Dansk Maual
Fra : T.

Dato : 11-07-03 13:02

Hej NG,

Jeg har lige købt et lækkert Canon Powershot G3 Digitalt kamera.

Mit problem er at jeg har kun modtaget den med en TYSK manual. Da jeg
retter henvendelse til forretningen med mit problem siger de, at sådan er
det !!, men hvis jeg er interesseret kan jeg da købe en manual til kr. 375.-
hvis jeg mente jeg havde behov for en Dansk manual.

Nu er mit spørgsmål, hvad siger lovgivningen omkring dette ?. Kan man kræve
at der er en Dansk manual eller skandinavisk med i et køb af den slags ?.

Jeg er meget glad for Kameraet og er på ingen måder interesseret i at
returnere det (som jeg ellers er blevet tilbudt af forretningen) - både
fordi jeg er glad for det samt det var et rigtigt godt tilbud. Det skal
lige siges at jeg på intet tidspunkt har fået oplyst at der KUN fulgte en
TYSK manual med, dog ser jeg på min regning følgende, Jeg citerer : Der
følger ikke Dansk manual med, en Engelsk manual kan downloades fra nettet på
følgende adresse .........................

Er der noget som har et godt svar til dette, er det værd at gå til
forbrugerstyrelsen med dette ?. eller er der en der kender et direkte link
til lovgivningen omkring dette emne ?.

Jeg ser frem til et godt svar

På forhånd tak for svarene

Torben

Fra : Helmut Lotti

Dato : 11-07-03 13:02

Hej Torben!

Der skal altid medfølge en manual/instruktionsbog på et nordisk sprog!

Med venlig hilsen

Helmut Lotti

Fra : TGD

Dato : 14-07-03 18:08

"Helmut Lotti" <HelmutL@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Torben!
>
> Der skal altid medfølge en manual/instruktionsbog på et nordisk sprog!

Nej ikke altid.

Fra : HKJ

Dato : 11-07-03 13:13

"T." <tbj@dk.ibm.com> wrote in message
> [...]
kræve
> at der er en Dansk manual eller skandinavisk med i et køb af den slags ?.

Prøv at læse på: http://www.fi.dk/faq/faq204/

Der er også nyttige information på:
http://www.fs.dk/ (Lav en søgning på Brugsanvisning)

Fra : Peter Risager

Dato : 11-07-03 16:50

Det er meget muligt at du kan downloade manualen på dansk.
Har du prøvet at lede efter den?

--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Tjinca

Dato : 11-07-03 18:18

Nej, men den findes i en engelsk version på Canons egen hjemmeside, hvis det
kan hjælpe.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 11-07-03 18:26

Tjinca wrote:

> Nej, men den findes i en engelsk version på Canons egen hjemmeside, hvis det
> kan hjælpe.

Kravet er at der dansk manuel, kan det så hjælpe ?

men er du forbruger, så kontakt den danske forbrugerstyrelse.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : TGD

Dato : 14-07-03 18:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kravet er at der dansk manuel, kan det så hjælpe ?

Nej der er ikke et generelt krav.

> men er du forbruger, så kontakt den danske forbrugerstyrelse.

Kontakt Canon Danmark.

Fra : Mike

Dato : 11-07-03 18:28

> [...]
375.-
> hvis jeg mente jeg havde behov for en Dansk manual.

Hvad er det for en forretning?

Hvis det er en almindelig butik i Danmark, mener jeg også der skal følge en
dansk manual med.

Må jeg høre hvad du har givet for det, da min kæreste arbejder i en
fotobutik.

Hvilken software ligger der på kameraet - dansk eller hur?

Mvh
Michael

Fra : Jesper

Dato : 11-07-03 22:14

"Mike" <mlv@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> 375.-
>
> Hvad er det for en forretning?

Han har selvfølgelig købt Canon G3 i www.technikdirekt.de som alle andre fornuftige
mennesker der kan
tale/forstå tysk, engelsk og fransk =

Canon DK lever af at oversætte manualer til dansk og hvem bør betale, den der køber

Fra : Mike

Dato : 11-07-03 22:35

Hvad gav du for det, incl forsendelse osv?

Bliver måske en anelse OT efterhånden, men alligevel...

Mvh
Michael

Fra : Tjinca

Dato : 12-07-03 07:56

"Mike" <mlv@tiscali.dk> wrote in message
> Hvad gav du for det, incl forsendelse osv?
>
> Bliver måske en anelse OT efterhånden, men alligevel...
>
> Mvh
> Michael

Gav 5200 dkr. for det pågældende kamera online, for 3 måneder siden hos
technikdirect i Tyskland. Prisen er vist endnu længere nede nu ...!

Men for at komme tilbage til emnet, så læste jeg i en anden NG hvor en dansk
forretning (husker ikke om det kun var en online-shop, men dansk det var
den), netop pga. store besparelser, købte div. kamera og udstyr fra eller
gennem Tyskland, og solgte dem billigere herhjemme. Til kamerakøbene
medførte logisk nok, en tysk manual.

Folk der klagede, kunne enten lære at leve med det, eller levere kameraet
tilbage. Mit gæt er at mange beholdte deres varer alligevel, da det
pågældende kamera på daværende tidspunkt kostede 2-3000 mere i danske
forretninger som leverede en dansk manual. Og da de fleste danskere, i
dagens Danmark, kan klare sig på engelsk, var det ikke værre end at den
engelske manual kunne hentes ned fra nettet.

Klart at det er i strid med loven. Men med de store besparelser, dansk
software, den samme reklamationsperiode og mulighed for at få den repareret
hos en dansk forhandler grundet 2 års Europa garanti på produktet, så tror
jeg mange vælger at se bort fra kravet om en dansk eller skandinavisk
manual.

Skal så bemærke at jeg på intet tidspunkt kunne brokke mig over min tyske
manual, da mit kamera blev købt i en tysk forretning, dog med de samme
ovenstående muligheder og besparelser.

Tjinca

Fra : Mike

Dato : 12-07-03 11:48

Da du købte kameraet, tjekkede du priser hos Kamerahuset og Platan Foto? De
slås om at være Danmarks billigste.

Fra : Torben

Dato : 13-07-03 10:44

Tak for alle jeres gode svar ..

Jeg har selv købt Kameraet hos digital4u www.digital4u.dk

Prisen er 4999.- og det er jo en god pris, men jeg er igang med at finde ud
af mine rettigheder via nogle personer som har dybere indsigt i købeloven .
Det er lige så meget en principsag som noget andet, jeg kan udemærket
Engelsk og har da også downloadet den Engelske manual fra nettet. Men jeg
har bare den overbevisning at nu hvor de ikke direkte skriver på nettet at
en af grundene til at det kan sælges så billigt er at den kommer uden Dansk
Manual, så har man vel nogle rettigheder som Dansk forbruger.

Jeg vil skrive tilbage i denne gruppe når jeg har et svar på om der er
grundlag for at klage til Forbrugerombudsmanden, for det kan om ikke andet
give nogle retningslinier til andre forbrugere i Danmark om hvad man kan
forvente og forlange. Man skal vel ikke straffes for at købe Økonomisk

Fra : HKJ

Dato : 13-07-03 11:36

"Torben" <torben.jensen@city.dk> wrote in message

> Prisen er 4999.- og det er jo en god pris, men jeg er igang med at finde
ud
> af mine rettigheder via nogle personer som har dybere indsigt i købeloven
..

Hvis du du havde læst de link jeg postede til at starte med, ville du ikke
være i tvivl:

http://www.fi.dk/faq/faq204/

Forbruger info (og Forbrugerstyrelsen, som jeg også postede link til) har en
hvis indsigt i købeloven.

Fra : TGD

Dato : 14-07-03 18:14

"T." <tbj@dk.ibm.com> skrev i en meddelelse
> [...]
kræve
> at der er en Dansk manual eller skandinavisk med i et køb af den slags ?.

Ja du kan kræve at der en manual med til teknisk "tunge" ting, hvis ikke er
dette en fejl eller mangel ifht. købeloven, hvilken jeg så henviser dig til,
der kan du finde reglerne (der kan være fravigelser hvis dette er aftalt).

www.net-tjek.dk eller
http://www.fi.dk/ret/kobeloven/fejlogmangler/hvaderenmangel/brugsanvisninger/

<KLIP>