Erfaringer med runde kabler?
Fra : Falcon

Dato : 08-07-03 13:25

Hvad er jeres erfaringer med de nye IDE runde kabler, er de pengene
værd, og hvad er forskellen på de forskellige farver, jo jeg kan godt
se forskel på gul, rød osv, men har det nogen praktisk betydning?
Er silver & copper udgaverne bedre eller hur?

Falcon

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-07-03 13:39

Falcon wrote:
> Hvad er jeres erfaringer med de nye IDE runde kabler, er de pengene
> værd, og hvad er forskellen på de forskellige farver, jo jeg kan godt
> se forskel på gul, rød osv, men har det nogen praktisk betydning?

Jeg har lige monteret runde kabler, og de virker
Det eneste farverne gør er at se "smarte" ud hvis du kigge ind. Det virker
som om der er mere plads i kabinettet, da de ikke fylder lige så meget som
de almindelige, hvilket er hele ideen bag de runde kabler. Hvis du har
varmeproblemer kan de også hjælpe, da de ikke bremser luften lige så meget
som de alm. flade.

> Er silver & copper udgaverne bedre eller hur?

har du et link, kan ikke lige genkende de "navne".
Jeg købte hos studiedata:
http://www.studiedata.dk/group.asp?group=192

men du kan lave den selv, det kræver en kniv, og tape eller strips. Det er
bare at "flække" kablet og samle det i et bundt.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Falcon

Dato : 08-07-03 13:55

On Tue, 8 Jul 2003 14:39:18 +0200, "Soeren Nielsen"
<soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com> wrote:

> [...]
>som om der er mere plads i kabinettet, da de ikke fylder lige så meget som
>de almindelige, hvilket er hele ideen bag de runde kabler.

Ja, det var også det jeg tænkte måtte være en fordel

> Hvis du har
>varmeproblemer kan de også hjælpe, da de ikke bremser luften lige så meget
>som de alm. flade.

Ok, det er jo en bonus.

>har du et link, kan ikke lige genkende de "navne".

Det var på EDBpriser.dk under IDE kabler jeg så der stod silver og
copper, men om det også "bare" er farven der er til forskel ved jeg
ikke.

Uha, det lyder risi"kabel"t

mvh Falcon

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 08-07-03 14:16

Falcon wrote:

> Uha, det lyder risi"kabel"t
LOL

Det er faktisk meget let. du skal blot skære en lille rille (ca 1-2cm), så
kan du trække de enkelte ledere fra hinanden. et ide-kabel, hvos man skiller
hver enkelt leder tager ca 20 minutter (hvis der er Tour De France)

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 08-07-03 18:02

In dk.edb.hardware, Soeren Nielsen <soeren_nielsen_dk_scn@hotmail.com>
says...
> men du kan lave den selv, det kræver en kniv, og tape eller strips. Det er
> bare at "flække" kablet og samle det i et bundt.

Og hvis du gør det ved et ATA100/133-kabel, så skal du ikke regne med
max-transferen længere. I et 80-polet kabel er hver anden leder stel.
Det forhindrer overhøringen mellem datalederne. Hvis du skærer det op,
så er der ikke længere rent stel mellem datalederne og så er kablet ikke
længere ATA100/133-compliant.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Lauridsen

Dato : 08-07-03 18:47

> [...]
> Det forhindrer overhøringen mellem datalederne. Hvis du skærer det op,
> så er der ikke længere rent stel mellem datalederne og så er kablet ikke
Hvad er egentlig forskellen på ATA100 og ATA133 kabler? Og hvad betyder det
i praksis?

Mvh.
Lars

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 08-07-03 20:38

Lauridsen wrote:

> Hvad er egentlig forskellen på ATA100 og ATA133 kabler?

Ingen. Der er forskel på gamle ATA33- og nyere ATA66/100/133-kabler.
ATA33 har 40 pins og 40 ledere.
ATA66/100/133 har også 40 pins, men 80 ledere, hvoraf halvdelen som sagt
er stel, som afskærmer dem fra hinanden og dermed dæmper cross-talk meget.

> Og hvad betyder det i praksis?

At der er væsentlig forskel på hvor hurtigt man kan tvinge data gennem
de to slags kabler. 4x faktisk.

Fra : Peter Jespersen

Dato : 09-07-03 16:32

On Tue, 8 Jul 2003 19:02:21 +0200, Jesper G. Poulsen wrote:

> [...]
>Det forhindrer overhøringen mellem datalederne. Hvis du skærer det op,
>så er der ikke længere rent stel mellem datalederne og så er kablet ikke

Kunne eventuelt folde det (W-form) og give det et par stykker tape!

Live long and prosper...
Peter Jespersen, member of Team OS/2 Denmark, Linux User #148303
flywheel@illogical.dk
http://www.illogical.dk
Once Again, Constable Odo wins the Twister Championship!

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 09-07-03 22:55

In dk.edb.hardware, Peter Jespersen <flywheel@illogical.dk> says...
> Kunne eventuelt folde det (W-form) og give det et par stykker tape!

Det mindsker ikke crosstalk.

Fra : Cowey

Dato : 10-07-03 13:41

Hvordan er de "originale" runde kabler så opbygget for at forhindre
"crosstalk" er lederne enkeltvis afskærmet ligesom eksempelvis antennekabel
der har en såkaldt skærm rundt om lederen. Er meget interresseret da jeg
selv agter at anskaffe runde kabler, men kun hvis det ikke går ud over
hastigheden og ikke medføre dårlig dataoverførsel.

Mvh
Cowey

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 10-07-03 16:30

"Cowey" <coweyNOFUCKINGSPAM@cool.dk> wrote:

>Hvordan er de "originale" runde kabler så opbygget for at forhindre
>"crosstalk" er lederne enkeltvis afskærmet ligesom eksempelvis antennekabel
>der har en såkaldt skærm rundt om lederen.

Jeg har købt flere sæt runde kabler mærket Equip Computer Accessories
i Bilka. Der er lederne parvis snoede. Og det fungere upåklageligt.

<mlr>

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 21-07-03 19:00

In dk.edb.hardware, Cowey <coweyNOFUCKINGSPAM@cool.dk> says...
> Hvordan er de "originale" runde kabler så opbygget for at forhindre
> "crosstalk" er lederne enkeltvis afskærmet ligesom eksempelvis antennekabel

Som Michael Rasmussen skriver, så har man parsnoet en dataleder med en
stelleder. Det er ikke den bedste løsning, men der er desværre ikke
andre alternativer.