Andet multimedie
bentjuul 3670
farve profil???
Fra : Sune Omø Seeger

Dato : 16-07-03 23:08

Jeg ved ikke om det er den rigtige gruppe at spørge i, men jeg har tænkt på
om man ikke kan vælge den samme farve profil, så man får de samme farver i
photoshop 7 og på sin skærm, for nu er farverne forskellige, når jeg ser den
på min skærm i XP´s billede og fax fremviser og så photoshop 7, jeg synes at
farverne i XP´s billede og fax fremviser har de pæneste og mest
virkelighedstro farver

På forhånd tak

Mvh Sune

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 01:19

Sune Omø Seeger skrev:

> [...]
> fremviser og så photoshop 7, jeg synes at farverne i XP´s billede
> og fax fremviser har de pæneste og mest virkelighedstro farver

Du kan ikke altid regne med at det du ser i Windows Picture and Fax
Viewer er det samme som det du ser i Photoshop og årsagen er at
Photoshop er farvestyret. Det er Windows Picture and Fax Viewer
ikke. Windows Picture and Fax Viewer har i øvrigt en tendens til at
skrue for meget op for farvemætningen.

Det det gælder om er at få lavet en farveprofil som så nøjagtig som
muligt beskriver de farver som din skærm kan vise. Det kaldes at
profilere skærmen. Samtidig er det en god idé at få skærmen stillet
til en given standard. Det kunne f.eks. være 6500K (K = Kelvin) og
en gamma på 2.2. Det kaldes at kalibrere skærmen.
Normalt starter man med at kalibrere skærmen og derefter profilerer
man den når man er sikker på at den står til den standard som man
har valgt at køre med.

Sammen med Photoshop medfølger Adobe Gamma. Den kan du finde inde
i Kontrolpanelet i Windows og med den kan du lave en farveprofil
som beskriver din skærm. Den profil bliver indlæst under opstarten
af Windows (vha. Adobe Gamma Loader) og Photoshop bruger profilen
indlæst i Adobe Gamma til at regne ud hvordan farver skal gengives
på skærmen. Hvis farveprofilen som beskriver skærmen ikke er præcis,
så kan du heller ikke regne med hvad du ser på din skærm inde i
Photoshop, så det er en god idé at bruge lidt tid på at få lavet en
så nøjagtig profil som muligt vha. Adobe Gamma. Hvordan du gør det
kan du f.eks. læse i din manual til Photoshop.

Problemet med Adobe Gamma er at man kun bruger sine øjne til at
justere med og det er langt fra optimalt, for hvordan øjet ser
farver er meget forskelligt fra person til person og kan endda
svinge meget afhængig af hvilket humør personen er i, farven på
skrivebordet i Windows, lyset i rummet osv.
Hvis du vil have så præcis farvegengivelse som muligt så ville det
være bedre at investere i et såkalt colorimeter og noget medfølgende
software som kan hjælpe dig til at få din skærm stillet til en kendt
standard og derefter lave en farveprofil som beskriver hvordan din
skærm gengiver farver.

Hvis du har en præcis farveprofil til skærmen, så kan du være ret
så sikker på at det billede som du ser i Photoshop er det rigtige.
Hvis Picture and Fax Viewer viser noget andet så regn med Photoshop.
Som sagt så er Windows Picture and Fax Viewer ikke farvestyret.
Den har ingen anelse om hvad en farveprofil er og hvad den skal
bruge den til.

Jeg nævnte tidligere at Windows Picture and Fax Viewer har det med
at give lidt for meget farvemætning. På følgende side kan du se
forskellen imellem hvordan min Photoshop og Windows Picture and Fax
Viewer viser de samme billeder.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/fax_viewer>.
(Det kan godt være at du blot får et rødt kryds på det første
billede, men giv det lige lidt tid. Det er nok blot fordi at det
lige skal hentes ned først).

Madsen.

Fra : Sune Omø Seeger

Dato : 17-07-03 02:36

"Thomas Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (Det kan godt være at du blot får et rødt kryds på det første
> billede, men giv det lige lidt tid. Det er nok blot fordi at det

Jeg takker for det gode svar, jeg ved ikke hvordan man ændre så både
grafikkortet og photoshop bruger den samme profil, men jeg har "vist nok"
fået valgt så grafikkortet bruger den nye profil, ved at højreklikke på
skrivebordet - egenskaber - indstillinger - avanceret - farvestyring og så
tilføjer jeg den nye profil og vælger benyt som standard, men har ikke
fundet et sted i photoshop endnu.

Mvh Sune

Fra : hcma

Dato : 17-07-03 12:11

"Sune Omø Seeger" <sune.seeger@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> skrivebordet - egenskaber - indstillinger - avanceret - farvestyring og så
> tilføjer jeg den nye profil og vælger benyt som standard, men har ikke

Sune>>> du skriver, at du ikke har fundet et sted i Photoshop endnu. I
manualen til PS slår du op på Farvestyring, Farvekalibrering o.s.v. og så
får du en vejledning som Madsen skrev.
Selve indstillingen finder du via Kontrolpanel ->Adobe Gamma. Lav dine
indstillinger der, og når de så er lavet bliver de så automatisk indlæst når
du starter Windows (som Madsen også skrev)
m v h
HC

Fra : Thomas Madsen

Dato : 17-07-03 14:58

Sune Omø Seeger skrev:

> [...]
> avanceret - farvestyring og så tilføjer jeg den nye profil og
> vælger benyt som standard, men har ikke fundet et sted i photoshop

Som skrevet tidligere så bruger Photoshop den profil som du har
indlæst i Adobe Gamma i kontrolpanelet til at regne ud hvordan
farver skal gengives på skærmen.

Profilen i Adobe Gamma bliver indlæst under opstarten af Windows
vha. Adobe Gamma Loader. Hvis du går ned i Start > Programmer >
Start, kan du så ikke se en genvej til Adobe Gamma Loader i den
mappe?

I Kontrolpanel > Skærm > Egenskaber > Indstillinger > Avanceret >
Farvestyring bør der stå den samme profil som du bruger i Adobe
Gamma, men det burde ske automatisk, så vidt jeg husker.

Madsen.