RAM-type til gammel pentium-maskine?
Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-07-03 15:27

Jeg er på besøg hos en som har en Pentium 2000 fra 1996 med 16 MB RAM. Hun
kunne godt tænke sig at opgradere den med hensyn til RAM. Der er plads til
endnu to RAM-klodser, og i dag købte min værtsdame en RAM-klods på 16 MB hos
købmanden - ja, og det er ikke en gang løwn. RAM-klodsen passer rent fysisk
ned i en af de ledige RAM-slots. Der står EDO på klodsen og den ser noget
forskellig ud fra de to øvrige RAM-klodser i maskinen.

Blot fordi en RAM-klods rent fysisk passer, er det vel ingen garanti for at
typen også understøttes af bundkortet? Er der nogen af jer der véd hvilken
RAM-type der typisk blev anvendt i en Pentium 200 i 1996?

Gode ideer er meget velkomne, og modtages med tak.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 05-07-03 15:36

"Claus E Beyer" <cebeyer@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg er på besøg hos en som har en Pentium 2000 fra 1996 med 16 MB RAM. ...

Rettelse: Det er en Pentium 200.

Claus

Fra : Henning Præstegaard

Dato : 06-07-03 01:34

Claus E Beyer wrote:
> Rettelse: Det er en Pentium 200.

Pyt med det, du skriver alligevel Pentium 200
længer nede i teksten. Til dit spørgsmål.
Man kan ikke blande EDO-ram og "alm." ram.
Så vidt jeg husker står det ofte under opstarten
af computeren hvad for ram maskinen er udstyret
med og som Peter S skriver skal ramklodserne
være ens parvis. Fordi databusen som blev brugt er
16bit bred og pentium cpu'en er 32bit.

mvh
Henning

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-07-03 09:17

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse

> [...]
> af computeren hvad for ram maskinen er udstyret
> med og som Peter S skriver skal ramklodserne
> være ens parvis. Fordi databusen som blev brugt er

Tak for dit svar.

Under opstarten står der blandt alle informationerne to linjer med "EDO
RAM". Det undrer mig dog at der står "0" ud for begge linjer, når der nu
sidder to funktionsdygtige RAM-klodser på tilsammen 16 MB, og derudover
sidder den ene 16 MB klods som vi købte hos købmanden i går. Den ser dog
ikke ud til at (tælle med)/fungere (alene).

Claus

Fra : Peter Pan

Dato : 06-07-03 09:58

"Henning Præstegaard" <onkelhenning@virker.ikke> skrev i en meddelelse
> Man kan ikke blande EDO-ram og "alm." ram.

"alm." ram hed dengang FPM ram (Fast Page Mode)

> [...]
> af computeren hvad for ram maskinen er udstyret
> med og som Peter S skriver skal ramklodserne
> være ens parvis. Fordi databusen som blev brugt er

72 pins EDO ram er 32 bits, og Pentium processoren har en rambus på 64
bits... så din konklution er rigtig nok, bare ikke begrundelsen!

Mvh
Anders

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 05-07-03 21:35

Claus E Beyer wrote:

> [...]
> hvilken RAM-type der typisk blev anvendt i en Pentium 200 i 1996?
>
> Gode ideer er meget velkomne, og modtages med tak.

Det kunne meget nemt være edo ram den bruger.

Lad mig gætte på at der er 4 ram slots og 2 af dem er fyldt med de første
16mb ? I så fald skal de nok side i parvist! Så prøv at få fat i en klods
mere magen til... (helt til låns sædfølgelig, for det er jo ik sikkert det
er det)
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Claus E Beyer

Dato : 06-07-03 06:43

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> mere magen til... (helt til låns sædfølgelig, for det er jo ik sikkert det

Tak for dit svar.

Ja, det er lige sådan de sidder. Købmanden havde også lige to styk ens 16 MB
klodser, men ville have kr. 295 pr. styk, så vi købte derfor kun én.

Claus

Fra : Claus E Beyer

Dato : 08-07-03 06:45

> [...]

> mere magen til... (helt til låns sædfølgelig, for det er jo ik sikkert det

Det gjorde vi, og nu talte den op til 16 MB + 2 x 16 MB = 48 MB.

Tak for hjælpen.

Claus

Fra : phanton

Dato : 06-07-03 16:09

> [...]
> RAM-type der typisk blev anvendt i en Pentium 200 i 1996?
>
> Gode ideer er meget velkomne, og modtages med tak.

For at gøre en lang historie kort:
Rammene skal monteres parvis ens.
dvs 2*4 , 2*8 , 2*16 osv.

phanton