Problemer med define() og defined()
Fra : RHO

Dato : 12-07-03 13:10

Jeg har problemer med at få konstanter til at virke; dvs som superglobals.
Jeg har to testsider: (kildekode nederst)

testConst_1: Vha af en submit-button kan jeg sætte eller undlade at sætte en
konstant. Der chekkes på værdien vha et echo. og endelig et link til den
anden side

testConst_2: Der chekkes på om konstanten er defineret

Problemet er at testConst_2 altid rapporterer at konstanten ikke er
defineret, Hvad går galt ?. På forhånd tak for svar!

RHO

testConst_1:

<?
if(!isset($_POST["send"])){
ECHO "<form method='POST' action='testConst_1.php'>";
ECHO "<input type='submit' value='Send' name='send'></form>";}
else {
define("A_CONST","SAT");}
ECHO A_CONST."<BR>";
?>

testConst_2
<?
if (defined("A_CONST")) {
ECHO "SAT";}
else {
ECHO "NOT SAT";}
?>

<BR><a href="testConst_1.php">page 1</a>

Fra : Anders K. Madsen

Dato : 12-07-03 13:36

> [...]
> ECHO "<form method='POST' action='testConst_1.php'>";
> ECHO "<input type='submit' value='Send' name='send'></form>";}

Her gør du det at konstanten A_CONST bliver sat hvis der er trykket på submit
og i bunden er der så et link til testConst_2.php...

> testConst_2
> <?
> if (defined("A_CONST")) {
> ECHO "SAT";}
> else {
> ECHO "NOT SAT";}
> ?>
>
> <BR><a href="testConst_1.php">page 1</a>

Her tjekker du om A_CONST er sat...

Jeg tror du forveksler konstanter/superglobals med sessions...
En konstant er jo i PHP, som i alle andre sprog, en "beskrivende streng for en
konstant værdi"...
Altså at man f.eks. bruger konstanter som MAX_UPLOAD_SIZE for tallet 2048,
fordi man lettere kan gennemskue hvad MAX_UPLOAD_SIZE repræsenterer i noget
kode, end en pludselig optræden af tallet 2048.
Så en konstant er altså ikke konstant i den forstand at den forbliver sat...
Konstanter opfører sig på den måde ligesom variabler (med undtagelse af
sessions-vars), de slettes ved scriptets afslutning.

Du skulle tage et alvorligt kig på sessions (http://php.net/sessions) og måske
lige prøve at læse manualerne til konstanter igen, for der står der altså ikke
at de forbliver definerede...

Mvh.
   Madsen

--
- - - - - - - - - - - - - - + - - - - - - - - - - - - - - +
| Anders K. Madsen
http://lillesvin.linux.dk |
+ - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
| There are 10 types of people in the world... |
Those who understand binary - and those who don't.
| - http://bash.org |
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - +

Fra : RHO

Dato : 12-07-03 14:14

> [...]

måske

>lige prøve at læse manualerne til konstanter igen, for der står der altså

I manualen (kap.9 18-04-2003) står der "Like superglobals, the scope of a
constant is global. You can access constants anywhere in your script without
regard to scope." Det opfatter jeg således at man kan aflæse værdien på alle
sider når den først er defineret. I modsætning til session-variable skulle
man derimod ikke kunne ændre værdien. Er det en fejl-fortolkning ?

RHO

Fra : Anders Thorsen Holm

Dato : 12-07-03 15:09

RHO wrote:

> [...]
> defineret. I modsætning til session-variable skulle man derimod
> ikke kunne ændre værdien. Er det en fejl-fortolkning ?

Ja, du tolker det forkert.

Der står jo "You can access constants anywhere in your script without
regard to scope" - altså at en konstant kan tilgås hvorsomhelst
indenfor et script. Vel at mærke det samme script, den er defineret i,
eller de scripts, der måtte benytte require() eller include() til at
tilgå det script, hvori konstanten er defineret.

I dit eksempel har du to forskellige scripts, men prøver alligevel at
benytte samme konstant. Problemet er, at når første script er færdigt,
"dør" din konstant.

Som Anders K. foreslog, kunne du få den ønskede effekt vha. session-
variable. Alternativt kunne du definere din konstant i et separat
script, sammen med eventuelle andre konstanter, og benytte require()
eller include(), hvor du har brug for konstanten.

--
Anders Thorsen Holm | http://www.daimi.au.dk/~zoolook/

Overvejer du at købe en DVD-afspiller? Så hold dig fra Fredgaard!
Læs hvorfor: http://www.daimi.au.dk/~zoolook/?page=fredgaard

Fra : RHO

Dato : 12-07-03 16:35

Tak for gode svar!