The Matrix I vs. Equilibrium (spoiler)
Fra : Andrew

Dato : 15-07-03 13:47

Hey

Så denne fantastiske science fiction film igår og blev meget positivt
overrasket. Jeg er en stor fan af Christian Bale som jeg synes gjorde et
godt stykke arbejde i filmen!

Men det er jo helt tydeligt hvor filmen har hentet inspirationen i
kampscenerne og filmvinklerne og klippene - THE MATRIX! Især er det EKSTREMT
tydeligt i scenen i den lange hal med søjlerne hvor han ene mand banker en
ordentlig bunke fjender, tilsat et ordentligt skud udfordrende kameravinkler
(ja, det lyder bekendt, ikke - det mindede nærmest om rent plagiat fra
den kendte scene i Matrix I hvor Neo og Trinity ordner en masse agenter -
det virkede så meget som plagiat at man næsten skulle tro at det var
meningen at tankerne skulle ledes hen på scenen i The Matrix, hvilket jeg
ikke tror helt var meningen... Men når det så er sagt syntes jeg at der i
filmen og specielt special effects'ene og kampscenerne er tilsat et ekstra
krydderi der gør denne film anderledes fra The Matrix. Jeg kan ikke rigtigt
sætte ord på det - men fedt er det!!!

Equilibrium er en rigtig RIGTIG god film som jeg varmt anbefaler ALLE der
kunne lide The Matrix at se. At jeg er lidt skeptisk overfor hele plottet
med at alle mennesker gøres følelseskolde for at man kan undgå krig og død
er så en anden sag - det gør egentlig heller ikke noget når det kommer til
stykket, da det jo er en science fiction-film og præmisserne for dens
univers ikke behøver at bunde i noget realistisk/kendt.

Mvh Anders

Fra : Kim Voss Schrader

Dato : 15-07-03 13:56

Hej!

Andrew wrote:

> Equilibrium er en rigtig RIGTIG god film som jeg varmt anbefaler ALLE der
> kunne lide The Matrix at se.

Ja, jeg var også positivt overrasket. Jeg var lidt bange for at jeg havde købt
en film a la "Ballistic, Eeck Vs. Sever" igen.... DAMN den suttede...

Dog kan Equilibrium aldrig nå The Matrix (1 eller 2) eller f.eks. Dark City
efter min mening, men den er absolut se-værdig.

--
Mvh, Kim Voss Schrader

"Fooling around is like screwing around - without dinner "

Fra : Andrew

Dato : 15-07-03 14:15

> Dog kan Equilibrium aldrig nå The Matrix (1 eller 2) eller f.eks. Dark
City
> efter min mening, men den er absolut se-værdig.

Helt enig!

Mvh Anders

Fra : Tenzel Kim

Dato : 15-07-03 19:15

Kim Voss Schrader wrote:
> Dog kan Equilibrium aldrig nå The Matrix (1 eller 2) eller f.eks. Dark City
> efter min mening, men den er absolut se-værdig.

Hmm, hvis ikke den kan nå Matrix 2 så kan det da vist være ligemeget :(

Tenz.

Fra : Mathness

Dato : 15-07-03 23:23

On Tue, 15 Jul 2003 20:14:37 +0200, Tenzel Kim wrote:

> Hmm, hvis ikke den kan nå Matrix 2 så kan det da vist være ligemeget :(

Jeg fandt nu Equilibrium bedre end Matrix, måske fordi den har den
stemning der er i Fahrenheit 451 (især bogen) og til dels Brazil.
Desunden ser jeg ikke Equilibrium som en rendyrket aktion film som
Matrix, jeg finder samligning af de to film lidt mærkelig.

--
Thomas Klietsch m a t h n e s s @ z 4 2 . d k

Only a Sofa-Wrestler would dare attack The Mighty FurNiTaur.

Fra : Tenzel Kim

Dato : 16-07-03 18:51

Mathness wrote:
> Jeg fandt nu Equilibrium bedre end Matrix, måske fordi den har den
> stemning der er i Fahrenheit 451 (især bogen) og til dels Brazil.

Hmm, disse to sammenligninger gør mig dog interesseret. Kunne være jeg
skulle give den en chance alligevel.

Tenz.

Fra : Christian

Dato : 15-07-03 14:01

On Tue, 15 Jul 2003 14:46:51 +0200, "Andrew" <andvalen@post.tele.dk>
wrote:

> [...]
>krydderi der gør denne film anderledes fra The Matrix. Jeg kan ikke rigtigt

Sjovt nok har jeg det lige omvendt. Jeg synes det er alt for tydeligt
når en skuespiller skal foregive at være dygtig til kampsport.

I 80'erne var det omvendt. Hver gang der kom en ny verdensmester i
karate fik han tilbudt en filmrolle.Så der var gode kampscener med
"rigtig" kampsport. Til gengæld var der så elendigt skuespil.

I dag er kampene lavet med kameratricks og wires, til gengæld er
skuespillet bedre.

/Christian

Fra : Per

Dato : 16-07-03 09:38

> Equilibrium er en rigtig RIGTIG god film som jeg varmt anbefaler ALLE der
> kunne lide The Matrix at se.

My God... tell me you are joking?!?

Vi var to der så den og syntes begge at den var temmelig B-agtig og
latterlig. Den kliché fyldte historie med Big Brother og at alle folk er på
stoffer er jo komplet utroværdig. Desuden var action scenerne generelt
dårligt lavet.

At sammenligne den med en kvalitetsfilm som Matrix er helt til grin.

Fra : Andrew

Dato : 16-07-03 11:43

> [...]
> latterlig. Den kliché fyldte historie med Big Brother og at alle folk er

> stoffer er jo komplet utroværdig. Desuden var action scenerne generelt

Utroværdigt??? Det er en science fiction film - det er de færreste ting, der
er troværdige indenfor denne genre... eller hvad?

/Anders

Fra : Per

Dato : 16-07-03 11:55

"Andrew" <andvalen@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
der
> er troværdige indenfor denne genre... eller hvad?

Forkert! En historie kan da godt virke troværdig selvom den foregår i
fremtiden.

Fra : Andrew

Dato : 16-07-03 13:42

ALLE

> der

> Forkert! En historie kan da godt virke troværdig selvom den foregår i
> fremtiden.

forkert og forkert, det er vel en smagssag - at en film er "utroværdig"
behøver ikke at gøre den dårlig.

/Anders

Fra : Per

Dato : 17-07-03 08:53

> forkert og forkert, det er vel en smagssag - at en film er "utroværdig"
> behøver ikke at gøre den dårlig.
>
> /Anders

Nej det er korrekt, men det er da med til at trække ned. I dette tilfælde
har filmen jo intet til at trække op igen.