Militaer rang i slutningen af 1700 tallet ~
Fra : Kim Melchior

Dato : 16-07-03 16:16

Jeg har fundet folgende for en af mine forfaedre der var i militaeret,
og haaber at der er nogen der kan give nogle oplysninger om diverse
rangklasser, da jeg ikke har set flere af dem for.

Blev Artelleri kadet 1790.
1 jan 1791 Sekondlojtnant i Artellerikorpset
29 April 1796 Karer Premierlojtnant
28 December 1798 Virkelig Premierlojtnant
10 jun 1803 karakt Kaptajn
10 Mar 1808 Stabskabtajn
1 Feb 1810 Kompani chef i Danske Artelleribatalion
30 Nov 1813 karakt. Major
5 Juli 1814 Kompanichef i Holstenske Artelleribrigade
11 Nov 1819 virkelig Major

Hans far var Krigsraad, det er en titel jeg heller ikke har set for.

Jeg haaber der er nogen der kan hjaelpe.

Paa forhaand tak

Kim Melchior

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 16-07-03 18:56

Prøv og se på

http://www.stenboye.dk/dybboel/gradstegn/Grader.htm

Sinceramente / Bien à vous / Seu sincerely

Tom Stryhn
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
last update / sidst opdateret 28.06.2003

Fra : Henrik Olsen

Dato : 24-07-03 22:40

Det beskrevne karriereforloeb er typisk for en officer i den
paagældende periode.

Kadet: officerselev

Sekondloejtnant: laveste officersgrad,

herefter foelger: premierloejtnant, kaptajn, stabskaptajn og major som
den hoejeste grad i dette tilfaelde.

At en officer er karakteriseret vil sige, at han er udnaevnt til den
hoejere grad men har ikke faaet den hoejere loen. Loennen faar han
foerst naar han
betegnes som 'virkelig'.

Stabskaptajn = officer der kommanderer et kompagni, for hvilket
regimentskommandoeren eller en stabsofficer er chef.

Krigsraad = aeldre tittel, oprindelig tildelt personer med saede i
Krigskollegiet eller et krigsraad, senere blot anvendt som honoraer
tittel givet til officerer der har været i haeren.

Danske Artilleribataillon blev dannet 1808 som faestningsartilleri
fortrinsvis til anvendelse ved Kystbatterierne med 8 kompagnier paa
Sjaelland og 2 i Jylland.

Holstenske Artilleribrigade blev oprettet ved haerordningen af 1803 og
bestod af 3 fodfolkskompagnier, 1 ridende kompagni og 1 staldetat.

med venlig hilsen
Henrik Olsen

Fra : Kim Melchior

Dato : 30-07-03 12:10