Barton eller Thoroughbred?
Fra : Bach|DK|

Dato : 07-07-03 17:12

Jeg kan ikke helt finde ud af det. Om det skal være en Barton 2500+
FSB333 eller Thoroughbred 2600+ FSB333. Jeg kan godt lide de 512L2 cache
som Bartonen har, men den kører så kun 1,8GHz. Hvad siger i andre til
det? Hvad skal jeg vælge?

--
Michael Bach

OE Quotefix: http://flash.to/oe-quotefix/

Fra : Gismo

Dato : 07-07-03 17:31

"Bach|DK|" <m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> FSB333 eller Thoroughbred 2600+ FSB333. Jeg kan godt lide de 512L2 cache
> som Bartonen har, men den kører så kun 1,8GHz. Hvad siger i andre til

Klart barton, og du kan nemt OC den til 3200+

Gismo

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-07-03 18:24

On Mon, 7 Jul 2003 18:30:35 +0200, "Gismo"
<StivNisse@[XXXX]hotmail.com> wrote:

>Klart barton, og du kan nemt OC den til 3200+

Jeps, sådan en har jeg lige købt, og 3200+ er ikke noget problem, men
jeg kører kun 3000+ af hensyn til blæserstøj.

--
Jens

Emptiness is filling me...

Fra : Anders Faber Nielsen

Dato : 07-07-03 18:39

Jens Petersen wrote:

> Jeps, sådan en har jeg lige købt, og 3200+ er ikke noget problem, men
> jeg kører kun 3000+ af hensyn til blæserstøj.

Hvor meget, og til hvad, stiger temperaturen ved OC 3000+ og 3200+ ?

Mvh
Anders

Fra : Jens Petersen

Dato : 07-07-03 20:37

On Mon, 7 Jul 2003 19:39:24 +0200, "Anders Faber Nielsen"
<nospam@nospam.org> wrote:

>Hvor meget, og til hvad, stiger temperaturen ved OC 3000+ og 3200+ ?

Ved 3000+ ligger den på 52°C i tomgang og 59°C i fuldlast
(cpuburn.exe)

Ved 3200+ skal VCore hæves lidt og for ikke at temperaturen skal blive
alt for høj (smagssag) hævede jeg spændingen på køleren (Silverado)
fra 6 til 8 volt.

Det kunne sikkert godt virke ved 6 volt men jeg kan ikke lide at
temperaturen kommer alt for højt op.

Og 3000+ er også rigeligt til at læse nyhedsgrupper

--
Jens

I have a really good memory...only it's very short.

Fra : Gismo

Dato : 07-07-03 21:45

"Jens Petersen" <jp@c.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> temperaturen kommer alt for højt op.
>
> Og 3000+ er også rigeligt til at læse nyhedsgrupper

har også en liggende, skal lige ha bestilt et mobo + ram, så skal den i min
com og OC, men stadig hvor den er så lydløs som mulig

Gismo

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-07-03 00:35

"Jens Petersen" <jp@c.dk> wrote in message

> [...]
> temperaturen kommer alt for højt op.
>
> Og 3000+ er også rigeligt til at læse nyhedsgrupper

Hmm der er desværre stor forskel på disse Barton 2500+ cpuer. Min vil
helst ikke højere end 2GHz (svarer vel til ca. xp2600 - xp2700) og det
ved default Vcore og en Silverado køler. Temperaturen er så 46 grader
(sokkel) og 59 grader (diode) og det med brug af Arctic Silver 3 og 10
volt på køleren. Begge tal er ved idle, kan ikke huske load tallene.

Hvis jeg f.eks. prøver ca. 2100MHz, så skal jeg hæve Vcore, men så
bliver cpuen så varm at Silveradoen ikke kan køle den og resultatet er
at windows crasher.

Jeg har dog haft sølvskiven af køleren og konstateret at den er konkav
(den konvekse side vendte mod cpuen så det var fint nok). Køleren ville
dog være bedre hvis jeg kunne få rettet den sølvskive op men er der
nogen ide til hvordan man gør det nemmest?

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-03 01:14

"Bernhard Ege" <bernhard.ege@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (sokkel) og 59 grader (diode) og det med brug af Arctic Silver 3 og 10
> volt på køleren. Begge tal er ved idle, kan ikke huske load tallene.

Det var godt nok en høj temperatur i idle.
Tør ikke tænke på hvad den går op til under load.
Det er nok der hunden ligger begravet.
Kan du få temperaturen ned, kan du sikkert sagtens få hastigheden op.

Med forbehold for evt. fejlmåling ligger min Athlon XP på ca. 55 grader
under load.
Det er en 1800+ der kører 2.0 Ghz den er kølet med en Silent Viking.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-07-03 08:19

"Martin Johansson" <martin.johansson[REMOVE]@12move.dk> wrote in message

> [...]
grader
> under load.
> Det er en 1800+ der kører 2.0 Ghz den er kølet med en Silent Viking.

Desværre er din temperatur oplysning ikke meget bevendt med mindre du
fortæller om det er sokkel temperaturen eller diode temperaturen
(bundkort og cpu er også være vigtige oplysninger).

46 grader i soklen er faktisk ikke så slemt igen. En diode temperatur på
59 er heller ikke, eftersom cpuen på blive 85 grader (sokkel
temperaturen må ikke blive 85, det er diode temperaturen).

Hvis du ikke ved om det er sokkel eller diode temperaturen, er
sandsynligheden for at det er sokkel temperaturen rimelig høj. Derved er
din cpu varmere end min (min sokkel temperature kommer ikke op på 55
grader ved load; jeg mener min diode temperatur kommer op på 67 grader,
sokkel muligvis over 50).

Min pointer er mere at Jens Petersen opnåede bedre køling af sin Barton
2500+ med sin Silverado end jeg gør med min og det forleder mig til at
tro at min køler formodentlig kan optimeres lide mere (f.eks. må jeg på
een eller anden måde få rettet den sølvskive op og dermed få bedre
kontakt mellem skive og køleelement...).

mvh Bernhard

Fra : Jens Petersen

Dato : 11-07-03 08:35

On Fri, 11 Jul 2003 09:19:21 +0200, "Bernhard Ege"
<bernhard.ege@mail.dk> wrote:

>Hvis du ikke ved om det er sokkel eller diode temperaturen, er
>sandsynligheden for at det er sokkel temperaturen rimelig høj. Derved er

De temperaturer jeg nævnte er diodetemperaturer; det fik jeg ikke
nævnt.

> [...]
>een eller anden måde få rettet den sølvskive op og dermed få bedre
>kontakt mellem skive og køleelement...).

Jeg har ikke optimeret sølvskiven, hvordan afgør man entydigt hvorvidt
det er nødvendigt?

Hvis den skal planes er det vel et spørgsmål om fint, finere og endnu
finere sandpapir på et plant underlag.

--
Jens

I'm objective; I object to everything.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-07-03 10:49

> [...]

> det er nødvendigt?
>
> Hvis den skal planes er det vel et spørgsmål om fint, finere og endnu

Problemet er at skiven er buet fra midten og ud. Den buer mod cpuen, men
på den side der vender mod køleelementet buer den væk fra. Jeg har haft
skiven af og brugt en del Arctic Silver 3 (en hel del) for at fylde
hulrummet ud (fjernede den gamle pasta) og det hjalp da en hel del (temp
faldt 5-9 grader). Det bedste resultat må jeg vel opnå ved at gøre
skiven flad.

Du kan selv checke om din skive er buet ved at holde f.eks. en lineal op
mod skiven og se om den gaber enten i siden eller i midten. Min gaber i
siden med ca. 1mm(!). Da skiven er lige tyk over det hele betyder det at
der er et hulrum mellem skive og køleelement.

Jeg har prøvet at slibe skiven for at skabe bedre kontakt med skive og
cpu, men det betød meget lidt.

Kan man mon banke skiven flad eller skal den opvarmes først? Eller skal
den trykkes flad? Jeg ved det ikke...

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-03 13:02

> [...]
> din cpu varmere end min (min sokkel temperature kommer ikke op på 55
> grader ved load; jeg mener min diode temperatur kommer op på 67 grader,

Hmm hvordan finder jeg ud af hvor målingen foretages?
Altså om det er sokkel eller diode?

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-07-03 16:56

> Hmm hvordan finder jeg ud af hvor målingen foretages?
> Altså om det er sokkel eller diode?

For det første skal du finde ud af om dit bundkort understøtter
udlæsning af diode temperatur. Derefter skal du installere MBM
(motherboard monitor; søg på mbm på google) og konfigurere den så den
aflæser de rigtige sensorer aflæses. Der er hjælp at hente hos mbm
forum. Desværre er stort set alle bundkort forskellige og for nogle
bundkorts vedkommende er det uklart om den udlæste diode temperaturen
overhovedet passer... :-/

Diode temperaturen kan godt være over 30 grader varmere end sokkel
temperaturen... jeg har prøvet da min sokkel temperatur var over 50-60
grader så jeg en diode temperatur på over 100 grader! Naturlig slukkede
jeg med det samme. Det viste sig at min køler hvilede delvist på soklen
og derfor ikke have god kontakt til cpuen.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-03 18:28

> [...]
> jeg med det samme. Det viste sig at min køler hvilede delvist på soklen
> og derfor ikke have god kontakt til cpuen.

Hmm i det tilfælde lyder det så også som om at sensoren under cpu'en ikke
har haft ordentlig kontakt.
Den burde vise en noget højere temp hvis kernen er 100 grader.
Hvilket bundkort har du forøvrigt? Der er vidst ikke mange man kan aflæse
den interne temperatur på til amd platformen.

Fra : Bernhard Ege

Dato : 11-07-03 23:05

> [...]
aflæse
> den interne temperatur på til amd platformen.

Jeg har Asus A7NX8 Deluxe (nforce2) og det kan vist fint aflæse cpu
temperatur og sokkel temperatur. Men når køleren ikke har rigtig kontakt
på cpuen så kan noget af cpuen godt være over 100 grader og andre dele
af cpuen mindre en 100 grader. Sokkel temperaturen kan derfor snildt
være betydelig lavere end diode temperaturen.

mvh Bernhard

Fra : Martin Johansson

Dato : 11-07-03 23:13

> [...]
> af cpuen mindre en 100 grader. Sokkel temperaturen kan derfor snildt
> være betydelig lavere end diode temperaturen.

Jeg har et Abit NF7-S og så vidt jeg ved kan det ikke aflæse fra den interne
diode.
Dog bliver den benyttet til at overvåge temperaturen og slukke maskinen hvis
den er for høj.
Men direkte aflæse den kan man vidst ikke.

Fra : Falcon

Dato : 08-07-03 09:30

>Klart barton, og du kan nemt OC den til 3200+
>
>Gismo

Jeg har lige bestilt flg:

Asus A7N8X Deluxe bundkort
Barton 2600+
512 MB DDR 3200 Ram

Er det en OK sammensætning?
Hvor meget kan den OC til uden den bliver ustabil?

Falcon

Fra : Jens Petersen

Dato : 08-07-03 09:54

On Tue, 08 Jul 2003 10:30:00 +0200, Falcon <jornlundtoft@hotmail.com>
wrote:

>Asus A7N8X Deluxe bundkort
>Barton 2600+
>512 MB DDR 3200 Ram
>
>Er det en OK sammensætning?

Det ser da meget fornuftigt ud.

>Hvor meget kan den OC til uden den bliver ustabil?

Start fra en ende af og se hvor langt du når, og lad os høre hvordan
det går.

--
Jens

Paranoia is simply an optimistic outlook on life.

Fra : Bach|DK|

Dato : 08-07-03 10:26

Falcon wrote:

> Jeg har lige bestilt flg:
>
> Asus A7N8X Deluxe bundkort
> Barton 2600+

Findes den? Hedder den ikke 2500+ (jaja OK, en lille detalje) :)

> 512 MB DDR 3200 Ram
>
> Er det en OK sammensætning?
> Hvor meget kan den OC til uden den bliver ustabil?
>
> Falcon

Lyder da eller rigtig godt. Skal selv bestille samme sammensætning, blot
med det nye Gigabyte GA-7NNXP bundkort istedet. Og samsung ram.

Fra : Falcon

Dato : 08-07-03 13:21

On Tue, 8 Jul 2003 11:26:08 +0200, "Bach|DK|"
<m_bach_fFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

>Findes den? Hedder den ikke 2500+ (jaja OK, en lille detalje) :)

UPS, en lille tastefejl.

>Lyder da eller rigtig godt. Skal selv bestille samme sammensætning, blot
>med det nye Gigabyte GA-7NNXP bundkort istedet. Og samsung ram.

Jeg overvejde både Asus, Gigabyte og Abit, og Asus var så den heldige
i denne omgang

Falcon