Varm Celeron CPU
Fra : JBK

Dato : 10-07-03 22:29

Jeg har en 1300 MHz Celeron Tualatin CPU, der efter min mening bliver lige
rigelig varm, selvom jeg dog ikke oplever HW-relaterede
stabilitetsproblemer. Den er monteret i Slot-T adapter i et BX bundkort,
kører med 1.5V core spænding, er ikke overclocket og er forsynet med en
standard Intel in-a-box køler. Alligevel ryger temperaturen op omkring
50°C - vel at mærke med åbent kabinet. Lukker jeg kabinettet ligger den over
60°C, mens MB-temperaturen kun stiger ca. 5° med lukket kabinet. CPU-køleren
kører med ca. 3400 rpm.

Datablad siger at max. temperatur udenpå CPU'en må være 72° - men hvor høj
må core-temperaturen så blive før CPU'en dør?

Er der nogen der har en forklaring/forbedringsforslag, inden jeg får brændt
skidtet helt af?

Mvh.
Jesper

Fra : Thomas Hansen

Dato : 11-07-03 06:18

On Thu, 10 Jul 2003 22:28:39 +0100, JBK <jesper.kristensen@virgin.net>
wrote:

> [...]
> må core-temperaturen så blive før CPU'en dør?
>
> Er der nogen der har en forklaring/forbedringsforslag, inden jeg får

Hej
Det kan meget vel være en fejlmåling. Du kan ikke regne med temperatur
aflæsningen, de kan være op til 20grader forkert. Så hvis din maskine ikke
er ustabil har du intet at frygte. Cpuen brænder ikke bare af fra det ene
øjeblik til det andet. Du vil opleve ustabilitet, craches og BSOD længe før
cpuen brænder af.

Men for at forbedre din temp kan du eventuelt "lappe" toppen af cpuen. De
fleste tualatin cpuer jeg har ahft fat i var hammerskæve. Det hjælper
gevaldigt på varmeoverførslem at der er kontakt imellem cpu og køler. Hvis
du har monteret køleren med det medfølgende termisketape kan du med fordel
også skifte det ud med ordenlig kølepaste. Envidere kan du sætte core
volten ned til 1.4 hvis dit mobo tillader det. De fleste Tualatin cpuer kan
sagtens køre ved 1.4 hvis de ikke skal overclokes.
/Thomas