Niels Juul (Juel)
Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 16-07-03 12:47

Er det noen som har kunnskap om vinhandler Niels Juul, også skrevet Juel, i
København. Han var født ca. 1720 og ble begravet i København 25.1.1788. Han
var da ifølge Folketællingen 1787 bosatt i Admiralgade 267. Han ble gift med
Anna Catharina Praëm 29.8.1766 i Vor Frue Kirke.

Det er alt jeg vet om mannen, men skulle gjerne visst mer.

Vennlig hilsen
Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20
N-1405 Langhus
Norge

selliaas@ski.frisurf.no

Fra : Bodil Grove Christen~

Dato : 17-07-03 09:31

"Arnt-Erik Selliaas" <arnt.selliaas@cappelen.no> skrev i en meddelelse
> [...]
med
> Anna Catharina Praëm 29.8.1766 i Vor Frue Kirke.
>
> Det er alt jeg vet om mannen, men skulle gjerne visst mer.

Her er lidt oplysninger om hans hustru (tror jeg helt bestemt, men du er
nødt til
at kontrollere selv). Oplysningerne er fundet på www.familysearch.org:

Hans Christian Begstrup
Male Family

Event(s):
Birth:
Christening:
Death: 11 JAN 1759

Burial:

Marriages:
Spouse: Anna Catharine Praem Family
Marriage: JAN 1759 Trondheim, Sor Trondelag, Norway

Kvinden er åbenbart født i Norge, og her følger hendes fødselsoptegnelse:
Anna Catharine Praem
Female

Event(s):
Birth: 1730 Trondheim, Sor Trondelag, Norway

Christening:
Death: 18 NOV 1809

Burial:

Parents:
Father: Thomas Praem

Selve vielsen, som du talte om, findes også på www.familysearch.org - du
skal imidlertid
søge på navnet "Niels Juel" eller "Niels Juul", hvis du gør dette, får du
også en masse muligheder
for at finde din forfader. Der er 1 person ved dette navn, som er døbt i
Holmens Kirke i København i 1720, men der er mange, mange andre - og du er
nødt til at følge andre spor,
hvis du vil vide dig sikker.
Anna Catharina's efternavn staves iøvrigt "Pram" ved vielsen.

God jagt.

Mvh.Bodil.

begin 666 spacer.gif
M1TE&.#EA"@`*`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````*``H`0 ((A(^IR^T/
$8RL`.P``
`
end

Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 17-07-03 11:16

Takk for tipset om Familysearch. Jeg har brukt det mye før, men ikke
tidligere for denne personen.

Det er to åpenbare feil i de opplysningene som Familysearch inneholder:

1. Anna Catharina Praëm skal ha giftet seg med Hans Christian Begstrup i
januar 1759 i Trondheim, Sør-Trøndelag. Tidspunktet er riktig, men stedet er
helt feil. De giftet seg i Nors / Tved i Nord-Jylland.
2. Det står at hun er født i 1730 i Trondheim. Det er også helt feil. Hun
ble født 9. februar 1738 i Hjardemål i Nord-Jylland.

Hvordan kan slike grove feil oppstå?

Det viktige jeg fikk ut av dette var at kirkeboken for Vor Frue kirke
(Copulerede 1722-1813) inneholder flere opplysninger om de to som giftet
seg. Hvem kan spørres om å slå opp?

Jeg vet veldig mye om Anna Catharina Praëm, men jeg vil vite mer om Niels.
Han hadde også en bror som gikk han til hånde i vinhandelen, Jens Juel. Om
ham har jeg lest at han fulgte Johan Lotharius Friederich Moltzahn
(diplomaten) til Russland.

Vennlig hilsen
Arnt-Erik Selliaas

Fra : Per Nermo

Dato : 17-07-03 12:51

On Thu, 17 Jul 2003 12:15:30 +0200, "Arnt-Erik Selliaas"
<arnt.selliaas@cappelen.no> wrote:

> [...]
>2. Det står at hun er født i 1730 i Trondheim. Det er også helt feil. Hun
>ble født 9. februar 1738 i Hjardemål i Nord-Jylland.

... men stemmer det virkelig at Hans C. Begstrup døde
den 11. i samme måned (januar) som han giftet seg ?

Kjennes søsken av Anna Catharina Praëm (1738-1809 ?)

Det fantes en Anna Christine Praem (ca.1736-1819) som
ca.1756 ble kone nr. 2 til sogneprest i Fåberg, Oppland, Norge,
Niels Stockfleth (1701-1760) fra Østre Gausdal, Oppland.

Én generasjon senere finnes det en Christence Susanna Praem
(1770-1844) som ble g.m. sogneprest i Domkirken i Trondhjem,
Eiler Rosenvinge Kaurin (1771-1845) (fra Steigen ?).

Kan disse Praem'er være i slekt med Anna Catharina Praëm ?

Vennlig hilsen
Per Nermo
nermo@online.no

Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 18-07-03 08:15

> .. men stemmer det virkelig at Hans C. Begstrup døde
> den 11. i samme måned (januar) som han giftet seg ?

Hans Christian Johansen Begtrup (f. 4.5.1703) var 35 år eldre enn Anna
Catharina Praëm da de giftet seg i begynnelsen av januar 1759. Ca. én uke
etter døde han og ble begravd 11.1.1759. Det hører med til historien at han
var så svær og feit at han "kjørte med 4 Heste tilvogns" når han reiste
rundt i sognet. (Kilde: Wibergs danske prestehistorie, bind 2, side 459)

> [...]

> (1770-1844) som ble g.m. sogneprest i Domkirken i Trondhjem,
> Eiler Rosenvinge Kaurin (1771-1845) (fra Steigen ?).

Ifølge samme Wiberg (bind 1, side 622) hadde prost og konsistorialassessor
Thomas Caisen Praëm og Anna Bagger 4 sønner og 2 døtre. (Anna Catharina var
en av døtrene.) Han navngir bare 3 sønner - alle prester:

Ole Bagger Thomsen Praëm (1721-1799)

Caj Thomsen Praëm (1724-1791). Han er for øvrig bestefar til Wergelands
motstander, prokurator Jens Obel Praëm.

Jens Mathias Thomsen Praëm, født 20.6.1735 og død 19.9.1788 i Fosnæs i
Nord-Trøndelag (Tronhjem stift). Han hadde to døtre, en av dem var
Christence Susanna, som ble gift med Eiler Rosenvinge Kaurin.

> Det fantes en Anna Christine Praem (ca.1736-1819) som
> ca.1756 ble kone nr. 2 til sogneprest i Fåberg, Oppland, Norge,
> Niels Stockfleth (1701-1760) fra Østre Gausdal, Oppland.

Anna Christine Praëm som ble gift med Niels Stockflet kan jeg ikke
umiddelbart plassere. Men jeg skulle gjerne ha visst mer om hennes forhold
til Praëm-slekten.

Vennlig hilsen

Arnt-Erik Selliaas

Fra : Randi Rostrup

Dato : 20-07-03 18:54

> Det fantes en Anna Christine Praem (ca.1736-1819) som ca.1756 ble kone nr. 2
> til sogneprest i Fåberg, Oppland, Norge, Niels Stockfleth (1701-1760) fra Østre
> Gausdal, Oppland.

Denne Anna Christine Praem (også skrevet Pram og Prom) var antakelig datter av
Christen Pram, fogd i Gudbrandsdalen 1737-1762. Han og konen Elisabeth Burchardt
hadde (minst) 6 barn. I følge registeret til NST er han, konen og barna nevnt i
artikkelen "Gudbrandsdalens skifteprotokoller. Alle skifter utenfor bondestand
1659-1858." (NST 14, s. 8-10).

Fogden Christen Pram var fra Skælskør på Sjælland (opplyser sønnen Henrik Fredrik
i 1765, NST 4, s. 303) og omtrent jevngammel med presten Thomas Praem, som var
fra Fyn. Det er vel tvilsomt at disse to var søsken, men det er ikke noe i veien
for at de kan ha vært i slekt, kanskje søskenbarn.

mvh.
Randi Rostrup