Nasa har gjort egna prestandatester av G5:~
Fra : david bonde

Dato : 06-07-03 11:14

....och det verkar ge löften om mer flamewars

<http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=03/07/04/1813255&mode=nested&t
id=137&tid=174>

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Sandman

Dato : 06-07-03 11:30

In article <1fxocjd.1fmrgec4hjywnN%i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se>,
i97_bedREMOVETHIS@i.kth.se (david bonde) wrote:

> ...och det verkar ge löften om mer flamewars
>
> <http://apple.slashdot.org/article.pl?sid=03/07/04/1813255&mode=nested&t
> id=137&tid=174>

Nasas tester är helt klart interesanta, men det är ett par punktr man bör tänka
på:

1. Dom testar ett FORTRAN program, det finns ingen fortran-kompilerare som
genererar G5-optimeringar ännu. Det FINNS en C-kompilerare som gör det.

2. Vektorisering testades inte på någon av plattformarna (SSE2 eller Altivec).

3. Detta var singelprocessortester. G5an fungerar bättre med dubbla processorer
med en snabbare FSB och RAM.

Disclaimer är ju givetvis att jag struntar fullständigt i hur snabb den senaste
Maccen är (eller senaste PCn), min 500Mhz Powerbook är skitbra. :)

Jag tänkte bara attt det vore på sin plats att "kritiskt granska" testet.

--
Sandman[.net]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 06-07-03 12:53

Hejsan

Sandman wrote:

> [...]
> genererar G5-optimeringar ännu. Det FINNS en C-kompilerare som gör det.

Du glemmer _én_ væsentlig ting... Fortran er _ikke_ en 'compiler' eller noget så
lignende. Fortran er et programmeringssprog på linie med Pascal, Basic, C, C++ og så
videre. Dette betyder, at man godt kan skrive et program med Fortran og så bruge en
anden compiler til at compilere programmet med.

- Og så råder NASA jo over noget af det mest moderne inden for
programmeringsteknikken... (Jeg bør nok lige nævne, at jeg i sin tid startede med at
lære at bruge Fortran som programsprog).

> 2. Vektorisering testades inte på någon av plattformarna (SSE2 eller Altivec).

Hm... Hvad skulle NASA egentlig med vektorisering?

> 3. Detta var singelprocessortester. G5an fungerar bättre med dubbla processorer
> med en snabbare FSB och RAM.

Ja, og derfor er resultaterne også mere bemærkelsesværdige!

> [...]
> Maccen är (eller senaste PCn), min 500Mhz Powerbook är skitbra. :)
>
> Jag tänkte bara attt det vore på sin plats att "kritiskt granska" testet.

Det har du ret i, men du bør så også være opmærksom på de forskelle, der er imellem et
program og et programsprog.

Da jeg i sin tid påbegyndte en uddannelse om programmør, som jeg desværre stoppede
igen, var det netop det da lige fremkomene Fortran, der var det allernyeste. Jeg
arbejdede både med Fortran og Fortran360. Begge sprog er ret så komplicerede at bruge
i praktisk programmering, men de er usædvanlige ved at man kan programmere utroligt
nøjagtigt. Og det er jo netop dér, NASA virkelig har brug for et sådant sprog. - Raket
og rumteknik er just ikke noget, hvor man kan tillade sig bare en 1:1 i måske
millionte potens... Her kan en afvigelse på blot 0.0000000000+(10x0)1º give flere
hundrede tusinde kilometre i sidste ende....

mvh. Erik Richard

Fra : Sandman

Dato : 06-07-03 13:23

In article <3F080D95.F2C6B9E6@mail1.stofanet.dk>,

> [...]
> med Fortran og så bruge en anden compiler til at compilere programmet med.

Och, precis som Nasa själva skriver i testet, så finns det ingen kompilerare
som optimerar för G5 från fortrankod.

"As G5-specific FORTRAN compiler tools have not yet been released, this is
both appropriate and a reality. In Part II of this document, G5-specific
testing will be conducted as revised compiler tools become available. In
addition, testing will be expanded to include other NASA CFD codes."

> Hm... Hvad skulle NASA egentlig med vektorisering?

Testat var upp till 13 gånger snabbare med Altivec aktiverat, så...

> Ja, og derfor er resultaterne også mere bemærkelsesværdige!

Helt klart.

--
Sandman[.net]

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 07-07-03 03:44

Hej

Sandman wrote:

> [...]
> testing will be conducted as revised compiler tools become available. In
> addition, testing will be expanded to include other NASA CFD codes."

Nu tror jeg ikke, at NASA just afslører alt, hvad de råder over.., men såvidt
jeg da véd, kan fx. CodeWarrior godt compilere visse Fortran koder. - Jeg mener
også, at Pascal kan gøre det i visse tilfælde. Men det er da rigtig nok, at der
endnu ikke findes en decideret compiler til Fortran til Mac. - Jeg vil lige sige,
at jeg ikke har nærlæst artiklen, men kun skimmet den igennem.

> Testat var upp till 13 gånger snabbare med Altivec aktiverat, så...

Tja, det er da en hel del... - Jeg tænkte ikke lige på simulatorer, som det
nævnes i et andet indlæg, men det er da klart, at det har enorme betydninger i
rumforskning også... - Og fx. en rumfærge er jo temmelig meget hurtigere end fx.
den hurtigste jetfly...

mvh. Erik Rihcard

Fra : Bjarne Bäckström

Dato : 06-07-03 13:30

[...]
> Hm... Hvad skulle NASA egentlig med vektorisering?

Det framgår i artikeln:

"Background: Jet3D

Jet3D is a jet noise prediction tool based on Lighthill's
Acoustic Analogy. Jet3D takes an existing Reynolds-averaged
Navier-Stokes (RANS) CFD simulation of a jet flow as input data
and post-processes it to compute jet noise. Two versions of Jet3D
are tested here: the original double precision scalar code
("scalar"), and a mixed single and double precision vector code
with approximate spectral integration ("vector"). In the latter
version of the code, key portions of the Jet3D algorithm were
rewritten to take advantage of AltiVec for increased in
performance. The scalar version of the code is written entirely
in FORTRAN (a mix of F77 and F90), while the vector version of
the code is a mix of FORTRAN and C. Because of its dependence on
AltiVec, the vector version of Jet3D runs on G4 and G5 systems
only."

--
http://w1.503.telia.com/~u50302970/

Fra : Jussi Hagman

Dato : 06-07-03 13:13

Sandman <mr@sandman.net> provided the following
for the eyes of swnet.sys.mac:

> [...]
> genererar G5-optimeringar ännu. Det FINNS en C-kompilerare som gör det.

Enligt Veritest rapport det finns nog. I denna test använde inte G5
optimeringar.

> 2. Vektorisering testades inte på någon av plattformarna (SSE2 eller Altivec).

Inte då platformar jämfördes, en version som var handoptimerad med
Altivec var testad och den var ca 10 gånger snabbare än utan
optimeringen.

--
Jussi Hagman CS in Åbo Akademi University
Studentbyn 4 D 33 juhagman@abo.fi