Konsistorialassessor
Fra : Arnt-Erik Selliaas

Dato : 14-07-03 10:14

Kan noen gi meg en presis forklaring på hva en konsistorialassessor var. Jeg
vet at assessor er en dommer, og at dette har noe med kirkens rettssystem å
gjøre. Jeg har også rett betegnelsen konsistorialraad. Er det det samme
eller noe annet?

Arnt-Erik Selliaas
Vevelstadåsen 20
N-1405 Langhus
Norge

selliaas@ski.frisurf.no

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 14-07-03 12:16

"Arnt-Erik Selliaas" skrev:

> [...]
rettssystem å
> gjøre. Jeg har også rett betegnelsen konsistorialraad. Er det det

Ikke præcis, men mit gamle leksikon har ordet Konsistorium i 3
forbindelser. 1) Romerkirken, 2) Den evangeliske kirke, 3)
Universitetet. Det er nok 2), som er mest relevant. Der står følgende:

I de tyske evangeliske kirker er K. et af præster og jurister sammensat
stående udvalg, med hvilket landsherren deler kirkeregimentet. K. har
overopsyn med præsternes lære og vandel, bestyrer kirkens formue, leder
præsters udnævnelse o.s.v.

Med venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Steen Hundal Jensen

Dato : 14-07-03 16:58

Konsistorialassessor er oprindeligt et medlem af konsistorium ved Københavns
Universitet (ca. 1734) - senere blot en titel.

Jævnfør "Ordbog over det danske sprog".

Hilsen

Fra : Anders B. Christophe~

Dato : 14-07-03 17:53

"> gjøre. Jeg har også rett betegnelsen konsistorialraad. Er det det samme
> eller noe annet?

I følge mit leksikon fra 30erne er konsistorialråd:
I Danmark en ikke mere brugt titel, hvormed man gav fortjente præster en
plads i rangforordningen.
Med venlig hilsen
Anders B. Christophersen

Fra : Randi Rostrup

Dato : 20-07-03 14:23

Arnt-Erik Selliaas wrote:

> Kan noen gi meg en presis forklaring på hva en konsistorialassessor var. Jeg
> vet at assessor er en dommer, og at dette har noe med kirkens rettssystem å
> gjøre.

Fra middelalderen av hadde geistligheten sin egen jurisdiksjon, dvs. en egen
rettsinstans som behandlet alle saker som involverte geistlige, i tillegg til
alle ekteskapssaker. Denne kaltes Domkapitlet og var knyttet til domkirken i
hvert enkelt stift. Domkapitlet var ledet av biskopen og medlemmene kaltes
kanniker. Mot slutten av 1600-tallet ble betegnelsen "Domkapittel" gradvis
erstattet med "konsistorialrett". Når "assessor" betyr "bisitter, meddommer i en
kollegial domstol" (Norsk historisk leksikon) og det her er snakk om en prost i
Ålborg stift i 1750-årene med tittelen "konsistorialassessor" (se innlegg 18/7
under Niels Juul (Juel)), synes det ikke urimelig å anta at dette kan innebære
at han var medlem av domkapitlet/konsistorialretten i Ålborg.

Mvh.
Randi Rostrup