Killinger af perserkat og alm. huskat ????
Fra : Michael Hansen

Dato : 18-07-03 22:42

killinger af en perserkat der er paret med en alm kat
hvad kan der ske ved dette???

Fra : Ann K

Dato : 18-07-03 23:04

Hejsa.

>killinger af en perserkat der er paret med en alm kat
hvad kan der ske ved dette???

<> Hi - det kommer _meget_ an på hvilke gener huskatten gemmer på!
Generelt er det dog sådan, at man siger at korthårsgenet dominerer over
langhårsgenet... dvs at man må forvente at killingerne vil være
korthårede... måske med en lidt mere "plyds-agtig" pels end normalt for
korthårskatte... hovedet vil nok være rundet en del mere end det generelt er
normalt for huskatte - og der vil være en næse

Skulle huskatten have et langhårsgen gemt et sted i sine ukendte aner _kan_
resultatet komme til at se sådan her ud:

Det er billeder af min Ranje... lidt svært at se måske... katten er sort

Som hovedregel må man dog fraråde parring af Perser med andre racer end evt
Exotic... Der er en tendens til at pelsen og dermed også pelsplejen hos
perserblandinger kan være et helt kapitel for sig...

Mvh Ann - og perserblandingen Ranje .-)

Fra : anja rasmussen

Dato : 19-07-03 09:09

> [...]
> Exotic... Der er en tendens til at pelsen og dermed også pelsplejen hos
> perserblandinger kan være et helt kapitel for sig...

Min lillebror har en hunkat der er blanding af en huskat og en
perser......den har et lidt mere rundt hoved end en huskat har og en
lidt blødere pels en normal korthårspels.....ellers ikke det helt vilde
mærkelige ved det.....men det kommer an på hvilke gener huskatten har
fået samlet sammen.....

Med venlig hilsen
anja rasmussen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ragna

Dato : 19-07-03 09:12

>killinger af en perserkat der er paret med en alm kat
>hvad kan der ske ved dette???

Ud af den blanding kan du få det mest bedårende, kærlige og venlige lille
væsen, hvis du er lige så heldig som vi var med vores lille Sussi. Hendes
mor var en champagnefarvet perser, og faderen var ukendt, men sikkert
stribet.
Hun havde det meste af udseendet fra persersiden: små, korte ben, store
runde øjne, en flot, busket hale, men vildskaben og vovemodet kom nok fra
huskatte-siden. Som jeg har fortalt i min profil, var hun meget svær at
holde inde i vores indhegnede have.
Sussis pels havde en tendens til at filtre, og da hun ikke kunne lide at
blive børstet i sine unge dage, foregik pelsplejen som en slags
forfølgelsesløb rundt over hele huset.
Da hun blev ældre, lærte hun at sætte pris på at blive børstet, og i de
senere år lærte hun endda at ligge på skødet, hvilket hun absolut ikke havde
tid til, mens hun var ung og havde masser af krudt i rumpen.
I kan se hende omtalt under min profil, og billederne af hende er her:
http://shor.ter.dk/373298842

--
Venlig hilsen, Ragna

Fra : KatjaStrofen

Dato : 19-07-03 09:23

"Ragna" <rahasNEJ@TAKtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> I kan se hende omtalt under min profil, og billederne af hende er her:
> http://shor.ter.dk/373298842

Hold da helt fast hvor er hun dejlig - og utrolig smuk :)
Giv hende lige en godbid fra mig af :)
> --
> Venlig hilsen, Ragna

Katja

Fra : Ragna

Dato : 19-07-03 11:00

Katja skrev:
>Hold da helt fast hvor er hun dejlig - og utrolig smuk :)
>Giv hende lige en godbid fra mig af :)

Ja, vi mente jo også, at hun var verdens kønneste kat.
Desværre lever Sussi ikke mere. Hun blev over 17 år, men alligevel var det
svært at forstå, da hun døde.
Jeg syntes bare, at hun var så dejlig, at jeg måtte have hende omtalt i min
profil og vist frem i mit album.

--
Venlig hilsen, Ragna