiver kan ikke tages af :/

Hej Anders

Har sendt dig en mail, men den linse du her snakker om, er den automatisk,
eller er det en manuel linse. Hvis manuel, så når du har skruet Pentax
ringen af, skal du have en T2 ring til Minolta, for det du står med, er så
en linse med 42 mm standard gevind.

M.V.H.....Benny..

Fra : Peter Schrøder

Dato : 16-07-03 16:25

"Benny Mortensen" skrev
> [...]
Pentax
> ringen af, skal du have en T2 ring til Minolta, for det du står med,

Njaeh..
Det er nu ikke 42mm std. gevind selvom det ligner...
Som Benny skriver skal du ha' en T2/Minolta ring.
Det jeg så ikke véd er om din Minolta har samme bajonet, som
man brugte dengang T2 var moderne. Hvis du har manualen til
kameraet bør du nok også checke om Minolta ta'r forbehold
for den slags adaptere. Jeg tænker nærmest på kortslutning
af evt. elektriske kontakter i husets bajonet.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
Replace AT with @ to reply

Fra : Anders Kvist

Dato : 16-07-03 16:37

Peter Schrøder wrote:
> [...]
> for den slags adaptere. Jeg tænker nærmest på kortslutning
> af evt. elektriske kontakter i husets bajonet.

Der er vist ingen... det eneste der sidder der, er en mekanisk styring
af blænden....

MVH

Anders Kvist

Fra : Benny Mortensen

Dato : 17-07-03 10:22

"Peter Schrøder" <petersch@vip.cybercity.invalid> skrev i en meddelelse

> [...]
> for den slags adaptere. Jeg tænker nærmest på kortslutning
> af evt. elektriske kontakter i husets bajonet.

Hej Peter

Så vidt jeg har forstået, så er det et XG 1 og vil ikke have problemer med
at anvende T2 ringe. Håber forresten at de også hedder sådan til Minolta
.. T2'en kan også bruges, selvom kameraet har blænde automatik.

M.V.H.....Benny..

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 17-07-03 15:09

"Benny Mortensen" <bfm@tdcadsl.dk> skrev :

>Så vidt jeg har forstået, så er det et XG 1 og vil ikke have problemer med
>at anvende T2 ringe. Håber forresten at de også hedder sådan til Minolta
>.. T2'en kan også bruges, selvom kameraet har blænde automatik.

Nu har XG 1 stadigvæk ikke blændeautomatik, men i givet fald den
havde, så ville blændeautomatikken ikke virke.

Men det kan da sagtens bruges.
--
Knud

Fra : max

Dato : 16-07-03 14:45

> [...]
> vel kræve at man fokuserede nærmere eller tættere på?
>
> Har faktisk også set sådan nogle forlængerstykker man kunne sætte på,

Jeg ved ikke om der findes en konverter til den kombi.
Men dit andet spørgsmål, så er det mellemringe der betyder
at man kan gå tættere på motivet og tage makro eksempelvis,
til gengæld kan du så ikke fokussere på længere afstande.
-max-