Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
digitalkamera ... er helt grøn og blank
Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-07-03 10:38

Hej med Jer!

Jeg skal købe et digitalkamera ... ikke et meget dyrt men heller ikke det
billigste. Sådan cirka 3.000 kroner.
Dog er jeg ret blank ... hvad skal jeg kigge efter? Hvad er minimum antal
pixels? Eller er det noget helt andet, jeg skal kigge efter? Hvad skal jeg
undgå ...?

ras

Fra : Michael Holm

Dato : 03-07-03 10:55

Det korte svar er: Køb et brugt Canon G3.

dk.marked.privat.foto eller dba.dk

--Michael

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-07-03 11:00

> [...]

> Jeg skal købe et digitalkamera ... ikke et meget dyrt men heller ikke det
> billigste. Sådan cirka 3.000 kroner. Dog er jeg ret blank ... hvad skal

Prisen. Der er meget stor variation fra sted til sted. Du risikerer at
få en gammel model til fuld pris, hvis du ikke lige undersøger markedet.

> Hvad er minimum antal pixels? Eller er det noget helt andet, jeg skal
> kigge efter? Hvad skal jeg undgå ...?

Der er meget andet en antal pixels, der bestemmer billedernes kvalitet.
Men en 2-3 millioner er nok til billeder i mere normale størrelser.
Valget af kamera afhænger af, hvad du vil med det. Nogle er særligt gode
til makro. Andre er særligt gode i dårlig belysning. Skal det være meget
lille? Det er nemlig gerne på bekostning af indstillingsmuligheder og
zoomens rækkevidde. Umiddelbart vil jeg pege på Canons PowerShot A60
eller A70 (evt. A300 uden zoom eller det kompakte Ixus II) samt Nikons
Coolpix 2100 eller 3100. Der er mange andre. Sonys Cybershot DSC-P7,
Olympus My 300.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-07-03 11:12

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> wrote in news:3f03f979$0
$32474$edfadb0f@dread16.news.tele.dk:

> [...]
> pixels? Eller er det noget helt andet, jeg skal kigge efter? Hvad skal jeg

Du skal allerførst fortælle os hvad du har tænkt dig at bruge det til og under
hvilke forhold du vil bruge det, så kan folk guide dig meget bedre:

Familie/hverdagsbilleder
Makrobilleder
Landskabsbilleder
Festbilleder
Sportsbilleder (hvilken sport)
Rejsebilleder
Ved stranden/i skoven/på klatretur

Hvor meget betyder størrelsen af kameraet for dig? Skal det være et
lommekamera eller må det gerne være et kompaktkamera?

Hvor store billeder vil du printe fra kameraet? 10x15/15x20/20x30/Større?

Skal det være nyt eller må det gerne være brugt?

Hvor erfaren en fotograf er du?

Hvilket udstyr har du brugt før og var du tilfreds med det?

--
Regards / Med venlig hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at TRAPdarling dot dk - REMOVE TRAP
http://www.darling.dk

Fra : rasmus carlsen

Dato : 03-07-03 11:31

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse

> Du skal allerførst fortælle os hvad du har tænkt dig at bruge det til og
under
> hvilke forhold du vil bruge det, så kan folk guide dig meget bedre:

- det er bare til helt almindelige hyggebilleder. Jeg ved en smule om
fotografering og har endda selv fremkaldt en del i mine unge dage (og det er
altså ved at være længe siden ...). Hvad angår størrelse og muligheder for
print er jeg stort set græsk-katolsk.

- Netto sælger dette for 1500 kroner:
Aldeles hemmeligt mærke, produceret i Kina og absolut plastikagtigt.
Det hedder Kinox, 3 MegaPixel (kan interpolere op til 5 MP). Video op til 60
sek. med lyd.
Indbygget 16 MB hukommelse. Kan tage SD og flash-ram kort. 3 gange optisk
zoom, og 3 gange digitalt (ikke tilrådeligt at bruge så vidt jeg har
forstået). Panasonic billedsensor.
Er det helt i skoven ?

ras

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 03-07-03 12:37

> [...]
> er altså ved at være længe siden ...). Hvad angår størrelse og muligheder
> for print er jeg stort set græsk-katolsk.

Så vil mit råd være at du kan bruge fra 2 Mpixels og opefter. Optisk zoom hvis
du har lyst til det - se helt bort fra digital zoom - det kan du gøre bedre i
et billedbehandlingsprogram.

> - Netto sælger dette for 1500 kroner:
> [...]
> Er det helt i skoven ?

Jeg ville aldrig købe et digitalkamera i Netto med mindre det var et anerkendt
mærke, så det vil jeg ikke råde dig til. Du vil uden tvivl finde indlæg her i
gruppen der siger at de har fået meget for pengene, fx i de Medion kameraer
som bl.a. Aldi har haft til salg, så meningerne er delte..

Her er et par forslag blandt de mærker som jeg selv har kigget på:

Skal det være nyt, så se på:
   - Canon A60 / A70 (2200 / 2900 kr.)
   - Canon A300 (2000 kr.)

Skal det være brugt:
   - Olympus C3040 i dk.marked.privat.foto (2500 kr.)
   - Canon A200 i dk.marked.privat.foto (1100 kr.)

Her kan du sammenligne kamerafeatures ->
http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp

Fra : Ernst Andreasen

Dato : 03-07-03 12:26

"rasmus carlsen" <rasmus(punktum)carlsen@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Indbygget 16 MB hukommelse. Kan tage SD og flash-ram kort. 3 gange optisk
> zoom, og 3 gange digitalt (ikke tilrådeligt at bruge så vidt jeg har

Her er nogle priser, kig selv på
http://www.edbpriser.dk/
PowerShot A10 1280 x 960pixels / 10-87 pics / CCD 1.975 kr.
PowerShot A30 1280 x 960pixels / 10-15 pics / CCD / AVI 1.399 kr.
PowerShot A40 1600 x 1200pixels / 7-87 pics / CCD / AVI 2.470 kr.
PowerShot A60 1600 x 1200pixels / ?-? pics / CCD / AVI 2.209 kr.
PowerShot A70 2048 x 1536pixels / ?-? pics / CCD / AVI 2.865 kr.
PowerShot A100 1280 x 960pixels / 10-87 pics / CCD 1.539 kr.
PowerShot A200 1600 x 1200pixels / 7-87 pics / AVI / CCD 1.959 kr.
PowerShot A300 2048 x 1536pixels / ?-? pics / CCD / AVI 1.995 kr.
Digital IXUS v2 1600 x 1200pixels / 7-87 pics / CCD 2.639 kr.
Digital IXUS 330 1600 x 1200pixels / 7-87 pics / CCD 2.996 kr.

M.v.h.
EA

begin 666 info_knap.gif
M1TE&.#EA'0`,`,0``````/____KZ_/S\_=S?X[G"S $"`S-8?C]BA5!NC7F/
MIC U.J*QP%E=8>?J[>+EZ.[P\I.4E?3U]I:CK\7.UM'7W!P@(T5*3G%U>/GZ
M^@0$`_[^_A@8& H*"@<'!____R'Y! $``!\`+ `````=``P```75("".9&F>
M8A ,Q)2\B<)L:FW?01I #.,B0(2"8MM,+H] I;&X%'2T#2011!P0!54%`^@X
M")RNX2(J*!P!1JQ"*"0FA:S$(EH$(H:SAPYX"20Q`Q19#!4;!0X#$PL`& $7
M'A .>R(Q`10'1 @3:1(5"0X;$F$,`QH71@!D`!,,:0=9%1D5"@(9$#1/'0\2
M'@L4C!$B$ 5J" D,% Q"`@P0*L(+`QNK``T9(AL.$U8'WMX*2@-:#04T! T-
=$Q(;*1L;! P*\_-910%1*N\T)P8C&OY0H @!`#L`
`
end

Fra : Dennis H

Dato : 04-07-03 09:18

> [...]
> pixels? Eller er det noget helt andet, jeg skal kigge efter? Hvad skal jeg

..... et godt sted at kigge for at få et hurtigt overblik er på pricerunner
http://dk.pricerunner.com/ProductList.jsp?category=29
Her kan du selv opsætte dine søgeriterier for dit nye kamera - ja og få en
ide om priser.

Dennis

Fra : rasmus carlsen

Dato : 04-07-03 12:41

Hej alle,

tak for hjælpen ... det blev et olympus C-350 til 2489 ...

ras