Med eller uden DirectX 9.0?
Fra : Finn Boye

Dato : 30-06-03 08:28

Hej NG

Jeg har en P3 800MHz med 384 MB SDram (133). Jeg vil gerne opgradere
graffikortet til noget hurtigere, men er i tvivl om hvor tungt jeg skal
vægte DirectX 9.0.

Umiddelbart er jeg varm på Geforce 4 TI-4200, som ikke understøtter 9.0.
http://www.shag.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=971

Det andet grafikkort er Geforce FX 5200 (ikke ultra), som ganske vist er
langsommere end TI-4200, men understøtter DirectX 9.0.
http://www.bj-trading.dk/menu.asp

Grafikkortet skal primært bruges for at spille. Jeg frygter bare at når de
nye spil går over til DirectX 9.0, vil det ellers hurtigere TI-4200 bliver
overhalet indenom pga. manglende understøttelse af DirectX 9.0. Prislejet er
600-850 kr.

Er der nogen der kan kaste lidt lys over sagen?!

Fra : Peter Pan

Dato : 30-06-03 16:32

"Finn Boye" <finnboye@adslhome.dk> wrote in message
> Jeg har en P3 800MHz med 384 MB SDram (133). Jeg vil gerne opgradere
> graffikortet til noget hurtigere, men er i tvivl om hvor tungt jeg skal
> vægte DirectX 9.0.

Hvilket grafikkort har du idag?

> [...]
>
> Det andet grafikkort er Geforce FX 5200 (ikke ultra), som ganske vist er
> langsommere end TI-4200, men understøtter DirectX 9.0.

Bemærk lige at dette kort faktisk ikke er hurtigere end et GeForce2 Ti

> [...]
> overhalet indenom pga. manglende understøttelse af DirectX 9.0. Prislejet

Når der kommer DirectX 9 titler, tror jeg ikke at FX5200 kan klare mosten
aligevel. Det kort er så langsomt, så jeg personligt vil holde mig langt væk
fra det. Så hellere et Ti4200.

Mvh
Anders

Fra : Finn Boye

Dato : 30-06-03 17:08

Hej

Lige nu kører jeg med et Creative Geforce 256 pro med 32MB DDR.

Mvh.

Fra : Peter Pan

Dato : 01-07-03 01:41

"Finn Boye" <finnboye@adslhome.dk> wrote in message
> Lige nu kører jeg med et Creative Geforce 256 pro med 32MB DDR.

Så vil jeg gå efter et Ti4200 hvis jeg var dig. Hvis du endelig skal lege
med noget DX9 hardware, så kig på FX5600 eller ATI 9500/9600. Det koster en
smugle mere, men ikke formuer.

Mvh
Anders

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-07-03 01:22

"Peter Pan" <.@anders.dk> skrev i en meddelelse news:bdpl5t$e1c$1@sunsite.dk...

> Bemærk lige at dette kort faktisk ikke er hurtigere end et GeForce2 Ti

Det kan man da klade fremskridt, er det kun mig
der syntes at nvidia er ved at være til grin.

Bare deres ny slogan "The way it's meant to be played"
lyder mere som en dårlig undskyldning ind et salgs slogan.

Jeg føler mig stadig en smule butfucked da jeg skrottede
mit GF2mx for at "opgradere" til et Geforce 3, kun for at opdage
at Twinview funktionen var borte, og det hade ikke forstillet mig
når man går fra et billigMX kort til GF3-Ti.

Ville det ikke være underligt hvis Intel kom med
en Pentium 5 3ghz der yde som en P2-350nhz

Jan Rasmussen
Asus Geforce3 ti-200 Tv in/out

Fra : Peter Pan

Dato : 01-07-03 01:38

"Jan Rasmussen" <janras@jubiimail.dk> wrote in message

> Det kan man da klade fremskridt, er det kun mig
> der syntes at nvidia er ved at være til grin.

Tjae, Det har altid været sådan at deres billigste "nye" kort var 2-3
generationer bagud med hastigheden, og ofte 1 generation bagud med features.
TNT2 M64 var ikke meget hurtigere end TNT1. GeForce2 MX200 var ikke
hurtigere end TNT2. GeForce4 MX420 er ikke hurtigere end GeForce2 MX.... og
sådan kunne man blive ved. Nye navne sælger....bare synd for de uvidende der
"opgradere" fra GeForce3 til GeForce4 MX! Eller fra GeForce4 Ti til
GeForceFX5200/5600..... Nutildags kræver det en stor indsigt i 3d hardware
for at lave en simpel grafikkort opgradering, og undgå at betale for en
nedgradering!

> [...]
> at Twinview funktionen var borte, og det hade ikke forstillet mig
> når man går fra et billigMX kort til GF3-Ti.

Det er ikke forbudt at checke feature listen inden man køber! Men ja, du har
ret i at Nvidia ikke altid har haft lige meget held med at lave ordentlige
navne på deres ting. Samt at beholde features i nye produkter.

> Ville det ikke være underligt hvis Intel kom med
> en Pentium 5 3ghz der yde som en P2-350nhz

Tjae, De har da pt en Celeron 2,6 GHz som ikke yder bedre end en P4 1,8
GHz.... Men MHz sælger.

Mvh
Anders

Fra : Hellfire

Dato : 01-07-03 06:18

"Peter Pan" <.@anders.dk> wrote in message news:bdql5q$i$1@sunsite.dk...
> [...]
> for at lave en simpel grafikkort opgradering, og undgå at betale for en

Nu er der jo en ret god forklaring på den manglende ydelse i
billigudgaverne. F.eks. har et TNT2 M64 kun en båndbredde på 64 bit, hvilket
er en af årsagerne til at det kan/kunne sælges så billigt. Hvad angår
GeForce4 MX, så er kernen kun en lettere opgraderet GF2 kerne, igen for at
spare omkostninger. Eller sagt på en anden måde: man får hvad man betaler
for (ihf. ved nVIDIA's kort).

Fra : Jan Rasmussen

Dato : 01-07-03 14:26

"Hellfire" <hepa@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse news:3f011980$0$24729$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
> spare omkostninger. Eller sagt på en anden måde: man får hvad man betaler

Det der er lidt fejt, er at eks. TNT2 Mach64 lyder
som om der er hurtiger en blot TNT2, det rette navn
burde være TNT2-Light.

En GF2mx(twinview) kontra GF3-ti(uden TW) analogi kunne være:

man køber Sony billigste model TV
det har 100 sider tekst-TV
så opgradere man til den dyreste model
og finder ud af at det slet ikke har tekst-tv

Jan Rasmussen

Fra : Jonny Jensen

Dato : 02-07-03 11:29

> [...]
> for at lave en simpel grafikkort opgradering, og undgå at betale for en

Netop. Min kammerat som længe havde snakket om et vildere grafikkort, har
netop byttet sit Asus GF2 Ultra ud med et GF4MX420... Imagine the
dissapointment...

Personligt vil jeg hellere tjekke diverse tests ud og sådan, fx har jeg
altid være nVidia fan... Og var tæt på at snuppe et GFFX5800Ultra, men så
ventede jeg lidt, og så blev nVidia snuppet for driversnyd. Nu har jeg købt
mig et Radeon 9800 Pro, som opgradering fra GF4TI4600, og det er en
opgradering der kan mærkes, navnligt i UT2K3 og Unreal 2 :D

Synes generelt der er for meget usikkerhed på markedet omring de nye
produkter og de nye standarder. Man skal passe godt på for at finde den
rette ydelse i forhold til prisen :/

Jonny.