Udekat-Indekat?
Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-07-03 18:13

Hej Ng

Jeg har tre katte som i øjeblikket er indekatte, men jeg overvejer om jeg
skal lukke dem ud. Problemet er at jeg bor lige op til en stor vej og er
meget bange for at de skal blive kørt ned.

De er vant til at acceptere hunde som venlige, da vi selv har to i huset.
Kan det ikke osse være et problem? De vil givet vis ikke være bange for en
hund hvis de møder en udenfor.

Den ene er en kastreret hankat på ni år der hele sit liv har gået inde. Kan
han overhovedet lære at være udekat?

Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre for de to af dem vil meget gerne
ud og jeg synes egentligt at det er lidt synd for dem at de ikke har lov.

Kan man evt. lære dem at blive i haven? Og hvis ja - hvordan?

Vh Louise

Fra : Camilla Baird

Dato : 08-07-03 18:29

On 08/07/03 19:13, in article
3f0afb44$0$24641$edfadb0f@dread14.news.tele.dk, "Louise & Jesper"
<spam@me.dk> wrote:

> [...]
> ud og jeg synes egentligt at det er lidt synd for dem at de ikke har lov.
>
> Kan man evt. lære dem at blive i haven? Og hvis ja - hvordan?

Har I overvejet at hegne haven ind? Eller bygge en løbegård?
Mvh Camilla
--
Camilla Baird mail@korat.dk
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-07-03 18:45

Det er ikke en mulighed at hegne haven ind eller bygge en løbegård, da vi
deler haven med 8 andre lejligheder. Desværre :((

Fra : Nina El Falaki

Dato : 08-07-03 19:18

Jeg turde ikke slippe mine katte ud, hvis jeg boede som jer.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-07-03 19:53

Nej jeg tør heller ikke umiddelbart lukke dem ud, men jeg er ved at gå til
af dårlig samvittighed over at de efter min mening overhovedet intet liv
har. De spiser, går på kattebakken og sover!

Er det noget katteliv? Det er jo da et rovdyr, men den jager altså ikke
meget for at få fat i tørfoderet.

Er det ikke bedre den har tre gode år ude end ti kedelige som indekat før
den evt. kommer til skade/bliver kørt ned? Forstå mig ret ikke?!? Det er jo
chancen ved at lukke dem ud.

Louise

Fra : dpl

Dato : 08-07-03 20:01

Hej Louise!
Jeg kan godt forstå dit dilemma, men hvad synes kattene selv?
Altså, mangler de tydeligvis udelivet, plager de for at komme ud?
Vi har selv en enkelt kat ud af 8, der savner livet udenfor, og ham
håber vi at finde et godt udehjem til. Men resten er godt hjulpet med
hinandens selskab, legetøj, hylder og en lille løbegård.

Hvad angår de 3 gode år, må jeg desværre fortælle dig om vores ene kat,
Sidse. Vores dejlige skovtrold havde tidligere været udekat, og fik
enkelte gange lov til at gå en tur rundt om huset. Men efter at have
prøvet det blot 3 eller 4 gange, blev hun kørt over af en bil, og fik
smadret hele sit bækken og ene lårben. Huset ligger endda over 50m fra
vejen. Jeg vil aldrig holde op med at have dårlig samvittighed over at
have været den der lukkede hende ud!

Altså, jeg tror der er for meget der kan gå galt, trafik, hunde, og ikke
mindst at blive lukket inde hos andre mennesker. Tænk hvis de f.eks.
tager afsted på ferie mens katten gemmer sig inde hos dem?! Den dør ret
hurtigt af væskemangel. Og hvad ville Jeres naboer for øvrigt synes om
at kattene hoppede ind af åbne døre og vinduer? Visse mennesker tænder
helt af på den slags, og kan være ret grusomme mod den evt. kat...

Håber du finder en god løsning!
Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Louise & Jesper

Dato : 08-07-03 20:20

Hej Dorthe

Tak for dit svar.

Vi har tre katte og den ene af dem savner helt sikkert det at komme ud. Hun
forsøger at stikke af hver gang bagdøren går op og når jeg sidder ude i
haven kan jeg høre hende hyle inde i vinduet. Det får jeg bare vildt dårlig
samvittighed over.
Jeg har haft hende ude i en lang snor hvor hun så kunne løbe rundt i haven,
men det kræver jo at jeg følger med hende og det kan jeg jo ikke dagen lang.
De to andre katte kan jeg ikke mærke noget på men jeg kan bare ikke lide når
de sidder i det åbne vindue og forsøger at mase næsen så langt ud som muligt
for at få luft og dufte.

Der er ingen af dem der rigtig gider legetøj. Det er som om de bare i løbet
af årene er gået på stand-by. De går rundt i en døs, spiser, sover, tisser.
Er det noget katteliv? Det mener jeg ikke!
;(

Louise

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-07-03 20:35

Hej igen. Min mor har også haft en kat der gik i sele i haven. Hun havde et
12 mm tov der gik fra havedøren og ned i den anden ene af haven. Heri havde
hun sat en gardinring og endnu et stykke tov (kun 6 mm) der gik fra
gardinringen og over i kattens sele. Det tynde tov var ikke længere end at
det ikke kunne nå over i hækken eller træer og blomster. På den måde kunne
katten selv løbe frem og tilbage uden opsyn. Man skal selvfølgelig holde øje
med om katten kan trække sig ud af sin sele. Det fungerede rigtig godt og
katten har mulighed for at løbe ind hvis der skulle være fare på færde.
Måske en løsning
MVH Linda

Fra : Michael Nielsen

Dato : 08-07-03 20:27

Jeg vil nok også have mine betænkeligheder ved at lukke dem ud. Min kat er
også 100 % indekat og har aldrig været ude. Han ligner også tit en der gerne
vil ud, men jeg er af den mening, han ved ikke hvad han går glip af derude.
Jeg ved bare hvad jeg ville gå glip af hvis han blev kørt ned eller
mishandlet af en af de der dyremishandlere der nu engang render rundt. Her i
byen lægger man fiskekroge ud med kattefoder. Eller man gjore ihvertfald
engang. Min sidste kat kom hjem med en stor krog i kæben og dyrlægen var
overrasket over at den stadig levede. Så min mening er, hold katten inde,
det er i nok alle bedst tjent med.
MVH Linda

Fra : Nina Sørensen

Dato : 09-07-03 14:07

> [...]
> ud og jeg synes egentligt at det er lidt synd for dem at de ikke har lov.
>
> Kan man evt. lære dem at blive i haven? Og hvis ja - hvordan?

Ja, den er svær. Dine katte er bedre tjent med at være inde, istedet for
ude på vejen blandt bilerne og det er dine naboer sandsynligvis også.
Men misserne er heller ikke tjent med at være omvandrende zombier.
Der er mulighed for at give dem et indholdsrigt indeliv, men det kræver
også noget af dig. Synes der er anbefalet en bog her i ng nogle gange.
Hedder den "Kat i lejlighed" ? .. der er sikkert mange gode muligheder
for at underholde misserne.

Du må kunne skabe lidt rovdyr-trang i dem igen. Måske daggamle kyllinger
kan bruges til det formål? Hos mig er det tydeligt at det "vækker en
tiger" i mine misser

Med venlig hilsen
Nina Sørensen
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Frederiksen

Dato : 09-07-03 19:31

> Jeg har tre katte som i øjeblikket er indekatte, men jeg overvejer om jeg
> skal lukke dem ud. Problemet er at jeg bor lige op til en stor vej og er
> meget bange for at de skal blive kørt ned.

Det er det evindelige problem. Men hvis man lever, så dør man også. Jeg har
haft 5 katte gennem de sidste 17 år. Kun en er kørt over, den anden døde af
alderdom og de 3 sidste har jeg stadig. Den, der blev kørt over, elskede
biler. De sagde så sjovt, og når far kom hjem i den store, så var der en
sjov ting inden under, der drejede rundt (kardanaksel). Vi vidste, at det
kun var et spørgsmål om tid før hun blev kørt ned, men vi holdt hende ikke
inde alligevel. Det ville have været for ondt. Ingen har været syge, men det
er belvet til lidt skrammer hen ad vejen - vi har dog haft mere behov for
klippekort til skadestuen end til dyrlægen.

> Kan man evt. lære dem at blive i haven? Og hvis ja - hvordan?

Det kommer an på havens størrelse, men regn med mindst en tønde land, før
der er plads nok. Der skal være fugle, mus, muldvarpe, sommerfugle. Alt
muligt, som de synes er sjovt at fange. Og se en kat stikke næsen op mod
vinden som en anden hund, eller ligge og slange sig solen - det er ren
lykke.

Mvh Maria

Fra : Kate

Dato : 09-07-03 20:29

"Louise & Jesper" <spam@me.dk> wrote in

> Jeg har tre katte som i øjeblikket er indekatte, men jeg overvejer
> om jeg skal lukke dem ud. Problemet er at jeg bor lige op til en
> stor vej og er meget bange for at de skal blive kørt ned.

Ja, det er jo helt individuelt om man vil lukke sine katte ud, og da
jeg i sin tid fik mine to første skulle de da ud. Det strejfede mig
ikke engang at de skulle være inde.
Da jeg så flyttede hertil og mistede en og næsten mistede en anden, så
havde jeg pludseligt ikke lyst til at have fritløbende katte. Jeg tror
om så jeg flyttede ud hvor kragerne aldrig har været, er jeg ikke
sikker på at jeg ville lade mine katte løbe frit.

Som det er nu bor jeg også tæt på en stærkt befærdet vej, tung trafik
døgnet rundt, så jeg har slet ingen skrupler ved at holde mine katte
inde, men indrømmet, havde jeg råd til et hus ville jeg da helt sikkert
bygge en løbegård til dem. Dog mener jeg seriøst ikke at mine katte
savner noget. 3 af dem har aldrig været ude og den sidste er så gammel
at han ikke vil mere. det er 11 år siden han mistede sin
udgangstilladelse.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Petra Jensen

Dato : 12-07-03 08:17

"Louise & Jesper" <spam@me.dk> wrote in message
> Hej Ng

Hej Louise & Jesper.

> Jeg har tre katte som i øjeblikket er indekatte, men jeg overvejer om jeg
> skal lukke dem ud. Problemet er at jeg bor lige op til en stor vej og er
> meget bange for at de skal blive kørt ned.

Det her emne har været debatteret igen og igen og igen, både her og i andre
debatfora så prøv at kig lidt tilbage.

I virkeligheden er det vel egentlig såre simpelt, da i blot:

1.. Skal gøre op med jer selv, hvorvidt i ønsker at belaste andre
menneskers hverdag med jeres personlige lyst til at holde kat eller ej.
2.. Skal tage stilling til, om i har lyst til at løbe den overvejende
risiko der er, for at et eller flere af jeres dyr skal kommer til at indgå i
statistikken over trafikdræbte dyr.
3.. Finde ud af om i kan acceptere, at et af jeres dyr forsvinder sporløst
uden i ved hvad der er sket det, og så blot koldt og afstumpet sige: "Pyt,
den har haft det et godt liv." - og så går ud og anskaffer en ny. (I lyder
bestemt ikke sådan
> De er vant til at acceptere hunde som venlige, da vi selv har to i huset.
> Kan det ikke osse være et problem? De vil givet vis ikke være bange for en
> hund hvis de møder en udenfor.

Er spørgsmålet ikke svar nok i sig selv

> Den ene er en kastreret hankat på ni år der hele sit liv har gået inde.
Kan
> han overhovedet lære at være udekat?

Hvorfor i alverden bare overhovedet overveje at lukke den ud?

> Jeg er meget i tvivl om hvad jeg skal gøre for de to af dem vil meget
gerne
> ud og jeg synes egentligt at det er lidt synd for dem at de ikke har lov.

Nej-nej, fald ikke nu for det billige, selvopfundne argument. Hvis i er i
tvivl om hvorvidt katten har det godt, så læs nogle bøger om emnet eller gør
op med jer selv om i overhovet mener det er forsvarligt overfor kattene at
holde dem som husdyr. En indekat kan dog sagtens have et fuldt og godt liv
og så har i har endda flere der kan underholde hinanden.

Og dpl der skrev: " Huset ligger endda over 50m fra vejen." - kunne nok også
have brug for at læse en bog eller to om kattens natur, for den eneste
forskel på om huset ligger lige ved siden af vejen eller 50 mtr. væk, er at
du skal gå lidt længere for at bjærge din kats døde krop efter en påkørsel.

> Kan man evt. lære dem at blive i haven? Og hvis ja - hvordan?

Ja det kan man godt: Indhegn haven, byg en løbegård eller gå tur med dem i
snor. Beklager, men der er ikke andre måder.

Mvh.

Fra : dpl

Dato : 12-07-03 19:17

Petra Jensen wrote:
*snip* Et ganske fornuftigt indslag om udekatte...

> [...]
> du skal gå lidt længere for at bjærge din kats døde krop efter en påkørsel.

Altså Petra!
Louise skriver i sit indlæg at de bor lige ud til en traffikeret vej. Og
derfor vælger jeg at nævne, at selv om man bor længere væk fra vejen end
de fleste, så er det stadig ingen hindring for at ens elskede kat bliver
kørt ned i et snuptag hvis den slipper ud! Når du vælger at læse det som
om jeg mente det var sikkert nok, så tager du altså fejl, vi holder alle
vores katte inde netop af samme grund.

Som universitetsudannet zoolog har jeg nok både ejet og læst flere bøger
om dyreadfærd end du har spist ærter, men hvis du har lyst til at låne
en høflig konversation, er du velkommen til at låne en!

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/

Fra : Petra Jensen

Dato : 13-07-03 11:25

> [...]

> kørt ned i et snuptag hvis den slipper ud! Når du vælger at læse det som
> om jeg mente det var sikkert nok, så tager du altså fejl, vi holder alle

Det må du sørme undskylde, men jeg læste det altså som om du gav udtryk for
undren over at det kunne ske på "trods" af de 50 mtr. Det er ikke altid lige
nemt at opfatte et indlæg helt i den ånd det er skrevet og det er du sikkert
også godt selv klar over

> Som universitetsudannet zoolog har jeg nok både ejet og læst flere bøger
> om dyreadfærd end du har spist ærter, men hvis du har lyst til at låne
> en høflig konversation, er du velkommen til at låne en!

Pænt af dig, men nej tak - og så er i øvrigt vældig glad for ærter så jeg
tillader mig at tvivle Og den der "Som universitetsudannet zoolog"
udtalelse, den giver jeg ikke en pind for. Jeg har været ude for nok af helt
alm. uuddannede mennesker der var i stand til at tænke fornuftigt og omvendt
højt intelligente mensa-medlemmer der satte sig selv højt op på en piedestal
og forlangte respekt for deres utrolige klogskab mens de sad på deres flade
r.. og ikke anede hvad de skulle bruge deres fabelagtige intelligens til.

Men som sagt, hvis jeg misforstod din udtalelse, så må du undskylde.

Fra : dpl

Dato : 13-07-03 11:39

Petra Jensen wrote:
> [...]
> nemt at opfatte et indlæg helt i den ånd det er skrevet og det er du sikkert

Jep, og netop af den grund bør man slappe lidt af og ikke straks komme
med spydige eller dumme bemærkninger på baggrund af hvordan man selv har
læst et indlæg! Men undskyldning modtaget...

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk/