Pollental
Fra : Jakob Nielsen

Dato : 16-07-03 05:54

Jeg oplever for tiden at have stoppet næse og røde øjne som om der er meget
pollen i luften som jeg er allergisk overfor. Havde det på samme måde
omtrent samme tid sidste år. Imidlertid kan jeg ikke se at der skulle være
noget særligt i luften når jeg læser pollentallene... det hele er ret lavt.

Spørgsmålet er så om ikke der kan være noget i luften som bare ikke angives
i de almindelige pollental... men hvor finder jeg oplysninger om de andre
typer pollen?

For at finde ud af hvad jeg ikke kan tåle kunne jeg naturligvis få en
priktest hos lægen (det ender det sikkert også med) men umidelbart gad jeg
bare godt finde ud af hvilke pollen det er jeg ikke kan tåle.

En underlig detaljer er at jeg oplever de største problemer om morgenen lige
når jeg vågner. Meget tilstoppet og lidt hivende vejrtrækning. Senere på
dagen går det lidt væk.

Fra : Lise

Dato : 18-07-03 15:13

Jacob skrev:
> En underlig detaljer er at jeg oplever de største problemer om morgenen
lige
> når jeg vågner. Meget tilstoppet og lidt hivende vejrtrækning. Senere på
> dagen går det lidt væk.

Hej Jacob

Jeg lider selv af græspollen allergi og det kan være meget slemt selv om
pollentallene melder moderat - lavt! Hvis du er i nærheden af græs kan det
sagtens give dig disse symptomer. Bynke pollen er også ved at være der nu.
Det er som sådan kun birke-pollen, der kommer op i meget høje "doser", men
der er så til gængæld en kort sæson.

MEN jeg hæfter mig ved, at det især er om morgenen lige når du vågner. For
at mig at høre lyder det mere som allergi overfor støvmider!! Det har jeg
også og det giver snue og nysen, når jeg vågner.
Støvmider formerer sig mest når det er fugtigt og varmt. Hvis man kan holde
temperaturen omkring 20 grader i soveværelset OG en meget lav luftfugtighed
(omkring 40) så vil støvmiderne ikke trives særligt godt. Men som vejret er
om sommeren har man ikke den mulighed. Hos mig kan jeg ikke få fugtigheden i
soveværelset ned under 70! Og det er sammen med varmen guf for støvmider.
Derfor er min støvmide allergi værst når vejret er varmt og fugtigt.
Skynd dig til lægen og få det undersøgt. Det er en sygdom som kan forværres,
hvis man ikke tager sine forholdsregler!! Og de er rimeligt enkle. Så lav
luftfugtighed som muligt, dyner, puder og sengetøj som vaskes hver anden
måned på min. 60 grader og derefter tørretumbles, ingen væg til væg tæpper i
soveværelset, ingen gardiner og andre støvopsamlende ting i soveværelset,
god udluftning min. 2 gange om dage, støvsugning med en støvsuger med et
godt filter. Det er nok de vigtigste ting.
Du kan nemt få det undersøgt fx. med priktest men også med en blodprøve - og
det lyder som støvmider, du er allergisk overfor.

Mvh Lise