Glucosamin og diabetes?
Fra : Bent Hjerne

Dato : 13-07-03 15:28

Hej i gruppen.

Jeg har nu hørt en hel del om glucosamin som symptombehandlingen til
slidgigt.

Jeg har fundet et par omtalelser af glucosamin på nettet og i disse står
beskrevet at glucosamin er et "naturligt sukkerstof". Andre steder står at
man bør kontakte lægen inden opstart hvis man har diabetes.

Kan nogen fortælle helt præcis hvilken indvirkning glucosamin har på
blodsukkeret ved diabetikere?

Skal man øge insulindosis?

Når glucosamin er "naturligt sukkerstof" - hvor mange kalorier indtager man
så når man begynder en behandling?

Håber på nogle godt tilbagemeldinger.

/B

OBS - X-postet til dk.helbred & dk.videnskab.sundhed da jeg mener at
indlægget er relevant begge steder.

Fra : Mogens

Dato : 19-07-03 20:51

> Når glucosamin er "naturligt sukkerstof" - hvor mange kalorier indtager
man
> så når man begynder en behandling?
>
> Håber på nogle godt tilbagemeldinger.

Det er normalt at "advare" mod at Glucosamin kan påvirke blodsukkeret, men
da den normalt anbefalede dagsdosis er 1,5 gram Glucosamin sulfat, så siger
det næsten sig selv at det er mere af teoretisk end af praktisk betydning.
Så jeg kan ikke forestille mig diabetikere der ikke kan tåle Glucosamin. Se
evt. Peter Angermanns bemærkninger fra "Lægens Bord".

Vedr. prisdiskussionen tilbage i tråden, skal jeg gøre opmærksom på at
Glucosamin kan købes i mange kvaliteter. En driftig handelsmand kan købe
Glucosamin bulk i Kina for ca. 30 kr/kg, men ofte indeholder dette kun
10-12% Glucosamin. Sådanne partier er også i handelen i Danmark, og så kan
man nok begynde at stille spørgsmålstegn ved de priser der bliver slynget
rundt med. Man kan ikke købe glucosamin i farmaceutisk kvalitet i Danmark
beregnet til brug for mennesker, hverken i Matas eller Bilka, men derimod i
Sverige/England. Køb et sted hvor der garanteret minimum 98% ren
Glucosaminsulfat. Bemærk i øvrigt at den kridhvide glucosamin man kan købe
"billigt" i pulverdåser ofte er af tvivlsom kvalitet. Ren glucosaminsulfat
svinger i farven, men er oftest beige/gullig. De varierende farvenuancer
skyldes at de skaldyr (krabbe/hummer/reje-skaller) hvorfra Glucosaminen
udvides jo også svinger i farve.

I øvrigt bør man også sikre sig at den glucosamin man køber er lavet af
skaldyr og ikke indeholder benmel.

Venlig hilsen
Mogens

www.urtemedicin.com
Glucosamin, MSM og Chondroitin, samt et bredt udvalg af urtemediciner.
Farmaceutiske kvalitetsprodukter til Danmarks laveste priser.

Fra : Bente Clairrissa

Dato : 25-07-03 09:26

"Mogens" <mail@urtemedicin.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> udvides jo også svinger i farve.
>
> I øvrigt bør man også sikre sig at den glucosamin man køber er lavet af

Hvad med at producere "glucosamin" af husblas, hvilket også er stivet
æggehvidestof?
Ordet gluco er vildledene i denne sammenhæng.

Bente Clarrissa.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 25-07-03 09:47

Bente Clairrissa skrev:

> Ordet gluco er vildledene i denne sammenhæng.

Vil du være rar at uddybe?

// Klaus

Fra : Ukendt

Dato : 25-07-03 11:53

"Bente Clairrissa" <Castanina@events.dk> wrote in message

> Hvad med at producere "glucosamin" af husblas, hvilket også er stivet
> æggehvidestof?
> Ordet gluco er vildledene i denne sammenhæng.
>
> Bente Clarrissa.

Producere glucosamin af husblas? Hvordan havde du lige tænkt dig det skulle
forløbe?
Glucosamin udvindes af krabbe og hummerskjold ud fra et stof, der hedder
kitin, som er et kvælstofholdigt polysaccharid. Det består af en uforgrenet
kæde af glucosamin-molekyler. Kitin findes i visse svampes cellevægge og i
skelettet hos leddyr.
Husblas, derimod, er et proteinholdigt stof udtrukket af dyreknogler og tang
( agar-agar, tangsurt salt ).
Eneste lighed mellem de to er de indeholder proteiner, eller æggehvidestof,
som du kalder det. Problemet i din tese er at der findes mange forskellige
slags 'æggehvidestoffer' eller proteiner. Glucosamin (C6H13NO5 ) dannes ud
fra glucose og aminosyren glutamin. OH-gruppen på glucosen´s C-atom nr. 2 er
udbyttet med en aminogruppe. Proteiner eller 'æggehvidestoffer' består af
aminosyrer. Og det er der vi skal finde glutamin. Så det ville være alt
besværligt først at skulle extrahere glutamin fra husblas for derefter at
syntetisere kitin.
Derfor udvindes det af kitin, som jo består af poly-glucosamin, i
krabbeskjoldet. I hvertfald indtil en medicinalvirksomhed tager det op,
syntetiserer det fra bunden (nej, det er ikke særlig svært) og får det
godkendt af Lægemiddelstyrelsen.. Hvis det kan godkendes.
Og hvad skulle der forøvrigt hjælpe på indholdet af glucose? Det kan man
ikke udskifte med saccharin (ikke Zacharin). Indholdet af glucose må
forøvrigt betegnes som forsvindende lille dosis taget i betragtning og det
er jo ikke længere glucose men 'glucose med glutamin', altså glucosamin.

Mvh J. Ragnar

Fra : Bente Clairrissa

Dato : 25-07-03 13:49

"J. Ragnar" <ragnar at pharmacist dot dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> aminosyrer. Og det er der vi skal finde glutamin. Så det ville være alt
> besværligt først at skulle extrahere glutamin fra husblas for derefter at

Du har ganske ret og jeg finder det heller ikke umagen værd med
krappeskjold.
Jeg vil bruge stoffet til noget andet end madlavning, fordi det har nogle
gode egenskaber, som jeg er sikker på kan bruges bedre industrielt.

> [...]
> Og hvad skulle der forøvrigt hjælpe på indholdet af glucose? Det kan man
> ikke udskifte med saccharin (ikke Zacharin).

Det er netop glukose at diabetespatienter har problemerne med, fordi de ikke
selv danner insulin.
Saccharin er ikke glukose men smager sødt, og giver ikke problemer p.g.a. af
den ringe mængde der skal benyttes for at søde.

> [...]
> er jo ikke længere glucose men 'glucose med glutamin', altså glucosamin.

Når jeg helst vil at der bruges saccharin, er det fordi at en umiddelbar
reaktion hos diabetespatienten ikke kan forventes, men på længere sigt kan
den.
Nøjagtigt som med alkohol og diabetes.

Bente Clairrissa.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 25-07-03 19:18

> [...]

af
> den ringe mængde der skal benyttes for at søde.

Ja, men hvorfor skulle glucosen give problemer i forbindelse med glucosamin,
når den ikke er der?

> [...]
> reaktion hos diabetespatienten ikke kan forventes, men på længere sigt kan

.... ikke forstået, den må du lige forklare...

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj

Fra : Bente Clairrissa

Dato : 25-07-03 23:36

"Mikkel Gybel Jensen" <mgj@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ikke
> af
>
> Ja, men hvorfor skulle glucosen give problemer i forbindelse med

Jo der er glucoce i glucosamin i lille mængde som det er der ønskes at bruge
som sødestof,
og derfor skal der bruges meget glucosamin for at få en sødene virkning.

> ... ikke forstået, den må du lige forklare...

Min erfaring ved at følge diabetespatienter, har vist at diæter som er
blevet tilrettetlagt diabetespatienter
skal følges slavisk uden svingærinder, fordi selvom mængden af isulin i det
daglige kan reguleres,
når en patient tillader sig noget der indeholder sukkerstof, så opstå der
følgesygdomme på længere sigt, når de gør det.

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 26-07-03 07:30

> Jo der er glucoce i glucosamin i lille mængde som det er der ønskes at
bruge
> som sødestof, og derfor skal der bruges meget glucosamin for at få en
sødene virkning.

Ja, men pointen var netop, at mængden glucose var så forsvindende lille, at
det ikke har praktisk betydning.

> når en patient tillader sig noget der indeholder sukkerstof, så opstå der
> følgesygdomme på længere sigt, når de gør det.

De kommer sgu alligevel - følgesygdommene, desværre. Men, hvordan vil du
iøvrigt tilrettelægge en diæt helt uden søde stoffer?

- Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen
http://home.tiscali.dk/~mgj