Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon "File Viewer Utility"
Fra : enrico

Dato : 15-07-03 09:59

Jeg vil gerne høre hvordan andre arbejder med Canon RAW filer via det
medfølgende program. Selv gør jeg flg.:

1. Rawfilerne bedømmes i File Wiever Utility (forkortet FW)

2. Man kan korrigere sine raw filer (ligesom i kameraet) F.eks ændre
farvebalance, skarphed, kontrast og alle andre parametre.

Her kommer spørgsmålet: Selvom man ændrer udseemdet af sit billede i
FW ændrer man vel ikke på informationerne i RAW filen? Ændrer man ikke
kun på hvordan billedet skal fremtræde i FW, og senere konverteres?

3, En gængs arbejdsmetode er, at man skal foretage så mange
korrektioner som muligt i sit RAW billede, da det er i 16 bit (er det
ikke rigtigt, at det ligger i 16 bit?)

4. Når man er færdig med korrektioner kan billedet konverteres til
Tiff i enten 8 eller 16 bit.

5 Skal man lave yderligere korrektioner i f.eks Photoshop skal man
konvertere til Tiff 16 bit for at få de mest nøjagtige korrektioner.

Det er en langsommelig og computer-kraft-krævende arbejdsgang, men vel
den bedste?

Jeg vil som sagt høre, hvordan andre gør.

-På forhånd tak.

-enrico

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 15-07-03 11:00

"enrico" <enricoool@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Jeg vil gerne høre hvordan andre arbejder med Canon RAW filer via det
KLIP.
> -enrico

Se her
http://www.adobe.com/digitalimag/tips/phs7rbrawbasics/main.html
M.v.h.
EA

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-07-03 11:04

enrico <enricoool@hotmail.com> wrote in

> Jeg vil gerne høre hvordan andre arbejder med Canon RAW filer via det
> medfølgende program. Selv gør jeg flg.:

Jeg bruger selv BreezeBrowser.

> [...]
> FW ændrer man vel ikke på informationerne i RAW filen? Ændrer man ikke
> kun på hvordan billedet skal fremtræde i FW, og senere konverteres?

Du ændrer ikke i RAW filen - du ændrer de parametre med hvilke du konverterer
RAW filen til TIFF eller JPEG.

> [...]
>
> 5 Skal man lave yderligere korrektioner i f.eks Photoshop skal man
> konvertere til Tiff 16 bit for at få de mest nøjagtige korrektioner.

Du ændrer ikke i RAW filen som sagt, du ændrer dine konverteringsparametre som
så giver forskellige output. Jeg konverterer altid til 16 bit TIFF for
derefter at arbejde videre i PS, men typisk bliver man jo nødt til at
konvertere til 8bit på et tidspunkt (det kan lade sig gøre at lave mange
funktioner i 16 bit, hvis ikke næsten alle..).

Jeg er dog ikke religiøs omkring 8/16 bit, men konverterer altid til 16 bit
fra RAW (nok mest fordi det er default i programmet).

> Det er en langsommelig og computer-kraft-krævende arbejdsgang, men vel
> den bedste?

Langsommelig? Det tager mig ml. 5 og 10 sekunder at ændre på settings til
konvertering og konvertering tager omkring 20 sekunder. Breezebrowser kan også
batchkonvertere med samme settings, så man bare kan lade den køre mens man
laver noget andet.

Den bedste? Jeg tror ikke jeg forstår dit spørgsmål her - det kan vel næppe
gøres på andre måder hvis man har en RAW fil?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
Photos at http://www.darling.dk

Fra : enrico

Dato : 15-07-03 12:35

Tak for de gode svar.

Jeg må indrømme, jeg slet ikke har sat mig ind i Breeze Browseren, der
også følger med.

Jeg må lige eksperimentere med det.

Hver gang jeg foretager korrektioner i File Viewer føles set som om,
der går halve minutter - selvom jeg har en hurtig PC med masser af
ram.

-enrico

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 15-07-03 12:50

Nej, BreezeBrowser er ikke fra Canon. http://www.breezesys.com/BreezeBrowser/

> Hver gang jeg foretager korrektioner i File Viewer føles set som om,
> der går halve minutter - selvom jeg har en hurtig PC med masser af
> ram.

Mine ændringer er max 1-2 sekunder om at blive vist (på et preview billede -
ikke hele billedet) på en AMD XP1800 m. 1 GB ram, PS 6

Fra : enrico

Dato : 15-07-03 13:03

Forvirringen er total:
Der medfølgende program er Zoom Browser og vist ikke meget bevendt.

Jeg må checke Breeze Browseren.

Der er vist også noget om, at der kommer en ny Photoshop til efteråret
med indbygget RAW import til flere kameramærker - men det er et rygte,
jeg bringer videre

-enrico

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-07-03 11:05

enrico <enricoool@hotmail.com> skrev i dk.fritid.foto:

>Der er vist også noget om, at der kommer en ny Photoshop til efteråret
>med indbygget RAW import til flere kameramærker - men det er et rygte,
>jeg bringer videre

Rygtet er nu godt nok. Den ny Photoshop 8.0 vil have det Adobe RAW
Plugin indbygget, som man kan købe særskilt i øjeblikket for ca. 1000
kr.

Jeg har investeret i plugin'net, men foretrækker stadig at bruge
Canon's noget langsommere FileBrowser, da den har en enklere metode
til at ændre mange filer på en gang.

Min arbejdsgang i Canon's FileBrowser er iøvrigt:

0) Alle billeder optages i RAW.
1) Rotér alle højkantbilleder.
2) Korrektion af farvebalance og lys (grov).
3) Udvælg de billeder, der skal viderebearbejdes (ved at protecte
dem). I nogle tilfælde må jeg bruge tid på at preview dem, da det
er svært at se skarphed og blikretning/lukkede øjne på de små
thumbnails).
4) Evt. finjustering af farvebalance og lys på de udvalgte billeder.
5) Konvertering af udvalgte (protectede) billeder til 16bit (TIFF)
uden tilføjelse af skarphed.
6) Herefter viderebehandling i Photoshop, herunder tilføjelse af
Unsharp Mask og slutkonvertring til 8bit (JPEG).

Som det er fremgået af andre indlæg, så er ændrer Canon's FileBrowser
ikke i de originale RAW-billeder, men ændrer på parametrene til
konverteringen. De udvalgte parametre bliver dog gemt i selv
RAW-filen, idet billedets orientering (højkant/lavkant) og
farvekorrektion gemmes i headeren. Disse kan dog nemt overskrives ved
en senere behandlig i FileBrowseren og de originale RAW-data ændres
ikke!

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-07-03 15:48

On Sun, 20 Jul 2003 12:04:52 +0200, Jens Tønnesen
<usenet@pressefoto.invalid> wrote:
klip
>Jeg har investeret i plugin'net, men foretrækker stadig at bruge
>Canon's noget langsommere FileBrowser, da den har en enklere metode
>til at ændre mange filer på en gang.
>
>Min arbejdsgang i Canon's FileBrowser er iøvrigt:

Canons FileBrowser, er det et selvstændigt program ?
det følger da ikke med cameraet
mvh Ebbe

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 20-07-03 16:46

Ebbe Hansen <ebbeh@mail1.stofanet.dk> skrev i dk.fritid.foto:

>Canons FileBrowser, er det et selvstændigt program ?
>det følger da ikke med cameraet

Min fejl: Programmet hedder rettelig Canon FileViewer Utility og kan
bl.a. downloades her:

http://www.powershot.com/powershot2/customer/driverdown.html

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 20-07-03 17:40

On Sun, 20 Jul 2003 17:45:44 +0200, Jens Tønnesen

Mange tak
mvh Ebbe

Fra : enrico

Dato : 15-07-03 14:39

Breeze Browser er ret genialt, - og hurtigt.

Jeg prøvede en RAWfil, der var to bl. underbelyst. Billedet blev
faktisk perfekt efter endt behandling.

-enrico