økonomi....
Fra : Lene Vang

Dato : 10-07-03 19:34

Hejsa derude i varmen

Jeg går med seriøse planer med at anskaffe mig min egen kat, nu gider jeg
ikke høre mere om jeres katte. ;)
men jeg skal lige finde ud af hvad det kommer til at koste om måneden at
have sådan et lille kræ. Kan det lade sig gøre at have kat, når man er på
dagpenge???

Hilsen Lene

Fra : Helle

Dato : 10-07-03 19:42

"Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> wrote in message
> [...]
> have sådan et lille kræ. Kan det lade sig gøre at have kat, når man er på

Jeg bruger gennemsnitligt 300 kr/mdr på mine to katte i alt til tørfoder og
kattegrus. Jeg bruger med extreme classic kattegrus og Hills eller Eukenubas
tørfoder. Derudover kommer der godbider, madrester, dyrlæge osv.

Mvh Helle

Fra : Helle

Dato : 10-07-03 20:09

Glemte lige at sige at jeg er på kontanthjælp hvor jeg får udbetalt 4300 kr
om mdr sååee...selvfølgelig skal og kan du have kat

Miaaaaauuuw herfra

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-07-03 19:55

Hej Lene

Nu har vi jo nok alle forskellige ideer om hvad der er
vigtigt, som der skal være penge til, men jeg havde 2
år på kontanthjælp før min førtidspension gik i orden,
det var sejt men kattene, 6 stks, fik hvad de havde brug
for, så jeg vil nok tro at du kan klare en kat på dagpenge,
jeg har nogle gode venner, hvor jeg kunne købe både
kattemad og grus til "storkøbspris" og det kan spare
mange penge, så hvis der er nogle i nærheden af dig, kan
det være en fordel for begge parter, fordi det altid er billigere at købe
større portioner. Et hurtigt regnestk.
viser at jeg bruger omkring 70-75 kr om md. pr kat til
mad og grus. (Royal Canin og Extreme Classic )

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Tina Susanne Johanss~

Dato : 10-07-03 19:56

"Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> have sådan et lille kræ. Kan det lade sig gøre at have kat, når man er på

Hej Lene

Selvfølgelig skal du da have en kat også - så kan du levere nogle gode
historier.

Jeg ved ikke om det hjælper dig, men jeg kan da fortælle at jeg har tre
katte og jeg er på dagpenge - endda på dimittendsats - så det er ikke meget
der er tilovers i forvejen efter de faste udgifter er trukket fra. Min
indstilling er dog at misserne får først, og så må jeg nøjes med det der er
tilbage. Men en god ide er at sætte lidt penge tilside hver måned så du ikke
får et problem hvis mis bliver syg og I skal uventet til dyrlæge. Og så er
der selvfølgelig de årlige vaccinationer - der kan man jo være snu og få dem
til at passe med en fem-ugers dagpengeperiode )

Men spørg endelig - du må også gerne sende mig en privat mail hvis du vil
have et kroner og ører regnskab på mine udgifter eller hvis du har noget
andet at spørge om.

Kan det ikke også passe at vi får en anden ting til fælles - jeg må heller
ikke have kat hvor jeg bor??

Mvh Tina - og Gizmo, Freya og Devi der pludselig har opdaget at det ikke er
stegende hedt længere = vild og voldelig leg.

--
Besøg Tina, Gizmo, Freya og Devi på:
www.gizzemissen.dk

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 10-07-03 20:12

Tina Susanne Johansson <tina_johansson@NOSPAMyahoo.com> wrote:
> Og så er der selvfølgelig de
> årlige vaccinationer - der kan man jo være snu og få dem til at passe
> med en fem-ugers dagpengeperiode )

Kan man..... hvis man ikke skal udstille, vaccinere hvert 2. år.
Jeg mener at vaccinen nok skulle være virksom i 2 år.
Men ret mig (ja, ja rolig nu) hvis det er helt forkert.

--
M.v.h
Niels =/\ . . /\=

Fra : Marianne Hellemose

Dato : 10-07-03 21:04

Niels skrev
<Kan man..... hvis man ikke skal udstille, vaccinere hvert 2. år.>

Jeg vil gå ud fra at dine katte ikke løber frit, så ja du
kan godt nøjes med hvert andet år. Der har været/er
mange diskussioner omkring vacc. men min bedste
overbevisning er, at det er fuldt forsvarligt hvis der ikke
er tale om fritløbende katte. Jeg har selv praktiseret vacc
hvert 2 år, min ældste kat 9½ bliver ikke vaccineret mere, hun fik sin
sidste vacc. for 1½ år siden. Killinger
får deres 2 første, dernæst 1 året efter, og så ellers med
et par års mellemrum, og det har fungeret fint de sidste
4-5 år.

--
Marianne Hellemose
***Ailurophil***

Fra : Pia Lihme Petersen

Dato : 10-07-03 20:06

"Lene Vang" <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> skrev i en meddelelse

--- snip --
<
< Kan det lade sig gøre at have kat, når man er på
> dagpenge???
>
> Hilsen Lene

-- snip --

Hejsa Lene

Jeg kan godt forstå at du selv vil have kat - jeg håber at du kan få gennem
trumfet at få tilladelsen, så du ikke skal gå og være nervøs !!

Jeg tror det vigtigste, rent økonomisk, ved at have kat er, at man har
mulighed for at finde pengene, hvis der pludselig kommer en dyr dyrlæge
regning !!! Evt. sørg for at du har en dyrlæge, som giver lov til at betale
med afdrag, hvis regningerne pludselig bliver for store !!

Jeg taler af erfaring - jeg synes flere gange, at jeg har haft regninger hos
dyrlægen for over 6000 kr - pludselig fanger de et eller andet smitsomt - og
vips - så har man tre katte indlagt til opservation .. Men med een kat,
slipper du naturligvis for det .. haha . det jeg mener, er bare -at man kan
være uheldig at løbe ind i noget, som er dyrt -- og det vil være tragisk for
alle parter at evt. måtte aflive ens kæreste eje fordi man ikke har råd til
at betale en evt. behandling !!

Jeg kan desværre ikke hjælpe med hverdags-økonomien for een kat - for jeg
har jo mange .. men det er der sikkert andre som kan ..

Held og lykke med at finde din nye livsledsager

Hilsen Pia og misserne

--
Pia@lihme.com
Look at my quilts, cats and other stuff :

Fra : Lene Vang

Dato : 10-07-03 20:21

"Pia Lihme Petersen" <Pia@lihme.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> --
> Pia@lihme.com
> Look at my quilts, cats and other stuff :

uhhhhh jeg er blevet endnu mere tændt på at skulle have en kat, jeg vil lige
prøve at vente et par måneder hvis jeg kan. Så jeg kan se hvordan ens
økonomi når man lige pluselige har fået udgifter i forbindelse med min nye
lejlighed. Det bliver nok svært at vente så lang tid.
Det som jeg også tænker lidt over er at jeg kun vil have en kat til at
starte med, jeg kan anskaffe mig en til når jeg kommer i arbejde igen
engang. Men jeg vil smadder gerne have en aby eller burmeser, og de dur vist
ikke som enekatte, så jeg så i lidt af et dilema. For jeg kan ikke få øjnene
op for andre race. Det meget som jeg skal tænke over...

Hilsen Lene

Fra : H.O.T

Dato : 10-07-03 20:33

ellers er der altid mulighed for at forsikrer din kat.....vi giver 35 skr om
måneden, og og en selvrisiko på 1500....Gælder selvfølgelig kun ved
uheld......

Henrik

ps... Dagene blivere også meget hurtigere med en eller to katte...Nogen
gange nyder jeg at komme på arbejde, da der så ikke er sømposer, der er på
jagt, efter mig.....Med Miv i en hyper lømmeltid, og Mimmi der er begyndt at
gå i killing......

Fra : Camilla Scharff

Dato : 10-07-03 21:28

> [...]
øjnene
> op for andre race. Det meget som jeg skal tænke over...

Lene, du *kunne* jo fx vælge at få en killing og en voksen sammen - det er
jo noget billigere "i indkøb" og så har du to katte... (og nej, jeg kunne
_slet_ ikke finde på at fortælle, at vi har både 2 killinger og en enkelt
voksen, som snart skal have nyt hjem).
Desuden ville det måske være smart hvis du allerede nu lagde fx 300 kr. fra
pr. måned - bare for at se, om økonomien går helt i smadder af det, og hvis
ikke det gør, så er det jo starten på prisen til fx en killing!

Mvh. Camilla

Fra : Tina

Dato : 10-07-03 21:10

> [...]
> have sådan et lille kræ. Kan det lade sig gøre at have kat, når man er på

Selvfølgelig kan det det.

Når mine faste udgifter er betalt har jeg ca. 1200 tilbage til mad, dyr,
uforudsete udgifter, transport ud over månedskortet, toiletartikler osv. Jeg
har fem marsvin og en huskat. Køber stort ind til marsvinene. På to måneder
bruger jeg ca. 250 kr på spåner, hø og mad. Hertil kommer grønt. Til katten
virker det dyrt at købe foder, men det rækker ligeledes langt. Jeg bruger
ikke det dyre grus. Det klumpende fra Fakta er ganske glimrende. Koster 23
kr. for 8 liter, og en pose rækker ca. 14 dage. Min kat er udelukkende
indekat. Klatter og klumper bliver fjernet morgen og aften. Ingen lugtgener
overhovedet, og katten er glad for det.

Hvis du regner med at skulle rundt på udstillinger, bliver det dyrt. Det er
ikke just billigt at rejse rundt i Danmark.

Hvad tilbehør angår, kan det betale sig at købe det "brugt". Det er ofte i
glimrende stand. Jeg købte fx en kurv til min kat på et loppemarked i
søndags. Kurven er som ny. 25 kr. Katten har fra første øjeblik været
fuldstændig vild med at bruge sin kurv, der står i vindueskarmen.

Det er ikke kun forbeholdt "de rige" at have husdyr. Os på lavindkomst kan
også sagtens være med, uden, at dyrene på nogen måder lider overlast af,
ikke at have klatretræet til 2000 kr eller kattebakken til 500 kr. (Forstå
mig ret.) Min ene reol er omdannet til udkigsplads for katten. Nu har han
lært teknikken, så han selv kan hoppe derop Senere skal der en
hjemmelavet kattehule derop. Kradsebrættet kan hænge på væggen. Sammen har
katten og jeg fundet små huler i lejligheden, som han er glad for.

Tina

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 11-07-03 07:48

"Tina" <misstinadk@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ikke det dyre grus. Det klumpende fra Fakta er ganske glimrende. Koster 23
> kr. for 8 liter, og en pose rækker ca. 14 dage. Min kat er udelukkende
> indekat. Klatter og klumper bliver fjernet morgen og aften.

Jeg kom til at regne på det Exstreme Classic (som vi alle sammen snakker om)
Er faktisk ikke dyr i brug. Jeg har 3 katte(indekatte) og de bruger 1 sæk om
mdr. Jeg fjerner selvfølgelig affald fra den hver dag. I DK koster den 159
kr (ca.) Det er det er ca. 56 kr. pr. kat. om mdr. altså 28 kr hver 14. dag
hvis vi skal sammenlign, med prisen fra fakta.
Nu køber jeg mit grus i Tyskland. Her er prisen 100 kr. pr. sæk. Altså 33
kr. per kat (ca.) om mdr. og 16,5 kr. hver 14. dag.!

Randi

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 11-07-03 09:15

Randi Skindbjerg Kristensen <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> wrote:
> Nu køber jeg mit grus i Tyskland. Her er prisen 100 kr. pr. sæk.
> Altså 33 kr. per kat (ca.) om mdr. og 16,5 kr. hver 14. dag.!

Har du indregnet at der 1 kg mindre i posen fra Tyskland?

M.v.h
Niels
En meget tilfreds zooplus kunde.

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 11-07-03 10:51

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsenTAENTREO@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Har du indregnet at der 1 kg mindre i posen fra Tyskland?

Nej det havde jeg glemt, men det giver ikke den store gorskel... det svare
til at jeg bruger et halvt kilo om dagen (15 kg / 30 dage) kilo prisen i
Tyskland er (15 kg / 101 kr.) = 6,75 kr(ca.) Og i DK ( 16 kg / 159 kr. ) =
9,95 (ca.)

Jeg bruger 15 kg om mdr. til 3 katte

Tysk pris pr. kat pr. 14. dag = (((15*6,75)/3)/2) = 16,875 kr.
Dansk Pris pr. kat pr. 14. dag = (((15*9,95)/3/2) = 24,875 kr.

Hilsen Randi
Også en meget tilfreds zooplus kunde.

Fra : Lene Vang

Dato : 11-07-03 11:03

"Randi Skindbjerg Kristensen" <norsk-skovkat@dk-skindbjerg.dk> skrev i en
meddelelse news:bem1b4$6v0$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Tysk pris pr. kat pr. 14. dag = (((15*6,75)/3)/2) = 16,875 kr.
> Dansk Pris pr. kat pr. 14. dag = (((15*9,95)/3/2) = 24,875 kr.

Hvordan betaler I, når der handles hos zooplus. Jeg forstår ikke tyst, så
hjemmesiden var noget volapyk for mig.

Jeg har siddet og regnet lidt på min økonomi i nat, og jeg tror sørme at jeg
kan få råd til en lille miv. Og heldigvis har jeg stadig lidt på min
boligopsparing som jeg kan bruge. Så nu skal jeg bare finde den rette
kat/killing

mange sommerhilsner
Lene

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 11-07-03 11:17

Lene Vang <lenevang@FJERNMIGwebspeed.dk> wrote:
> Hvordan betaler I, når der handles hos zooplus. Jeg forstår ikke
> tyst, så hjemmesiden var noget volapyk for mig.

Der betales med Visakort. Men der pålægges fragt på € 6.90 som skal
indregnes i priserne. Så man skal købe stort ind for at det kan betale
sig.
Så med et lille budget, og 1 eller 2 katte er det nok bedre at gå efter
de efterhånden hyppige tilbud på kvalitets kattemad, og så afprøve de
forskellige kattegrus fra discount kæderne som mange herinde er glade
for.

Fra : Jytte

Dato : 11-07-03 11:28

> [...]
> M.v.h
> Niels =/\ . . /\=
> malgré tout burmesere - ingen killinger til salg

Jeg vil lige fortælle at vi bruger træpiller i kattebakkerne. Vi har 10 ikke
fritløbende katte, så alt bliver lagt i bakkerne. De skal renses hyppigere
end ved klumpegrus, men det er væsentligt billigere. Vi bruger ca. en pose
til 30kr. om ugen. Vi har 14 bakker stående rundt omkring.
En anden fordel er at det formulder, vi kan komme det i kompostbunken.
Vi køber det hos Lundemøllen i Fuglebjerg.
Hilsen
Jytte

Fra : Randi Skindbjerg Kri~

Dato : 11-07-03 11:50

Hej Lene

Har sendt dig en e-mail

Randi

Fra : Michael Nielsen

Dato : 12-07-03 14:46

Jeg køber mit foder ved Olivers. Der kan man få i store og små sække til en
fornuftig pris. Bare gå ind på www.olivers.dk

MVH Linda

=