Foto
IBM760 5420
Teil 3020
SHQ eller HQ?
Fra : Jon Inge

Dato : 13-07-03 08:25

Er det stor forskjell på bildekvaliteten på SHQ og HQ på C-750?

--
Jon Inge

Fra : hunters_force

Dato : 13-07-03 08:30

det syntes jeg faktisk ikke der er....jeg kan lige lave et par test
shots og smide dem på min side...så kan du se om du synes...

/Morten

Fra : hunters_force

Dato : 13-07-03 09:09

Så fik jeg smidt dem op....motivet er der ikke tænkt over

http://www.afterburner.dk/quality.html

Bemærk at jeg har lagt dem op i fuldstørrelse så de ikke har været
behandlet af software. Derudover har jeg forstørret et udsnit 400% og
gemt som jpg med mindste kompression i paintshop pro.

Siden fylder ca. 3 mb

/Morten

Fra : max

Dato : 13-07-03 09:31

> [...]
> behandlet af software. Derudover har jeg forstørret et udsnit 400% og
> gemt som jpg med mindste kompression i paintshop pro.

Fremragende eksempel, Morten, de billeder siger mere end tusind
indlæg og div. testsites.. 5 kokkehuer, ehh du ved hva jeg mener,
der er sku ikke forskel, det er da vildt -max-

Fra : hunters_force

Dato : 13-07-03 09:35

jeg må dog indrømme at jeg synes billederne er en anelse grove...men jeg
tager dem i 2200px og skalerer dem alligevel altid ned til det
halve....så et de total skarpe!

Men ja....det undrede også mig at der ikke var forskel....

/Morten

Fra : Jon Inge

Dato : 13-07-03 10:33

--"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in message

> Fremragende eksempel, Morten, de billeder siger mere end tusind
> indlæg og div. testsites.. 5 kokkehuer, ehh du ved hva jeg mener,
> der er sku ikke forskel, det er da vildt -max-

Er det noen som vet hvordan en skal få lagret HQ i my modes? Den vil kun
godta SHQ og SQ. Men i P vil den godta det.

jon inge

Fra : Flemming Joensson

Dato : 13-07-03 11:13

"max" <ma22x@hotmail.com> wrote in

> Fremragende eksempel, Morten, de billeder siger mere end tusind
> indlæg og div. testsites.. 5 kokkehuer, ehh du ved hva jeg mener,
> der er sku ikke forskel, det er da vildt -max-

Der er da forskel - prøv og så på hans forstørrelse. Der kan man da rimelig
tydeligt se "firkanter" i HQ forstørrelsen, mens disse "firkanter" ikke er
der i SHQ. Om det så er noget man vil lægge mærke til ved en udskrift eller
ej skal jeg ikke kunne sige, men der er forskel i kvaliteten selvom det
ikke umiddelbart synes sådan.

I de ikke forstørrede udgaver synes jeg også at den dør hvor der står 41 på
er mere tydelig i SHQ udgaven. Ikke meget, men det er ligesom tallene er
lidt mindre udtværede.

Men jeg kan helt klart se at det kan være svært at argumentere for at
billedet skal fylde 2.2MB vs 817KB - når der ikke er mere forskel.

Men hvis du alligevel resizer billedet til det halve når du har overført
det til pc - hvorfor så ikke bare tage det i den halve opløsning med SHQ?
(Dette minimerer selvfølgelig muligheden for at beskære billedet og stadig
have den fulde kvalitet)

Flemming

Fra : Jon Inge

Dato : 13-07-03 09:47

"hunters_force" <hunters_force@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> behandlet af software. Derudover har jeg forstørret et udsnit 400% og
> gemt som jpg med mindste kompression i paintshop pro.

Hvordan kan en få info etter bildet er tatt om en har SHQ eller HQ ?
Finner ikke det når eg ser på info på bildene.

Forskjellen var ikke så stor, kun str på filen som er større. Ser at på mitt
C-750 med 128mb kort, får eg ca.40 bilder på SHQ og ca.120 bilder på HQ.

jon inge

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 13-07-03 09:52

Jon Inge wrote:

> Hvordan kan en få info etter bildet er tatt om en har SHQ eller HQ ?
> Finner ikke det når eg ser på info på bildene.

Det i EXIF infoen under "Vendor Information" --> "Quality".

I Irfanview hedder feltet JpegQual. 1 er HQ og 2 er SHQ.

Carsten Ø

Fra : hunters_force

Dato : 13-07-03 14:07

I det software som følger med c-750'eren kan jeg heller ikke se nogen
angivelse af om billedet er shq eller hq. I andre programer kan jeg
godt. Jeg har noget software fra Fuji, som skiver High / Normal JPEG
quality.

Underligt hvorfor olympus ikke har dette med i deres Camedia Master
software...

/Morten