Daredevil *SPOILER*
Fra : Lars Kim Lund

Dato : 15-07-03 18:35

Nå, så fik jeg set Daredevil på DVD. Og jeg sidder tilbage med en
underlig smag i munden.

Daredevil er en atypisk helt, eftersom han dræber sine fjender - i
hvert fald i starten. Det er lidt underligt fordi tegneserien går en
del op i hans kampe mod Punisher, en stil som ligner DD en del i
filmens start.

Dernæst synes jeg Jenifer Garner er forfærdelig som Elektra. Hun havde
samme flæbende stil som man ser i Alias, faktisk var det nærmest som
et se et afsnit af den. Så vidt jeg husker var hun Kingpins lejemorder
(der blev dræbt og afløst af Bulls eye) og istedet for det har de
fundet på en dårlig undskyldning på en romance. Scenen var Bulle eye
stikker Elektra er dog som klippet ud af serien.

Jeg er også lidt irriteret over måden DD vinder og Bulls eye. Uuh, uhh
- du har taget mine hænder. Have mercy. Hmm.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Per

Dato : 16-07-03 09:34

"Lars Kim Lund" <lkl@fabel.dk> skrev i en meddelelse

> Nå, så fik jeg set Daredevil på DVD. Og jeg sidder tilbage med en
> underlig smag i munden.

Den film er simpelt hen gennemført dårlig fra start til slut. Affleck og
Garner spiller elendigt og historien og effekterne er til at græde over.

Det ene øjeblik er han døden nær og kan ikke rede Electra, 10 min. senere
kan han besejre Bulls Eye.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-07-03 09:56

"Per" <pzk@spamsux.com> writes:

> Det ene øjeblik er han døden nær og kan ikke rede Electra, 10 min. senere
> kan han besejre Bulls Eye.

Daredevil - the Hairdresser of Hell's Kitchen.
--
Peter B. Juul, o.-.o "En stærkt medvirkende Aarsag til Sprogets Forfald har
The RockBear. ((^)) vi her i Landet i en national Særegenhed, som jeg ikke

Fra : Per

Dato : 16-07-03 11:54

senere

> Daredevil - the Hairdresser of Hell's Kitchen.
> --

ehm...?

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-07-03 13:10

"Per" <pzk@spamsux.com> writes:

> ehm...?

"rede"

--
Peter B. Juul, o.-.o "At Smørrebrød er ikke Mad,
The RockBear. ((^)) Og Kierlighed er ikke Had,

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-03 14:58

"Per" <pzk@spamsux.com> wrote:

> [...]
>
>Det ene øjeblik er han døden nær og kan ikke rede Electra, 10 min. senere

Det kunne have været så godt. F.eks. kunne de have ladet Elektra være
Kingpins dystre og kyniske lejemorder, trænet i ninjitsu af en
hemmelig sekt - og så spille på en (mere eller mindre romantisk /
erotisk) spænding mellem hende og DD (det mener jeg sker i serien
efter et stykke tid). Til slut kunne de lade hende dræbe af Bulls eye,
se det havde været en "romance" med bid.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter G

Dato : 16-07-03 21:52

Lars Kim Lund skrev:

> [...]
> hemmelig sekt - og så spille på en (mere eller mindre romantisk /
> erotisk) spænding mellem hende og DD (det mener jeg sker i serien

Nok fordi Elektra og Matt Murdoch (som hun ved er DD) har en romantisk /
erotisk fortid sammen

--
M.v.h. Peter. Email adresse er gyldig.
Korrigér endelig mit sprog, stavefejl, grammatik, kommatering m.m.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-03 22:56

Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Nok fordi Elektra og Matt Murdoch (som hun ved er DD) har en romantisk /
>erotisk fortid sammen

Jeg kan ikke huske historien helt præcist. Fortæl?

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter G

Dato : 17-07-03 11:45

Lars Kim Lund skrev:

> Jeg kan ikke huske historien helt præcist. Fortæl?

Ok. Vi tager udgangspunkt i Frank Miller's Elektra/Daredevil saga. Den blev
udgivet som en del af 6 sort/hvide bind herhjemme i Danmark for mange år
siden.

Matt Murdoch studerer jura på Uni med Foggy. På et tidspunkt begynder den
livagtbevogtede græske ambassadørdatter karatetrænede Elektra Nachios? at
studerer på samme universitet. Matt er tiltrukket, så han gør det klassiske
ved at invitere hende ud after at have distraheret hendes livagt. Da han er
blind, giver hun ham en lettere akavet afvisning. Efter et kort sekunds
overvejelse medens hun er på vej væk, beslutter Matt sig for at tage ewn
chance. Med et akrobatisk stunt og et rammende tilnavn "Ferskenhud" får han
hendes opmærksomhed og røber historien om ulykken og dele af sine evner. De
aftaler at gå på en date. Naturen går sin gang og de bliver alvorligt
involverede elskende. La/Le Passion, La/Le Begær, La/Le Besættelse, La/Le
Loouurvee og andre frank/spanske betegnelser for den helt store kærlighed.
Ting er fryd og gammen i et år. Så bliver den græske ambassade taget
gidsler (med Elektra og hendes far). Matt går i aktion uden den store
erfaring (han er ikke blevet DD endnu) forklædt med et tørklæde over
hovedet og en halv stok. Det går delvist godt med hans radarsans og han når
til sidst rummet med gidsler og to resterende gidseltagere. Han tager den
ene ud ved at kaste sin halve stok, mens han giver "ferskenhud" besked om
at tage den anden med sine karateevner. Desværre ryger Matts gidseltager ud
gennem et facadedevindue hvilket gør politiets snigskytter ude på gaden
nervøse. Een af dem hvisker at han vil skyde den næste antydning af en
skygge han se, hvilket Matt hører. Deværre prøver Elektras far at rejse sig
fra gulvet og han bliver skudt af politiets snigskytter.
I bedste græske Elektramyte (Miller har en forkærlighed for græske
myter/historier. Hans episke og smukt farvelagte "300" om slaget om
Thermopylæ er imponerende og vidunderligt fortalt) har Elektra et
faderkompleks, hans død sønderknuser hende, og hun forlader Matt for at
rejse til Europa.

Mange år efter er Elektra udlært og (i ninjakredse) fredløs
dusørjæger/lejemorder. Da hun finder ud af at den frygtede ninjacirkel
"Hånden" har fået til ordre at dræbe Matt Murdock tager hun tilbage til
Amerika for at redde ham.
Mange forviklinger, Hånden prøver at dræbe Matt, Elektra beskytter ham i
det skjulte, og til sidst (jeg kan ikke huske hvorfor) ender DD og Elektra
begge på en kaj, hvor Elektra er bevidstløs og (igen) taget gidsel. Da DD
har brug for hendes hjælp til at nedkæmpe gidseltageren varskoer/vækker han
hende med tilråbet "ferskenhud" og de får derved timet deres fælles angreb.
Elektra ved nu at Matt Murdock, hendes store kærlighed, er DD. Hvilket
skaber store problemer for dem begge.
Og så går Miller videre videre og videre, med Bullseye og Keglekongen,
Elektra som Keglekongens dystre og kyniske lejemorder m.m.

Anbefaling:
Læs Frank Miller. Læs ALT med Miller. Miller er vidunderlig.
Læs også Garth Ennis "Preacher". Den er også vidunderlig.

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 17-07-03 17:03

Peter G <PeterG@despammed.com> wrote:

>Og så går Miller videre videre og videre, med Bullseye og Keglekongen,
>Elektra som Keglekongens dystre og kyniske lejemorder m.m.

Jeg kan se jeg kun har læst en lille del af sagaen, og jeg har ikke
alle bladene længere. En overgang var det en del af Hulk-bladene, men
de fleste er væk .. Hmf.

>Læs Frank Miller. Læs ALT med Miller. Miller er vidunderlig.

Ja - hans fortolkning af batman er også ret god.

P.S. Followup ignoreret da i hvert fald historien om elektra også er
relevant i forhold til debat om Daredevil filmen. Rettet stavefejl i
xpost.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter G

Dato : 18-07-03 18:52

Lars Kim Lund skrev:

> Jeg kan se jeg kun har læst en lille del af sagaen, og jeg har ikke
> alle bladene længere. En overgang var det en del af Hulk-bladene, men
> de fleste er væk .. Hmf.

Check continuity, ned på biblioteket, ring til Fantask, importér fra
udlandet, lyv, stjæl og lån.
Bemærk at Miller også har lavet en ekstra saga om Kingpings ødelæggelse af
DD/Matt's tilværelse som advokat. "Daredevil Reborn" tror jeg den hedder.

> Ja - hans fortolkning af batman er også ret god.

Yup (uanset om vi snakker om "Dark Knight", "Dark Knight Returns" eller
"Year One").
Hans "Sin City" serier er heller ikke dårlige. Eller hans meget sarkastisk
samfundskritiske "Martha Washington"-saga. Eller den syrede "Elektra,
Assassin", gennembruddet "Ronin" , eller eller eller...

Fik jeg anbefalet den episke og smukt farvelagte "300"? Jeg gør det igen.
Den er et mindre mesterværk.

N.B. X-fut til dk.kultur.tegneserier bibeholdt.

Fra : Johannes Clausen [64~

Dato : 16-07-03 13:06

On Tue, 15 Jul 2003 19:35:08 +0200, Lars Kim Lund <lkl@fabel.dk>
wrote:

>Nå, så fik jeg set Daredevil på DVD. Og jeg sidder tilbage med en
>underlig smag i munden.

For at fjerne den dårlige smag kan du jo kigge på det her link, hvor
der gives en yderst kompotent anmeldelse af filmen
http://maddox.xmission.com/dare_devil.html

Forresten fik den 5 ud af 6 stjerner i Filmland... Hvad sker der med
Filmland?

Mvh
Johannes Clausen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-03 14:53

"Johannes Clausen [6440]" <johannes@jay.net> wrote:

> [...]
>http://maddox.xmission.com/dare_devil.html
>
>Forresten fik den 5 ud af 6 stjerner i Filmland... Hvad sker der med

Det er gået ned af bakke. Der står på coveret at den fik 5 stjerner af
Frids film? - Var det ikke perFrid der gav X2 et hak i tuden?! X2 er
da langt mere tro mod sit oplæg og i det hele taget en bedre film i
generen end DD.

Jeg tror jeg springer over Hulk og istedet glæder mig til T3 i næste
uge.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : sniper_Nolight

Dato : 16-07-03 16:15

DD minder meget om Spidey og egentlig synes jeg DD er en bedre film end
Spidey - lidt mere dyster - lidt mere henvendt til det voksne publikum,
begge film er jo voldsomt kogt ned ud fra tegneserierne, men hvad kan man
forvente, jeg synes begge film er gode, men DD er lige den snert bedre. Men
dermed ikke sagt jeres argumenter ikke holder for det gør de langt hen ad
vejen og Garner er bestemt ikke en favorit hos undertegnede, men den går
an - desuden er det rart at se en film med Ben Affleck man ikke lige
umiddelbart hader (sagde nogen Pearl Harbor?) Jeg synes han spiller rollen
glimrende.
Jeg er ikke sikker på dette er en film jeg gider købe til samlingen, men
seværdig er den bestemt.

--
VH sniper_Nolight
www.sitecenter.dk/sniper_nolight

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 16-07-03 16:36

"sniper_Nolight" <sniper_nolight@hotmail.com> wrote:

> [...]
>begge film er jo voldsomt kogt ned ud fra tegneserierne, men hvad kan man
>forvente, jeg synes begge film er gode, men DD er lige den snert bedre.

DD er mere dyster. Det er okay. Opbygningen ligner Spidey en del, og
når det nu er en del af oplægget så okay. Det går også an, bortset fra
at det fungerer bedre i Spidey. I DD er der en brat overgang fra barn
til voksen og man sidder og mangler forklaringer på hvordan han
opfinder sine våben, hvem præsten er osv.

Hvor jeg let kunne genkende personerne i Spiderman så er de næsten
ukendelige i DD. Det værste er Elektra, som har et andet udseende,
andet kustyme, anden baggrund og i det hele taget meget ulig oplægget
bortset fra navnet og hendes våben. Bulls eye er okay, bortset fra den
sidste kamp synes jeg han klarer sig fint. "I missed. I never miss".
Kingpin ligner fysisk bortset fra at han er sort - men Duncan fungerer
ikke rigtig som bad guy.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : David T. Metz

Dato : 16-07-03 16:58

sniper_Nolight skriblede:
> DD minder meget om Spidey og egentlig synes jeg DD er en bedre film
> end Spidey - lidt mere dyster - lidt mere henvendt til det voksne
> publikum, begge film er jo voldsomt kogt ned ud fra tegneserierne,

Woot? Du må have spist søm. Spiderman havde i det mindste to så banale ting
som humor og persontegning. Dertil et par gode skuespillere eller tre og en
rigtig drengerøvsinstruktør der kan dreje en historie der hænger sammen. DD
var usammenhængende fra start til slut, havde ingen person- eller
miljøtegning og druknede ellers i musikvideolignende, ligegyldige effekter.

David

http://flash.to/oe-quotefix/
Fix lange links og signaturadskiller:
http://support.microsoft.com/?kbid=331923

Fra : Hans Chr. Vang

Dato : 25-07-03 11:44

> Woot? Du må have spist søm.

Fordi han er uenig med dig?!... Gider du lige?

HC

Fra : David T. Metz

Dato : 25-07-03 13:19

Hans Chr. Vang skriblede:

> Fordi han er uenig med dig?!... Gider du lige?

Nej, af de grunde jeg argumenterede for. Det må vel være tilladt at
udtrykke sin uenighed - især hvis det argumenteres? Min pointe er jo netop
at jeg har svært ved at se den som "mere henvendt til det voksne publikum"
hhv. "bedre end spidey" af de angivne grunde.