Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
24-70mm eller 28-70mm??
Fra : Thomas Petersen

Dato : 14-07-03 12:55

Hejsa,

Jeg står og skal købe et nyt objektiv, men er lidt i tvivl her..
Jeg har allerede bestemt mig for hvilket mærke/model det skal være.

Det bliver et Sigma EX med en fast blænde 2.8

Jeg er bare itvivl om jeg skal tage den som 24-70mm eller 28-70mm..

Det drejer sig om disse to.
Sigma EX 2,8/24-70 DG NAFD 455,- euro
Sigma EX 2,8/28-70 DF NAFD 349,- euro

1) Hvor meget mere får man ud af de 4 mm? Er det virkelig 106 euro værd?
2) Hvad er forskellen på 'DG' og 'DF' ??

Mvh
Thomas Petersen

Fra : max

Dato : 14-07-03 13:48

> [...]
>
> 1) Hvor meget mere får man ud af de 4 mm? Er det virkelig 106 euro værd?
> 2) Hvad er forskellen på 'DG' og 'DF' ??

Hvis alt andet er lige, kontrast, skarphed, fortegning og interne refleksioner,
så er det bestemt værd at ofre en 800krone seddel på de sidste millimeter.
Jeg kender ikke de to objektiver, men har et par sigma ex selv, som er udemærkede.
-max-

Fra : Thomas Petersen

Dato : 14-07-03 13:51

Ja, alt andet skulle være det samme.
Men igen, hvad er det man får ud af de sidste 4 mm??

Hvor kan man bruge det?

-Thomas

Fra : Peter Andersen

Dato : 14-07-03 14:05

Thomas Petersen wrote:
> Ja, alt andet skulle være det samme.
> Men igen, hvad er det man får ud af de sidste 4 mm??
>
> Hvor kan man bruge det?

Du bliver glad for det hvis du skal bruge det til et fremtidigt
digitalkamera.. fx. 10D.

Jeg har 24 til 70 mm versionen og er rigtig glad for det. Det er et rigtig
godt objektiv til prisen hvis der ikke er råd til L objektiver...

--
Vh. Peter Andersen

Fra : Thomas Petersen

Dato : 14-07-03 14:12

"Peter Andersen" <peterandersen@mespilus.dk> wrote in message

> Du bliver glad for det hvis du skal bruge det til et fremtidigt
> digitalkamera.. fx. 10D.
Hmm.. Det er til et nikon d100..

> Jeg har 24 til 70 mm versionen og er rigtig glad for det. Det er et rigtig
> godt objektiv til prisen hvis der ikke er råd til L objektiver...

Mja.. Nikon objectiver er jo heller ikke helt billige.. :)

-Thomas

Fra : max

Dato : 14-07-03 14:08

> Ja, alt andet skulle være det samme.
> Men igen, hvad er det man får ud af de sidste 4 mm??
>
> Hvor kan man bruge det?

Indendørs har man tit brug for lige den ekstra 1/2 meter for at
få det hele med, til reportage, kan du til gengæld stå det tættere
på og få det hele med.. Det er lige det ekstra i snævre omgivelser.

Jeg brugte meget en 20mm på mit analoge kamera (i gamle dage)
nu er det en stor klodset sigma ex 14mm (21mm) som jeg foretrækker
over en nikon afs 17-35mm (25-47mm), fordi jeg lige får de 4mm mere.
-max-

Fra : Thomas Petersen

Dato : 14-07-03 14:14

> [...]
> nu er det en stor klodset sigma ex 14mm (21mm) som jeg foretrækker
> over en nikon afs 17-35mm (25-47mm), fordi jeg lige får de 4mm mere.

hmm.. Du har nok ret.. Da det er til et Nikon D100 skal jeg jo gange mm med
1.6...
Så en 24mm bliver til 38mm
og en 28 mm bliver til 44mm.. Så det er faktisk 6mm der e rtale om..

-Thomas

Fra : max

Dato : 14-07-03 14:41

> [...]
> 1.6...
> Så en 24mm bliver til 38mm
> og en 28 mm bliver til 44mm.. Så det er faktisk 6mm der e rtale om..

Uha så er der ikke meget vidvinkel tilbage hva.. Tilgengæld har du
så en rigtig brubar portrættele 105mm, min favorit i mange år.

Var lige inde og kigge på de to objektiver, de er meget anderledes
opbygget, så du skulle måske lige tjekke hvad der er af tests. En
fordel der umiddelbart springer i øjnene er at 28-70'ern bruger 77mm
filtre, som flere af nikons egne, mens 24-70'ern bruger 82mm, det er
stort.. Jeg kunne forestille mig den også måske havde problmer i modlys,
mange refleksioner..?? -max-

Fra : Klaus Madsen

Dato : 14-07-03 18:02

"Thomas Petersen" <acoon@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> 1.6...
> Så en 24mm bliver til 38mm
> og en 28 mm bliver til 44mm.. Så det er faktisk 6mm der e rtale om..

Hej Thomas

En lige korrektion. På Nikon D-100 skal du gange med 1.5 og ikke 1.6

Hvis det er vidvinkel du har brug for skulle du også kigge på Sigma´s 15-30
mm
det har jeg selv og det er et rigtigt fedt objektiv.

Mvh. Klaus