RAM opgradering.
Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 01-07-03 18:16

Hej Rødder!

Jeg skal ud og købe enten 1024mb (2x512 - dualchannel) eller blot nøjes med
512mb (2x256). I forvejen har jeg 256mb (2x128).

RAM'ene er af typen PC 3200 (DDR 400-Mhz). De må ikke have ECC.

Priserne er på nogle mærker astronomisk høje, mens de på no-name gerne er
3-400 kr billigere, samlet set.

Er der egentlig nogen forskel på PC 3200 ram, udover mærket?

Jeg hælder mest til at, "RAM bare er RAM".

((NB. Kan jeg køre med 256 (2x128) + 512 (2x256), altså 768 mb ram? Grunden
til at jeg spørger er, at jeg praktisk talt aldrig har set denne "RAM sum"
før. ))

Morten Holberg Nielsen
in an interstellaaaaaaaarrr buuuuuuurrssst im baack to saaaavee the
uuuuniiveeeerseee!!!

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 01-07-03 18:51

Morten Holberg Nielsen wrote:
> ((NB. Kan jeg køre med 256 (2x128) + 512 (2x256), altså 768 mb ram?
> Grunden til at jeg spørger er, at jeg praktisk talt aldrig har set
> denne "RAM sum" før. ))

jeg har en maskine med 1x256 og 1x512 og det virker fint (pc-133)
men det kan være lidt problematisk at blande forskellige mærker. Så jeg vil
da anbefale at holde dig til et mærke.

Nogle af de dyre er gode til OC, jeg holder mig dog til Kingston, de har
aldrig svigtet mig.

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 10:38

> [...]
> 256mb (2x128).

> Priserne er på nogle mærker astronomisk høje, mens de på
> no-name gerne er 3-400 kr billigere, samlet set.

Hmm, det kan jeg ikke genkende. Kingston er billigste 512MB
DDR PC3200 RAM på edbpriser.dk:
http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847925
og det er virkelig kvalitet og mærkevare.

> Er der egentlig nogen forskel på PC 3200 ram, udover mærket?

Nogle producenter hænger sig i, at søgtiderne på stængerne er
noget lavere en konkurrenternes, jeg ved dog ikke om det har
noget på sig "in real life".

> Jeg hælder mest til at, "RAM bare er RAM".

Det er jeg så småt også begyndt på, men da nu Kingston er
billigst, vælger jeg naturligvis dem, da jeg ved det er kvalitet.

> ((NB. Kan jeg køre med 256 (2x128) + 512 (2x256),
> altså 768 mb ram?

Hvis du har 4 RAM slots, så ja.
Hvis de alle skal køre med Dual Channel, så er jeg ikke sikker.

> Grunden til at jeg spørger er, at jeg praktisk talt aldrig har set
> denne "RAM sum" før. ))

Det er nu også en mærkelig sammensætning, efter sigende
skulle hastigheden nedsætte, jo flere slots maskinen skal lede
igennem efter RAM (dog hurtigere end swap).
Maskinen søger først i slot 1, dernæst slot 2 osv.
Største RAM modul skal derfor altid sidde i slot1 og jo
større modul der sidder dér, jo hurtigere kan rammen
tilgås.

NB!
Du er vel ikke Morten fra Tornemark?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 02-07-03 12:36

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3f02a7eb$0$48897$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Hmm, det kan jeg ikke genkende. Kingston er billigste 512MB
> DDR PC3200 RAM på edbpriser.dk:
> http://edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1494847925
> og det er virkelig kvalitet og mærkevare.

Den blok du har kigget på er højst sandsynligt en på 256mb. Kingston 512mb
koster omkring 780 kr. Billigste no-name ligger på 575 kr.

SNIIIIP!

> Det er jeg så småt også begyndt på, men da nu Kingston er
> billigst, vælger jeg naturligvis dem, da jeg ved det er kvalitet.

Ja, det er klart. Men se ovenstående

> Hvis du har 4 RAM slots, så ja.
> Hvis de alle skal køre med Dual Channel, så er jeg ikke sikker.

Så vidt jeg har forstået det, kan der køres Dual-channel blot der køres med
ens værdier i DIMM 1 og 2. Dette gælder selvfølgelig også for DIMM 3 og 4.
Altså samme ramstørrelse, type og hurtighed i henholdsvis DIMM 1 og 2 og
DIMM 3 og 4. DIMM 3 og 4 er uafhængig fra 1 og 2.

Hvis man indsætter forskællig størrelse køres der ikke Dual-channel men hvis
der indsættes forskællige hastigheder, ja, så køres der efter den
langsomste, men dog Dual-channel.

Nogen der kan bekræfte ovenstående?

Ja, jeg har 4 RAM slots.

> [...]
> Største RAM modul skal derfor altid sidde i slot1 og jo
> større modul der sidder dér, jo hurtigere kan rammen

Jeg er den ene! (der er jo to

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 13:37

> Den blok du har kigget på er højst sandsynligt en på 256mb. Kingston
> 512mb koster omkring 780 kr. Billigste no-name ligger på 575 kr.

Hvorfor dælen dukker et 256MB modul op, når jeg søger
på 512MB - arghh, edbpriser.dk, tag Jer sammen :)

> Ja, det er klart. Men se ovenstående

Hehe...

> [...]
> også for DIMM 3 og 4. Altså samme ramstørrelse, type og
> hurtighed i henholdsvis DIMM 1 og 2 og DIMM 3 og 4. DIMM

Ja, det lyder rigtigt, muligvis afhængigt af bundkort model.

> Hvis man indsætter forskællig størrelse køres der ikke Dual-channel
> men hvis der indsættes forskællige hastigheder, ja, så køres der
> efter den langsomste, men dog Dual-channel.
>
> Nogen der kan bekræfte ovenstående?

Dette er også min forståelse, er selv lige begyndt at kigge på
Dual-channel:
http://shor.ter.dk/45591652

> Jeg er den ene! (der er jo to

Der er skam nok flere :)
- men nok kun én Holberg Nielsen :)

Pudsigt at møde dig her.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 02-07-03 14:16

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3f02d1d1$0$13156$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...
> Morten Holberg Nielsen wrote:

SNIIIP!

> Ja, det lyder rigtigt, muligvis afhængigt af bundkort model.

Jep. I min manual står der ovenstående, så det må jeg regne for rigtigt så.

> Dette er også min forståelse, er selv lige begyndt at kigge på
> Dual-channel:
> http://shor.ter.dk/45591652

Dvs når jeg kører med et Intel 875-p (Fsb800mhz) bundkort skal mine ram stå
til 400mhz inde i Bios? Hvor tjekker jeg det? I min bios (F2) er der ikke
adgang til den slags oplysninger efter hvad jeg kan se. Indtil nu har bios
været lig med "FY FY SKAMME" da jeg en enkelt gang har lavet rav i den...

> Der er skam nok flere :)
> - men nok kun én Holberg Nielsen :)

Ja, det skulle jeg mene!

> Pudsigt at møde dig her.

Ja, det må du nok sige. I lige måde.

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 14:41

Morten Holberg Nielsen wrote:
> Jep. I min manual står der ovenstående, så det må jeg regne for
> rigtigt så.

Det siger vi så.

> Dvs når jeg kører med et Intel 875-p (Fsb800mhz) bundkort
> skal mine ram stå til 400mhz inde i Bios?

Øhh, jeg tror de skal til stå til 200MHz og så fordi det er
dual channel, bliver det til 400MHz.
Hvilket bundkort er det præcist?

> Hvor tjekker jeg det?

Jeg skal vide hvilket bundkort, så kan jeg evt. tjekke i
den online manual.

> I min bios (F2) er der ikke adgang til den slags oplysninger
> efter hvad jeg kan se.

Det bør der være ellers skal der måske en bios flash til.

> Indtil nu har bios været lig med "FY FY SKAMME" da jeg
> en enkelt gang har lavet rav i den...

Ja, man skal vide hvad man laver og hvordan man får den
tilbage til standard :)

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 02-07-03 15:52

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3f02e0d4$0$48903$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> Øhh, jeg tror de skal til stå til 200MHz og så fordi det er
> dual channel, bliver det til 400MHz.
> Hvilket bundkort er det præcist?

Hmmm... Nu er jeg ude på dybt vand. Jeg aner det ikke, men har læst at det
er et OEM produkt fra Intel. Jeg kan kun fortælle dig den info om chipsættet
som jeg har givet dig i det ovenstående.

Jeg var lidt hurtig før omkring BIOS og memory info. Der er lidt info i min
BIOS:

Installed mem: 256mb
Sys Mem Speed: 400mhz
Sys Mem Channel Mode: Dual
AGP Aperture: 128

De 3 første instillinger er låste. Den sidste kan ændres mellem 16, 32, 64
osv osv

> Ja, man skal vide hvad man laver og hvordan man får den
> tilbage til standard :)

Ja, det erfarede jeg.

Udfra ovenstående ser det vist ud til at alt er som det skal være.

Nå, men det var vist et sidespring.

Jeg går efter de Kingston blokke på Edbpriser.dk

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 16:21

"Morten Holberg Nielsen" skrev:

> Hmmm... Nu er jeg ude på dybt vand. Jeg aner det ikke,
> men har læst at det er et OEM produkt fra Intel. Jeg kan
> kun fortælle dig den info om chipsættet som jeg har givet
> dig i det ovenstående.

Okay, det er sikkert en maskine købt samlet, fx Dell, Compaq,
Fujitsu-Siemens eller lignende.

> Jeg var lidt hurtig før omkring BIOS og memory info.
> Der er lidt info i min BIOS:
>
> Installed mem: 256mb
> Sys Mem Speed: 400mhz

Som den skal være.

> Sys Mem Channel Mode: Dual

Som den skal være.

> AGP Aperture: 128

Jeg mener man sætter denne til halvdelen af sin RAM mængde!

> De 3 første instillinger er låste. Den sidste kan ændres mellem
> 16, 32, 64 osv osv

Okay, det skal du nok ikke ændre ved.

> Udfra ovenstående ser det vist ud til at alt er som det skal være.

Jeps.

> Jeg går efter de Kingston blokke på Edbpriser.dk

Okay, det er også fint bare at købe samme mærke som
dem du allerede har i.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Morten Holberg Niels~

Dato : 02-07-03 16:32

"Mikael Nørrelund Andersen" <nospam@mikael-noerrelund.dk> skrev i en
meddelelse news:3f02f859$0$13246$edfadb0f@dread15.news.tele.dk...

> Okay, det er sikkert en maskine købt samlet, fx Dell, Compaq,
> Fujitsu-Siemens eller lignende.

Jeps. En dell D8300.

> Jeps.

Godt!

> Okay, det er også fint bare at købe samme mærke som
> dem du allerede har i.

Ja, så slipper jeg for at ligge vågen om natten, med tanken om at systemet
ikke yder optimalt. Det er værd de ekstra kr

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 02-07-03 17:34

> Jeps. En dell D8300.

:)
Den er jo lige her:
http://www.dell.com/us/en/fed/products/model_dimen_3_dimen_8300.htm#tabt
op

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Mail adressen virker.

Fra : Leony

Dato : 02-07-03 12:51

"Morten Holberg Nielsen" <holberg19@DELETEofir.dk> skrev i en
meddelelse news:3f01c1c8$0$48899$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk

> Jeg hælder mest til at, "RAM bare er RAM".

Hvis du ikke skal overclocke, så har du ret.
Hvis du har et favoritmærke eller meget tillid til, så køb det.

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/