Andet multimedie
bentjuul 3670
Path fra Illustrator til Photoshop
Fra : Storm

Dato : 13-07-03 22:16

Jeg vil gerne bruge en path fra Illustrator i Photoshop. Jeg sidder med
Illustrator 10 og Photoshop 6 og synes jeg har prøvet alt, resultatet
bliver bitmapgrafik hver gang.
Kan man virkelig kun gøre det den modsatte vej?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 13-07-03 22:24

Storm skrev:

> Jeg vil gerne bruge en path fra Illustrator i Photoshop. Jeg
> sidder med Illustrator 10 og Photoshop 6 og synes jeg har prøvet
> alt, resultatet bliver bitmapgrafik hver gang.

Hvis jeg copy/paster imellem Illustrator og Photoshop så spørger
Photoshop altid om:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/saet_ind.png>.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 13-07-03 22:32

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> <http://home18.inet.tele.dk/madsen/photoshop/saet_ind.png>

Tak. Det var jeg også sikker på jeg har gjort før, også i tidligere
versioner. Men sådan virker det ikke nu - jeg prøver at skrotte min
Photoshop preference. Eller er det mon fordi jeg lige nu sidder med

Fra : Storm

Dato : 13-07-03 23:01

Storm <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> [...]
> versioner. Men sådan virker det ikke nu - jeg prøver at skrotte min
> Photoshop preference. Eller er det mon fordi jeg lige nu sidder med

Det hjalp ikke at skrotte Photoshop pref.
Jeg prøvede så at copy-paste en path fra Illustrator 9, det virkede.
Tænkte at så måtte det jo være Illustrator 10, og skrottede pref. filen
her, men det løste det ikke. Den spørger ikke om noget som helst, men
placer den bare som bitmap. Det kan være jeg skal tøffe over i en
mac-gruppe med problemet.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-07-03 12:14

JMo. skrev:

> Hov! Der fik du jo også mulighed for at indsætte som "Billede
> (udvidet metafil)" hvilket jo må være den danske oversættelse af
> EMF?? Det er den mulighed jeg også har du jeg copy/paster fra
> Illustrator.

Hmm, gad vide om jeg ikke havde noget i udklipsholderen da jeg
prøvede sidst? Det mener jeg nu altså at jeg havde, eller også
er den mulighed først kommet efter at det CDR-halløj er blevet
installeret i Word. Nu har jeg den også når jeg har kopieret
noget i Illustrator i hvert tilfælde.

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 13-07-03 23:04

Storm skrev:

> Eller er det mon fordi jeg lige nu sidder med Illustrator 10 og
> Photoshop 6...

Ingen problemer her fra Illustrator 10.0.3 til Photoshop 6.01 og
heller ikke selvom jeg slår AICB til inde i Illustrator i Edit >
Preferences > Files and Clipboard, for den har jeg som regel slået
til når jeg kopierer fra Illustrator til InDesign.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 13-07-03 23:22

> [...]

> Preferences > Files and Clipboard, for den har jeg som regel slået
> til når jeg kopierer fra Illustrator til InDesign.

Du er bare for go'
Det var det der skulle til, den er åbenbart slået fra som standard.
Herligt - nu er jeg glad igen. (Troede lige det mit OS).
Takker.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 13-07-03 23:30

Storm skrev:

> Det var det der skulle til, den er åbenbart slået fra som standard.

Den står som standard til PDF på PC, så vidt jeg husker. Gør den
ikke det på en MAC?
Jeg har prøvet samtlige indstillinger her for lidt siden og uanset
hvad jeg gjorde så spurgte Photoshop om jeg ønskede at indsætte
bitmap, vektor, eller formlag.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 13-07-03 23:44

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Den står som standard til PDF på PC, så vidt jeg husker. Gør den
> ikke det på en MAC?

Jo.

> Jeg har prøvet samtlige indstillinger her for lidt siden og uanset
> hvad jeg gjorde så spurgte Photoshop om jeg ønskede at indsætte
> bitmap, vektor, eller formlag.

Ja, så prøvede jeg lige igen:
Er AICB slået fra, smider den pathen ind som grafik uden at spørge, slår
jeg den til, spørger den pænt.

Hvad er forskellen når du kopierer ind i InDesign fra Illustrator, er
det kun redigerbart i InDesign med AICB valgt?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 00:18

Storm skrev:

> Er AICB slået fra, smider den pathen ind som grafik uden at
> spørge, slår jeg den til, spørger den pænt.

Ok. Så er der tilsyneladende forskel på Mac og PC på det punkt,
medmindre at udklipsholderen i Windows snyder mig, hvilket jeg
pt. er ved at komme i tvivl om. Jeg mindes at have læst engang
at udklipsholderen i OSX arbejder i PDF og det gør den mig
bekendt ikke i Windows. Faktisk så ved jeg ikke helt hvordan
den er skruet sammen i Windows.

> Hvad er forskellen når du kopierer ind i InDesign fra Illustrator,
> er det kun redigerbart i InDesign med AICB valgt?

Jeg har oplevet nogle sære tilfælde hvis den står til PDF i
Illustrator og jeg copy/paster ind i InDesign.
Det kan f.eks. være sådan noget med at man ikke kan flytte på
alle ankerpunkterne i et vektorlogo eller noget i den stil.
Engang ramlede jeg så ind i en tråd i en af Adobes forumer som
fortalte at man burde stille Illustrator til AICB (skulle stå
for Adobe Illustrator Clip Board), og det ser også ud til at
køre bedre her.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 14-07-03 15:24

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

Jeg tilbagerapporterer lige efter lidt google-søgning:

> Jeg mindes at have læst engang at udklipsholderen i OSX arbejder i PDF og
> det gør den mig bekendt ikke i Windows. Faktisk så ved jeg ikke helt
> hvordan den er skruet sammen i Windows.

Det har du helt ret ii :
<http://www.kusd.edu/schools/bradford/tips/illustips.html>

> [...]
> fortalte at man burde stille Illustrator til AICB (skulle stå
> for Adobe Illustrator Clip Board), og det ser også ud til at

Også ifølge:
<http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=767>

Da du nævnt AICB mindedes jeg at havde noteret det et eller andet sted,
men væk var det fra huskeren.

Adobe skriver lidt her nede i bunden:

<http://www.adobe.com/support/techdocs/179ee.htm>

Et problem der vist har været oppe i denne gruppe før, eller i
Mac-gruppen.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 16:12

Storm skrev:

> Også ifølge:
> <http://www.nickhodge.com/mne.php?mcid=767>

Det ser ud til at man bør holde sig til AICB indtil videre.

> <http://www.adobe.com/support/techdocs/179ee.htm>

Det tyder på at Illustrator arbejder ens på begge platforme.
Det må så være udklipsholderen i styresystemerne som opfører sig
forskelligt fra Mac til PC siden at PC'en tilsyneladende ikke har
problemer med at indsætte vektorgrafik fra Illustrator i Photoshop,
selvom Illustrator står til at kopiere i PDF.

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 14-07-03 20:30

> [...]

> problemer med at indsætte vektorgrafik fra Illustrator i Photoshop,
> selvom Illustrator står til at kopiere i PDF.

Må jeg lige spørge dig om du kan lave en vektor.eps i illustrator, som
du kan indsætte i Word - herfra distille en pdf - åbne pdf'en i
Illustrator og så er din vektor.eps stadig vektor?

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 20:47

Storm skrev:

> Må jeg lige spørge dig om du kan lave en vektor.eps i illustrator,
> som du kan indsætte i Word - herfra distille en pdf - åbne pdf'en
> i Illustrator og så er din vektor.eps stadig vektor?

Du mener ved at copy/paste imellem Illustrator og Word, ikke?

Det kan jeg ikke og det uanset om Illustrator står til at kopiere
i PDF eller AICB.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 14-07-03 21:26

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Du mener ved at copy/paste imellem Illustrator og Word, ikke?
>
> Det kan jeg ikke og det uanset om Illustrator står til at kopiere
> i PDF eller AICB.

Hvis du i Word vælge "Paste Special" og dernæst "Enhanced Metafile", og
Distiller denne, får du så ikke noget vektor ud af det??
(- godt nok noget ubrugeligt noget, da alle kurver er ødelagt)

Fra : Storm

Dato : 14-07-03 21:33

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Du mener ved at copy/paste imellem Illustrator og Word, ikke?

Jeg mente bare på _nogen_ måde, men det fremgår jo faktisk af adobes
egen techdoc 179 nederst at Word ikke understøtter hverken PDF eller
AICB, så derfor kan du formentlig ikke copy-paste.

> Det kan jeg ikke og det uanset om Illustrator står til at kopiere
> i PDF eller AICB.

- så det er forståeligt nok.

Men kan du hvis du siger insert - picture - from file? Jeg er ude efter
om Windows XP kan gøre det? - Altså beholde vektor som vektor ved
insætning i Word.
Måske har det været oppe før, men lige dette spørgsmål ville jeg gerne
have bekræftet:

"Using Encapsulated PostScript (EPS) Graphics

Though all file formats discussed in this document will print to a
PostScript device, EPS graphics provide the best results. PostScript is
Illustrator's native format and objects in an Illustrator EPS graphic,
including patterns and gradients, will print as expected to PostScript
printers. Because Illustrator can use fonts not installed in your system
(and thus not available to Office), make sure to select Include Document
Fonts in the EPS Format dialog box when you save an EPS graphic if your
Illustrator artwork includes text. "

Her lyder det jo som om at det kan lade sig gøre - Både på Mac og
Windows.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : JMo.

Dato : 14-07-03 21:37

Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote in news:1fy3x9m.sg1k44sa38j0N%Ninzen@ofir.dk:

> Men kan du hvis du siger insert - picture - from file? Jeg er ude efter
> om Windows XP kan gøre det? - Altså beholde vektor som vektor ved
> insætning i Word.

Når du bruger Insert -> Picture -> From file bruger du de importfiltre der
er installeret i Word/Office pakken. Her kan du godt importere vektorfiler,
omend i hvert fald filtrene i Office 2000 pakken lader meget tilbage at
ønske. Selv har jeg haft mest held med CorelDraw (CDR) filtret, da jeg for
halvandet års tid siden skulle lave en større gang brevfletning, der skulle
ud på en ikke-PS printer.

Når du bruger clipboard'et til at hive filen over, vil Word (i hvert fald i
vers 200 og tidl.) lave det om til enten en bitmap eller det skrækkelige
EMF-format, svjv.

Fra : Storm

Dato : 14-07-03 22:17

JMo. <ns_sf010@mohr.cx> wrote:

> [...]
> halvandet års tid siden skulle lave en større gang brevfletning, der skulle

Er det den nyeste Word under XP?

> Når du bruger clipboard'et til at hive filen over, vil Word (i hvert fald i
> vers 200 og tidl.) lave det om til enten en bitmap eller det skrækkelige
> EMF-format, svjv.

Sådan ser det også ud her på Mac (kun med Word 2001). Jeg kan vælge
paste speciel: unformatted tekst eller Picture. Det virker som om det
afhænger af hvad jeg har i mit clipboard. - Kønt bliver det ikke.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : JMo.

Dato : 15-07-03 17:41

> Er det den nyeste Word under XP?

Nej - Word 2000 SR-3, WinME, Corel 9 og AI10

> Sådan ser det også ud her på Mac (kun med Word 2001). Jeg kan vælge
> paste speciel: unformatted tekst eller Picture. Det virker som om det
> afhænger af hvad jeg har i mit clipboard. - Kønt bliver det ikke.

....og selv her hvor jeg kan få den til at paste som EMF kan den ikke finde
ud af at lave kurver - så det er ikke engang fordi det hjælper på noget.
Det er jo som regel på grund af kurverne man bruger vektor. Eller nogle
spot-farver, men der tør jeg *slet* ikke bringe Word på banen

Fra : Storm

Dato : 15-07-03 19:40

JMo. <ns_sf010@mohr.cx> wrote:

> Ninzen@ofir.dk (Storm) wrote in

> Nej - Word 2000 SR-3, WinME, Corel 9 og AI10

Så holder mit experiment ikke helt.

> ...og selv her hvor jeg kan få den til at paste som EMF kan den ikke finde
> ud af at lave kurver - så det er ikke engang fordi det hjælper på noget.

Men WMF gør det lige så godt som .ai eller .eps - men så skal man jo
linke til filen, den kan man ikke "paste special" - tror jeg.

> Det er jo som regel på grund af kurverne man bruger vektor. Eller nogle
> spot-farver, men der tør jeg *slet* ikke bringe Word på banen

Jeg ikke heller.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 21:34

JMo. skrev:

> Hvis du i Word vælge "Paste Special" og dernæst "Enhanced
> Metafile", og Distiller denne, får du så ikke noget vektor ud af
> det??

Jeg har ikke noget der hedder 'Enhanced Metafile' inde i 'Indsæt
speciel' i min Word 2000 SR3. Jeg har 'Bitmap' og 'Enhedsuafhængig
bitmap'.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 14-07-03 21:53

> Jeg har ikke noget der hedder 'Enhanced Metafile' inde i 'Indsæt
> speciel' i min Word 2000 SR3. Jeg har 'Bitmap' og 'Enhedsuafhængig
> bitmap'.

Hmm.. Det er også Word 2000 her.. Dog på WinME. Men mindes at det er det
samme på Win98 med Word 2000 - men jeg blir da noget i tvivl nu?

Nu når jeg prøver at smide en CorelDraw 9.0 fil ind, kan jeg få lov til at
smide den ind som CorelDraw objekt.

Måske valgmulighederne hænger sammen med hvilke filtre man har installeret?
Eller hvilke OLE-typer man har registreret? Eller måske en kombination?

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 22:19

Storm skrev:

> Men kan du hvis du siger insert - picture - from file?

Det tyder på at det godt kan lade sig gøre hvis jeg fra Illustrator
10.0.3 gemmer en Illustrator-EPS i version 7 eller tidligere. Hvis
jeg går op i version 8 så nægter Word at indsætte den. Den siger at
der er opstået en fejl, men fortæller ikke hvad det er for en fejl.

Følgende PDF er oprindelig lavet i Illustrator og gemt i en EPS
version 7 med flueben i 'Include Document Fonts'. Den er så blevet
indsat i Word (2000 SR3 som sagt) med funktionen Indsæt > Billede >
Fra fil.

Dokumentet er så blevet gemt som en *.doc og konverteret til Adobe
PDF ved at klikke på 'Convert to Adobe PDF' inde fra Word (Acrobat
6 Pro-pakken).

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/illustrator_eps.pdf>

Hvis jeg genåbner den PDF i Illustrator så er den fuld redigerbar
og stadig i vektor. Selv teksten, som er en Type 1 Frutiger, er
fuld redigerbar.

*.doc-dokumentet kan du hente her, hvis du har behov for at kigge
det: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/illustrator_eps.doc>

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 15-07-03 08:37

> [...]

> fuld redigerbar.
>
> *.doc-dokumentet kan du hente her, hvis du har behov for at kigge

Tusind tak for dine forsøg, det bekræfter sådan set det jeg gerne ville
vide. Ikke et Word mere denne gang

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Madsen

Dato : 14-07-03 22:28

JMo. skrev:

> Måske valgmulighederne hænger sammen med hvilke filtre man har
> installeret? Eller hvilke OLE-typer man har registreret? Eller
> måske en kombination?

Jeg har igen forstand på Word og bruger den stort set ikke til andet
end at læse *.doc-dokumenter i, som jeg nogle gange får tilsendt.
Det er sådan set den eneste grund til at jeg har Word installeret,
så Word tør jeg absolut ikke at spille klog på. Noget tyder på at jo
mere jeg bruger den, jo mere forvirret bliver jeg.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 15-07-03 17:42

> så Word tør jeg absolut ikke at spille klog på. Noget tyder på at jo
> mere jeg bruger den, jo mere forvirret bliver jeg.

Der kan jeg snildt følge dig

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 13:24

Storm skrev:

> Tusind tak for dine forsøg, det bekræfter sådan set det jeg gerne
> ville vide.

Velbekom. I mit tilfælde giver det jo så nogle begrænsninger når jeg
er pisket til at gemme i version 7, men medmindre at det er alt for
kompliceret grafik fra Illustrator så ser det ud til at fungere.

> Ikke et Word mere denne gang

He-he. :)

Madsen.

Fra : Storm

Dato : 15-07-03 15:42

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> er pisket til at gemme i version 7, men medmindre at det er alt for
> kompliceret grafik fra Illustrator så ser det ud til at fungere.

Hej Thomas, hvor hyggeligt, nu har vi både navn og ansigt

Ikke fordi jeg vil tage tråden op igen, men husk hvis du skal copy -
paste fra InDesign til Illustrator, skal du have slået _pdf_ til i
Clipboard Preferences, og AICB fra:

<http://216.239.51.104/search?q=cache:ObVrhkqtFWMJ:www.indesignusergroup
..com/chicago/chi_notes/chi_notes_012103/c_townes_pres.pdf+c_townes_pres.
pdf&hl=en&ie=UTF-8>

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 16:18

Storm skrev:

> Hej Thomas, hvor hyggeligt, nu har vi både navn og ansigt

:)
Jeg foretrak nu Madsen, men der kommer flere og flere til som kalder
sig Madsen og det er mildest talt forvirrende, efter min mening.

> Ikke fordi jeg vil tage tråden op igen, men husk hvis du skal copy -
> paste fra InDesign til Illustrator, skal du have slået _pdf_ til i
> Clipboard Preferences, og AICB fra:

Ikke hvis jeg ønsker at kunne redigere vektorgrafik fra Illustrator
frit i InDesign og det er som regel det jeg ønsker.

| Preferences - AI10:
|
| Set "Files & Clipboard" prefs to "AICB - Preserve Paths".
|
| Sometimes you may want to switch to "Preserve Appearance" to
| maintain basic fill/stroke attributes.
|
| PDF as clipboard setting works, but removes editing capabilities
| from within InDesign.

Der er bare noget jeg ikke forstår for hvis man læser ovenstående så
kunne man godt få den tanke at hvis Illustrator står til PDF og man
copy/paster noget ind i InDesign, så har man slet ingen mulighed for
at redigere i vektorkurverne, men det er altså ikke tilfældet her.
Hvis det drejer sig om en meget simpel form, så kan jeg nemt redigere
i formen inde i InDesign, men nogle gange opfører vektorgrafikken sig
mærkeligt og det har jeg ikke oplevet når Illustrator står til AICB.
('Prefer PDF when pasting' har jeg slået fra i InDesign).

Madsen

Fra : Storm

Dato : 15-07-03 19:40

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> :)
> Jeg foretrak nu Madsen, men der kommer flere og flere til som kalder
> sig Madsen og det er mildest talt forvirrende, efter min mening.

Ja, jeg synes jo også kun der er én Madsen - totalt forvirrende at flere
kalder sig det

> Ikke hvis jeg ønsker at kunne redigere vektorgrafik fra Illustrator
> frit i InDesign og det er som regel det jeg ønsker.

Nej (se hvad jeg skrev) omvendt i _InDesign_ Prefs - hvis du har noget
vektor du trods alt gerne vil arbejde videre med i _Illustrator_ se
sidste tips:

"__Additional Tips:
1. Although PDF is a fine format to paste into InDesign, you lose the
ability to edit the original image or artwork. InDesign, as a page
layout tool, enables you to track linked graphics, which is a desired
feature...the more "linked" items, the smaller your InDesign document
will be.
2. Conversely, any artwork that you can maintain and edit from
InDesign alone, offers greater flexibility, effeciency and editability.
3. You can copy FROM InDesign TO Illustrator as well. Just be sure to
have "PDF to clipboard" checked in the InDesign Prefs__"

> [...]
> mærkeligt og det har jeg ikke oplevet når Illustrator står til AICB.
> ('Prefer PDF when pasting' har jeg slået fra i InDesign).

Pyt - en hel simpel vectorform volder vel ingen problemer, men så snart
der er lag og transparency inde i billedet vil det nok opfatte det som
en samlet ikke-redigerbar grafik. Jeg forestiller mig lidt ligesom hvis
du f.eks. gemmer en fil med slagskygger fra Illustrator 9 ned i
Illustrator 8, så optræder slagskygger som en placeret bitmap-grafik.
Jeg skal nok huske at slå AICB til i Illustrator fra nu af - som default
ihvertfald.

--
Venlig hilsen Nina Storm

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 17:54

JMo. skrev:

> Måske valgmulighederne hænger sammen med hvilke filtre man har
> installeret?

Har du egentlig installeret nogle filtre manuelt? Jeg kører kun med
en standardinstallation af Word.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 15-07-03 18:18

Thomas Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in

> Har du egentlig installeret nogle filtre manuelt? Jeg kører kun med
> en standardinstallation af Word.

Det mindes jeg - men jeg er ikke helt sikker. De er vidst 1½ år siden jeg
sidst har rodet med det...

Er CorelDraw (.cdr) filtret standard?? Hvis ikke, så har jeg helt sikkert
installeret noget.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 20:11

JMo. skrev:

> Er CorelDraw (.cdr) filtret standard?? Hvis ikke, så har jeg helt
> sikkert installeret noget.

Jeg kan også vælge CorelDraw hvis jeg går ind i Indsæt > Billede >
Fra fil.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 15-07-03 21:39

> Jeg kan også vælge CorelDraw hvis jeg går ind i Indsæt > Billede >
> Fra fil.

Du har ikke tilfældigvis CorelDraw installeret?? Hvis, så kan du jo prøve
om du kan paste som CorelDraw-format

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 20:11

Storm skrev:

> Nej (se hvad jeg skrev) omvendt i _InDesign_ Prefs - hvis du har
> noget vektor du trods alt gerne vil arbejde videre med i
> _Illustrator_ se sidste tips:

Altså vektor fra InDesign til Illustrator. Den vej går jeg aldrig,
men det kan selvfølgelig være at man får behov for det en dag, så
det er rart at vide hvordan det skal stilles for at udnytte det
optimalt. :)

> 3. You can copy FROM InDesign TO Illustrator as well.
> Just be sure to have "PDF to clipboard" checked in the InDesign
> Prefs__"

Det har jeg også. Mener endda at det er standardindstillingen.

> Pyt - en hel simpel vectorform volder vel ingen problemer, men så
> snart der er lag og transparency inde i billedet vil det nok
> opfatte det som en samlet ikke-redigerbar grafik.

Fyld kan nogle gange være nok til at det kun bliver linket i
InDesign så du ikke kan redigere i det direkte i InDesign, men
også simple former som ikke har fyld, men kun er opbygget af
streger, kan opføre sig underligt her i InDesign 2.02 hvis
Illustrator står til at kopiere i PDF.

> Jeg forestiller mig lidt ligesom hvis du f.eks. gemmer en fil med
> slagskygger fra Illustrator 9 ned i Illustrator 8, så optræder
> slagskygger som en placeret bitmap-grafik.

Ja, så er det rulleskøjterne om igen.
I aftes prøvede jeg om jeg kunne gemme rosen (Flower.ai) som følger
med til Illustrator 10 og gemme den i EPS 7.0 så den kunne bruges
i Word, men det gik ikke til held. Den blev også halv bitmap og
halv vektor da den blev genåbnet i Illustrator.

> Jeg skal nok huske at slå AICB til i Illustrator fra nu af - som
> default ihvertfald.

Det tyder på at være det smarteste "tihvertifald". :)

Madsen.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 21:52

JMo. skrev:

> Du har ikke tilfældigvis CorelDraw installeret??

Jo.

> Hvis, så kan du jo prøve om du kan paste som CorelDraw-format

Hmm, hvis jeg forsøger med en CDR vha. Indsæt > Billede > Fra fil
i Word som siger: 'Microsoft Word kan ikke indsætte dette billede.
Denne funktion er ikke installeret i øjeblikket. Vil du installere
den nu?' (Ja eller Nej). Det undrer mig at den siger det når CDR er
på listen i forvejen. Jeg vil prøve om jeg kan finde min Office-CD i
bunkerne for den vil den jo nok fodres med lige så snart jeg klikker
på Ja.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 15-07-03 22:00

> [...]
> på listen i forvejen. Jeg vil prøve om jeg kan finde min Office-CD i
> bunkerne for den vil den jo nok fodres med lige så snart jeg klikker

Hvad hvis du bare laver en copy/paste special fra Corel til Word?? Får du
så mulighed for at vælge paste as Corel Draw??

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 22:32

JMo. skrev:

> Hvad hvis du bare laver en copy/paste special fra Corel til Word??
> Får du så mulighed for at vælge paste as Corel Draw??

Ja. Hvis der er noget i udklipsholderen fra Corel så får jeg denne boks
i Word: <http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/kopi_fra_corel.png>.

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 16-07-03 06:49

Fra : Thomas Madsen

Dato : 15-07-03 22:49

Thomas Madsen skrev:

> [...]
> i Word som siger: 'Microsoft Word kan ikke indsætte dette billede.
> Denne funktion er ikke installeret i øjeblikket. Vil du installere

Og nu har jeg så for sjov skyld prøvet at lade Word installere hvad
den nu end vil installere, men jeg vil ikke just sige at den metode
er anvendelig sammenlignet med at gøre det samme fra Illustrator
med EPS-filer.

For det første er farvestyring en by i Rusland i min CorelDraw.
Det skal så siges at jeg ikke er inde i hvordan dens farvestyring
er skruet sammen, men dens standardindstillinger må være helt hen
i hampen.

Dette er f.eks. en sammeligning imellem hvordan jeg ser noget grafik
i CorelDraw og hvordan den endelige PDF ser ud efter at *.cdr-filen
er blevet indsat i Word med Indsæt > Billede > Fra fil og derefter
lavet til PDF:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/farver_cdr_word_pdf.jpg>.
(Fonten er ikke den samme i PDF'en da jeg ikke kan gemme fonten i
*.cdr-filen).

Her er noget tilsvarende, men blot lavet i Illustrator, gemt til EPS,
indsat i Word og lavet til PDF:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/farver_ai_word_pdf.jpg>.

Hvis jeg skal indsætte en *.cdr i Word med Indsæt > Billede > Fra
fil så bliver jeg nødt til at gemme i version 5 fra CorelDraw trods
det at det er version 11 (SP1) jeg sidder med. Det er heldigt nok
for det er den ældste versionsnummer som CorelDraw 1l kan gemme i.
Nyere versioner nægter Word at tage imod.

Den PDF der kommer ud af det er godt nok i vektorgrafik, men med
alt for mange punkter sammenlignet med hvad en EPS fra Illustrator
kan klare sig med.

<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/cdr_pdf_punkter.png>
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/word/ai_pdf_punkter.png>

Madsen.

Fra : JMo.

Dato : 16-07-03 06:53

> [...]
> for det er den ældste versionsnummer som CorelDraw 1l kan gemme i.
> Nyere versioner nægter Word at tage imod.

Ja, jeg har også erfaring med at Word 200's cdr-import kun kan klare
version 5.

> Den PDF der kommer ud af det er godt nok i vektorgrafik, men med
> alt for mange punkter sammenlignet med hvad en EPS fra Illustrator
> kan klare sig med.

Er det kurver der er mellem punkterne, eller er det lige linier?? Hvis jeg
laver PDF'er med klip/kopierede EMF'er i Word, kan jeg i hvert fald ikke få
kurver igennem - den laver alt om til rette linier.

Fra : Thomas Madsen

Dato : 16-07-03 12:14

JMo. skrev:

> Er det kurver der er mellem punkterne, eller er det lige linier??

Der er ikke de her justeringsarme på hver punkt som man kan justere
kurven med. I stedet er f.eks. en cirkel bygget op af en overflod
af punkter med lige streger imellem, men det får man jo ikke just
en rund cirkel ud af. Den bliver i stedet kantet og grim.

> Hvis jeg laver PDF'er med klip/kopierede EMF'er i Word, kan jeg
> i hvert fald ikke få kurver igennem - den laver alt om til rette
> linier.

Og jeg får det så også når jeg gemmer en *.cdr i version 5 fra
CorelDraw, indsætter den i Word med Indsæt > Billede > Fra fil og
laver en PDF ud af den. Gør jeg det samme med en Illustrator EPS
(version 7), så er cirklen kun bygget op af 4 punkter som den bør
være.

Madsen.