Moms refundering
Fra : VK

Dato : 11-07-03 14:12

Så vidt jeg husker, er det muligt at få trukket momsen fra en vare købt i DK
når man tager den med sig i et land uden for EU. Og det eneste man skal gøre
er, at få stemplet sin kvittering på grænsen.

Hvilket statsborgerskab skal man have for at kunne få momsen refunderet ?

Skal man fx have polsk pas hvis man tager varen og gerne vil have momsen
refunderet af varen købt i DK eller kan man bare nøjes med det danske ?

Kan jeg også på vejne af et udlandsk firma købe ind i DK i mit navn og få
momsen refunderet ?

Jeg har nemlig købt noget edb-udstyr for en af mine kammerater som jeg er på
vej til at besøge snart. Det bliver en del billigere at købe varer i DK og
få momsem trukket fra hvis man tager dem til udlandet

PS. Gælder nogle særlige regler for edb/elektronikudstyr ?

Fra : Claus E Beyer

Dato : 11-07-03 15:49

"VK" <vk@vvkv.dk> skrev i en meddelelse news:bemd2j$2qse$1@news.cybercity.dk
> [...]

> Skal man fx have polsk pas hvis man tager varen og gerne vil have momsen
> refunderet af varen købt i DK eller kan man bare nøjes med det danske ?

Jeg véd at min tidligere kæreste, som er pæredansk med dansk pas, da hun var
bosiddende i Svejts, kunne hun købe ting i Danmark og få momsen refunderet ved
udrejsen fra Kastrup Lufthavn til Svejts. Man skal give besked ved købet, og
butikken skal være med i "en eller anden ordning", der gør at det er muligt.

Det er altså bopælsland der er afgørende og ikke statsborgerskab. Man skal være
bosiddende i et ikke-EU-land, og det må ikke være Norge og (vistnok) heller ikke
Island.

Claus

Fra : VK

Dato : 13-07-03 01:20

> [...]
ved
>udrejsen fra Kastrup Lufthavn til Svejts.

Hmm, nu siger du, "bosiddende" - har hun bare været på ferie der eller boede
hun i Sweiz ?
Jeg bor nemlig i DK og vil bare på 2 ugers ferie i et andet land .?

PS. Skal man have varene man gerne vil have refunderet med i tasken eller
kan de bare ligge i bagagen, så længe man har kvitteringen med ?

Fra : Jesper

Dato : 11-07-03 22:06

Fra : Jesper

Dato : 11-07-03 22:07

"VK" <vk@vvkv.dk> skrev i en meddelelse news:bemd2j$2qse$1@news.cybercity.dk...

<klip>

kik og læs mere derom på http://www.globalrefund.com/

Fra : VK

Dato : 13-07-03 01:25

> kik og læs mere derom på http://www.globalrefund.com/

Tak for linken, dog er mit tilf?lde lidt anderledes - jeg kober det, der er
ifolge loven ikke er tax-free som sadan, Jeg skal bare have stemplet fra
Told&Skat pa gr?nsen, sa sender jeg checken til firmaet, som sa skal
refundere momsen

Der er dog en ting der bekymrer mig:

"Step 2
When leaving a country or the European Union, simply show your purchases,
receipts and passport to customs officials and have your Global Refund
cheques stamped...."

Hvad skal de bruge mit pas til ? For at se at jeg ikke bor i DK ?

".....As a foreign visitor to another country you are entitled to a VAT/GST
refund on the purchases you export from the country you are visiting...."

Og det gor jeg nemlig ikke, da jeg bor og har passet fra det land (DK) hvor
jeg kober varene.......