Norton Antivirus
Fra : Peter Ursin

Dato : 15-07-03 19:51

Hej,
Jeg læser lige en artikel linket fra Mediamac at en af grundene til at
den der roterende badebold kommer frem i tide og utide kan skyldes at
Norton er installeret.

Spørgsmål:
kan jeg køre viruscheck på programmer/disken fra en PC?. Jeg har nemlig
en PC installeret på netværket og den har Norton Antivirus installeret.
Jeg synes jeg på et tidspunkt læste noget om at både Mac og PC bruger
den samme definitionsfil?

mvh
Peter Ursin

Fra : Jesper

Dato : 15-07-03 22:53

Peter Ursin <zorillaFJERN@DETTEmyrealbox.com> wrote:

> Hej,
> Jeg læser lige en artikel linket fra Mediamac at en af grundene til at
> den der roterende badebold kommer frem i tide og utide kan skyldes at
> Norton er installeret.

Norton Antivirus er ganske fredsommelig, jeg er ikke ude for at den
ligger og blokere.

> [...]
> en PC installeret på netværket og den har Norton Antivirus installeret.
> Jeg synes jeg på et tidspunkt læste noget om at både Mac og PC bruger

Norton Antivirus til PC checker nok kun for PC vira, ligesom macudgaven
før v.9 kun checker mac og crossplatform vira.
global village idiots. - Paul Ginsparg.

Fra : Peter Ursin

Dato : 16-07-03 11:32

"Jesper" <none@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Norton Antivirus til PC checker nok kun for PC vira, ligesom macudgaven
> før v.9 kun checker mac og crossplatform vira.
> --

jeg spørger fordi jeg var på en sikkerhedsseminar som MacBruger havde
arrangeret, og der fortalte gæsten at PC og Mac brugte samme definitionsfil,
så man kunne sagtens køre check for macvirus på en pc.
Jeg er dog stadig i tvivl, fordi alle siger "checker nok kun...", "det tror
jeg ikke", "sikkert ikke". Jeg har endda prøvet at ringe til Symantec, selv
ikke der kunne jeg få en entydigt svar? Jaeh, det er mærkeligt. Jeg troede
da i hvert fald at Symantec ville vide det.

Nå, indtil andet er bevist vil jeg holde mig til Norton til hver sin
platform. Det ville ellers være smart hvis man kunne nøjes med eet program,
ideen om een definitionsfil virker ikke helt umulig i mine øjne.

mvh
Peter

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-07-03 13:42

Hej Peter

Peter Ursin wrote:

> jeg spørger fordi jeg var på en sikkerhedsseminar som MacBruger havde
> arrangeret, og der fortalte gæsten at PC og Mac brugte samme definitionsfil,
> så man kunne sagtens køre check for macvirus på en pc.

Svj. kan se det ud fra readme filen til NAV, så er det ikke korrekt. -
Indholdet i NAV Definitions er det samme, men pga. den forskellige opbygning af
programmerne på Mac hhv. PC, så kan man ikke bruge de samme downloadede
definitions filer på begge programmer. Desuden er der også forskel på den NAV,
du som privat kan købe og downloade og så på deres 'business solutions'. Deres
business solutions indeholder programmer, der kan arbejde på netværk - også
blandede netværk af Mac, Win, Unix og Linux

> [...]
> ikke der kunne jeg få en entydigt svar? Jaeh, det er mærkeligt. Jeg troede
> da i hvert fald at Symantec ville vide det.

Jeg kan ihvertfald sige så meget, at Norton AntiVirus _ikke_ checker mine PC
'harddiske' i Softwindows 95 og 98. - Det er bl.a. en af grundene til, at jeg
ikke vil bruge NAV, men foretrækker Virex istedet for, da den checker alt også
SW harddiskene.

NAV kan godt give problemer på både OS X og klassiske OS, hvis man har Norton
Scheduler installeret til atuocheck af vira. - Og NAV giver også problemer på
computere, der bruger talesynteser - uanset om det er hardware baserede eller
softwarebaserede - også på Wintels og Unix/Linux. - Det gør Virex heller
ikke...

> Nå, indtil andet er bevist vil jeg holde mig til Norton til hver sin
> platform. Det ville ellers være smart hvis man kunne nøjes med eet program,
> ideen om een definitionsfil virker ikke helt umulig i mine øjne.

Du kan godt bruge NAV, men brug dem hver for sig, det er det sikreste, men du
har ret, det ville være en fordel i blandede netværk / opsætninger med VPC
eller SW, hvis man kunne være sikker på at kunne bruge samme program + samme
definitionsfil.

Men slet Norton Scheduler fra dine udvidelser, det vil spare dig for en masse
problemer.

mvh. Erik Richard

Fra : Peter Ursin

Dato : 16-07-03 14:53

"Erik Richard Sørensen" <kml.ers@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
[snip]

Jeg tror jeg vil prøve at kigge på Virex ved lejlighed. Norton bruges
egentlig kun fordi "det har jeg altid gjort".
Ellers tak for svaret.

mvh
Peter

Fra : Mikael Kern

Dato : 18-07-03 12:00

Erik Richard Sørensen wrote:

> [...]
> Scheduler installeret til atuocheck af vira.
> Men slet Norton Scheduler fra dine udvidelser, det vil spare dig for en masse

Jeg har siden begyndelsen af ´90erne haft NAV (tidligere SAM)
installeret på alle mine Mac.

Den har altid været sat til at scanne ALLE disketter, og i nyerere tid
ALLE downloads samt ændringer i Systemmappen. I dag på OS X er det kun downloads.

Jeg scanner mine diske et par gange om året og finder aldrig noget.
Til gængæld har den 2 gange fanget en virus på vej ind og 1 gang
fjernet virus som var kommet ind med et program fra en ellers
pålidelig kilde.

NAV (tidligere SAM) har været sat til at autoopdatere virusdef. så
længe det har været muligt.

I de knap 13 år har jeg vel brugt i alt 4.000,- på SAM, NAV og Norton
Utilities og jeg har ALDRIG haft problemer med NAV eller SAM. Overhovedet.

Men der er altid nogen der har problemer - det er blot ikke sikkert,
det skyldes SW...

mvh Mikael Kern
--
Arbejdskraft tilbydes: Video, foto, streaming, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman
EFP/ENG/OB/SNG Rentals - http://www.kern.dk

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)