Mus der hakker?
Fra : Lasse

Dato : 14-07-03 11:12

Hej NG.

Nogen der ved hvorfor min mus hakker når et eller begge mine CDROM/CDRW drev
er i brug?
Naar jeg ikke bruger mine CD drev koerer musen 100 procent smooth...

Mvh
Lasse

Fra : Peter Hansen

Dato : 14-07-03 11:26

smooth?

Fra : Lasse

Dato : 14-07-03 12:12

Ja flydende, dvs den hakker ikke

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 12:14

Lasse skrev:

> Nogen der ved hvorfor min mus hakker når et eller begge mine
> CDROM/CDRW drev er i brug?

Er DMA slået til på CDROM og brænder?

Madsen.

Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 01:58

Hej...

Hvor kan jeg se om DMA er slået til?

Lasse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 02:03

Lasse skrev:

> Hvor kan jeg se om DMA er slået til?

Det kommer an på hvilket styresystem du kører med.

Madsen.

Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 02:24

Kører Windows 2000 Pro UK / SP3

Lasse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 02:36

Lasse skrev:

> Kører Windows 2000 Pro UK / SP3

Ok. Du skal ind i Enhedshåntering hvor du klikker på plustegnet udfor
IDE ATA/ATAPI-controlleren så den folder sig ud og derinde har du så
den primære og sekundære IDE-kanal. Hvilken kanal dit CD-drev og
brænder er koblet på ved jeg ikke, men højreklik på kanalen og vælg
Egenskaber. Inde under Avancerede Indstillinger finder du DMA eller
rettere UDMA. Der skal helst stå 'DMA, hvis det er tilgængeligt' i
overførselstilstand og i feltet 'Nuværende overførselstilstand' skal
der helst stå 'Ultra DMA-tilstand'. Hvis der kun står noget med PIO,
så kører du ikke DMA.

Se evt.: <http://home.tiscali.dk/hijklm/win2k/dma_win2k.gif>.

Madsen.

Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 03:54

Hej igen, og tak fordi du gad forklare mig det.

Der stod godt nok PIO mode, nu har jeg skiftet til "DMA hvis tilgængeligt".
Det kræver dog en restart, som jeg ikke kan gøre lige nu.
Men gør det snarest muligt, engang i morgen, så skriver jeg lige igen. Men
tror den er der nu!

Hilsen
Lasse

De kører PIO mode..

Fra : Lasse

Dato : 15-07-03 11:17

Tak det virkede. Nu kører jeg U/DMA og musen hakker ikke mere.

Lasse

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 13:20

Lasse skrev:

> Tak det virkede.

Fint og velbekom.

> Nu kører jeg U/DMA og musen hakker ikke mere.

DMA gør at processoren bliver aflastet så det bedste er helt klart
at dine drev kører DMA hvis de kan det. Ikke alle CD-drev kan, men
de fleste har nu ingen problemer med det.

Madsen.