Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
køb af digitalt kamera
Fra : Mads K. H.

Dato : 28-06-03 09:22

Hej ng

Jeg står og skal købe et digitalt kamera.....det skal med på længere
vandreture o.l .
Derfor må det gerne bruge "alm. batterier" i stil med AA eller AAA da jeg
ikke forventer at det bliver muligt at lade.

Håber i kan pege mig i den rigtige retning.

På forhånd tak

Mvh

Mads K. Hansen

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 28-06-03 10:23

Mads K. H. wrote:

> Håber i kan pege mig i den rigtige retning.

Vi kan da prøve, hvis du giver os et prisleje og lidt information om
hvad kameraet skal kunne.

Hilsen
Carsten Øhlensschlæger

Fra : Mads K. H.

Dato : 28-06-03 10:55

Kameraet må koste ca 4 - 5000,-

Har selv kigget på Nikon coolpix 4300 ....men det bruger vidst ikke standard
batterier !?

Mht. hvad kameraet skal kunne har jeg ikke umiddelbart nogle krav (seføli'
skal det ta' nogle gode billeder:) ) men det gør ikke noget at det har
funktioner som jeg med tiden kan lære at udnytte.

Det er mit første digitale kamera.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 28-06-03 12:01

"Mads K. H." <makh@FJERNDETTEcipher.dk> wrote in

> [...]
> (seføli' skal det ta' nogle gode billeder:) ) men det gør ikke noget
> at det har funktioner som jeg med tiden kan lære at udnytte.

Canon Powershot A70 er efter min mening en oplagt mulighed. Det bruger 4xAA
batterier og tager nogle rigtig gode udendørsbilleder.

Jeg har selv et G3 - det kan tage tæt på 3-400 billeder på én opladning -
jeg har købt et ekstra batteri, så på en eventuel vandretur burde de to
batterier være tilstrækkelige.

G3 vejer dog tæt på det dobbelte af A70 og fylder også noget mere - så det
skal man jo også have med i overvejelserne når man skal bære rundt på det.

På begge kameraer er der mulighed for at montere linser og filtre vha. en
adapterring (ekstraudstyr).

A70 koster ca. 3000 - mener det er 3100 hos Itbutikken.dk med dansk manual.

For de sidste 1-2000 du har afsat til formålet, kan du købe adapterringen
og måske et UV-filter eller lignende (telelinse/vidvinkel). Hvis det er
vandreture i områder med sne, vil et UV-filter være en god investering.

Ud over kameraet vil jeg råde dig til at købe en god taske - som eventuelt
kan tåle regn. Lowepro laver nogle rigtig gode af slagsen. Deres D-res 8
mener jeg passer til A70, den koster i Danmark ca. 300kr. Ved køb i England
koster den kr. 177 inklusive forsendelse hos www.t4cameras.co.uk. Da
firmaet ligger i England kommer der ikke told og moms oveni. Så de 177kr
skulle meget gerne være den endelige pris for tasken.

A70 er på 3.2MP og har 3x optisk zoom. 3MP er nok til selv forholdsvis
store billeder - så længe du holder dig under A4 størrelse, så burde det
være ok. Har du brug for mere zoom, kan du eventuelt investere i en
telelinse sammen med adapterringen.

G3 koster lidt over 5000 endnu - så den passer ikke rigtig ind i dit
budget, og har jo heller ikke AA batterier.

Mvh.
Flemming

Fra : Carsten Øhlenschlæge~

Dato : 28-06-03 13:27

Mads K. H. wrote:

> [...]
> skal det ta' nogle gode billeder:) ) men det gør ikke noget at det har
> funktioner som jeg med tiden kan lære at udnytte.

Hej igen Mads.

Hvis du på disse traveture skal tage billeder af dyr eller andre ting på
afstand så er Olympus C-750 måske værd at overveje. Det bruger
almindelige AA batterier og har 10x optisk zoom og en masse
indstillingsmuligheder som man kan "vokse" ind i. Det koster cirka 5000
kroner og er på 4 millioner pixels.

Lillebroderen C-740 er "kun" på 3 millioner pixels og mangler en flash
sko. Ellers skulle de være ens. Det koster cirka 4000 kroner.

Hvis du ikke har brug for zoomen, men gerne vil have et simpelt kamera,
som dog har masser af muligheder, så var det måske en ide at kigge på
Nikon Coolpix 3100. Det bruger også almindelige batterier og koster
omkring 3000 kroner.

Du kan se priser på www.edbpriser.dk/hardware/digitalkamera.asp og læse
anmeldelser af de forskelige kameraer her på disse sider :

www.dpreview.com
www.imaging-resource.com
www.digit.no

Håber at det hjælper dig i din jagt. Spørg bare, hvis der er mere.

Hilsen
Carsten Øhlenschlæger

Fra : Henrik Münster

Dato : 28-06-03 21:56

> [...]

> som dog har masser af muligheder, så var det måske en ide at kigge på
> Nikon Coolpix 3100. Det bruger også almindelige batterier og koster

Nikon 3100 er dejligt lille at have med. Det har da også zoom, men kun
3x, som de fleste andre. Og så er det billigere end dit budget. Det
samme gælder Canon A70. Begge er gode kameraer. Olympus laver også
C-4000 Zoom med 3x zoom, 4 MPix og alm. AA-batterier. Af andre kameraer,
der bruger AA-batterier er Sony DSC-P72 og 92 med hhv. 3 og 4 MPix.
Canon og Olympus har nok de fleste manuelle muligheder, mens Nikon og
Sony er mere gearet mod at være nemme at bruge. De har dog alle
muligheder for at bruge forskellige programmer og den slags, så man kan
gøre meget selv. Omvendt har de alle en Auto-indstilling, så de er nemme
at bruge.
De nævnte Olympus-modeller er lidt store, mens Nikon og til dels
Sony og Canon A70 er ret kompakte. Det er dit krav om AA-batterier, der
indsnævrer mulighederne lidt.
--
Henrik Münster
Esbjerg