Antialias i en JPEG resize funktion
Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 10:05

Jeg har skrevet en resizefunktion baseret på andres eksempler på php.net
- men har lidt problemer med den nye antialias funktion.

Jeg synes ikke den har nogen effekt, eller også bruger jeg den forkert.
Jeg har prøvet at resize et digitalfoto hvor min svigerfar er ved at pakke
en gave op, og gavebåndet er meget hakket at se på, uanset om jeg kalder
antialias funktionen eller ej - faktisk kan jeg ikke se nogen forskel.

Jeg er rimelig ny i at bruge GD funktionerne, og har ikke kunnet finde
nogen eksempler eller dokumentation der uddyber imageantialias funktionen
ud over at den returnerer en bool, og skal have en image ressource og en
boolsk værdi som parametre, hvor den boolske værdi indikerer om der skal
bruges antialias eller ej.

Koden til funktionen er følgende, jeg håber i kan komme med et par forslage
til hvad der kan være galt:

////////////////////////////////////////////////
// resize_jpg($img, $target, $w, $h //
// //
// $img -> Full path to the original jpeg //
// $target -> Path to the target jpeg //
// $w -> Width of target jpeg //
// $h -> Height of target jpeg //
////////////////////////////////////////////////

function resize_jpg($img, $target, $w, $h) {
$image = ImageCreateFromJpeg($img);

if (function_exists('imageistruecolor')) {
//PHP >= 4.3.2
if (imageistruecolor($image)) {
$thumb = imagecreatetruecolor($w, $h);
} else {
$thumb = imagecreate ($w, $h);
}
} else {
//PHP < 4.3.2
$thumb = imagecreatetruecolor($w, $h);
}

if (function_exists('imageantialias')) {
//PHP >= 4.3.2
if (imageantialias($thumb, TRUE)) {
echo "<h3>Antialias aktiveret</h3>";
} else {
echo "<h3>Antialias kunne ikke aktiveres</h3>";
}
}

$imagedata = getimagesize($img);
imagecopyresized (
$thumb, $image, 0, 0, 0, 0, $w, $h, $imagedata[0],$imagedata[1]
);

return imagejpeg($thumb, $target);
}//end resize_jpg

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 10:11

Flemming Joensson <joensson@fjerndette.cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> ved at pakke en gave op, og gavebåndet er meget hakket at se på,
> uanset om jeg kalder antialias funktionen eller ej - faktisk kan jeg

Det skal lige siges at de kanter selvfølgelig ikke er der på originalen -
kun på den resizede kopi jeg får lavet.

Flemming

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 11-07-03 11:17

Flemming Joensson wrote:
> Jeg har skrevet en resizefunktion baseret på andres eksempler på php.net
> - men har lidt problemer med den nye antialias funktion.

Jeg kan anbefale at bruge ImageMagick - hvis du har eller kan få den
installeret på webserveren. Den laver rigtig, rigtig gode thumbnails - se
evt. her: http://billeder.dybdahl.dk/. Du kan køre ImageMagick's convert
eller mogrify programmer med php's popen() funktion.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 12:01

Lars Dybdahl <lars@dybdahl.net> wrote in

> [...]
> evt. her: http://billeder.dybdahl.dk/. Du kan køre ImageMagick's convert
> eller mogrify programmer med php's popen() funktion.

Takker, de thumbnails ser fine ud - det vil jeg lige prøve og se nærmere
på. Det er ikke til thumbnail brug, men til et content management system,
hvor billeder ikke må være bredere end en bestemt bredde. Er de det bliver
de resizet og der laves et link, så man kan få den originale opløsning ved
at klikke på det resizede billede. Man kan vel med lidt god vilje kalde det
et thumbnail, men bare et pænt stort et af slagsen. :)

Jeg har iøvrigt allerede imagemagick på min maskine derhjemme i forbindelse
med coppermine gallery, men havde ikke lige tænkt over at jeg bare kunne
bruge den :)

Flemming

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 13:19

> [...]

> evt. her: http://billeder.dybdahl.dk/. Du kan køre ImageMagick's convert
> eller mogrify programmer med php's popen() funktion.

Hej Lars,
hvad er grunden til at du anbefaler popen, til at afvikle mogrify med?

Den funktion jeg skal bruge kommer kun til at blive brugt in-house, så der
er rimelig styr på hvad folk vil smide efter den af input, så sikkerhed er
ikke det vigtigste for mit vedkommende - men hvis der er en eller anden
fordel ved popen metoden jeg har overset, så vil jeg gerne vide det.

Jeg biksede lige nedenstående funktion sammen og den virker sådan set fint,
og gør det samme som den resize_jpeg jeg sendte tidligere - bare ved at
bruge imagicks mogrify i stedet:

function imagick_resize($img, $target, $w, $h) {
copy($img, $target);
$command = '"C:\Program Files\ImageMagick-5.5.7-Q16\mogrify.exe"';
$arguments = "-size ".$w."x".$h." ".$target." -resize ".$w."x".$h;

$output=array(); // Array used for holding all lines output by exec
exec($command." ".$arguments, $output);

return $output;
}

Mvh.
Flemming

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 11-07-03 16:05

Flemming Joensson wrote:
> hvad er grunden til at du anbefaler popen, til at afvikle mogrify med?

Jeg plejer at bruge popen() fordi jeg så kan læse output fra programmet. På
den måde kan jeg reagere hensigtsmæssigt, hvis der opstår en fejl ved
programafvikling.

popen() har desuden den fordel, at mogrify programmet afvikles parallelt med
php-scriptet, dvs. multitasking. Under visse omstændigheder kan det betyde
noget for, hvor lang tid det tager at hente en side eller lign.

Hvis man bruger popen() til at starte et program med, som kan finde ud af at
levere progress information, kan man desuden levere progress information i
html-siden... det kræver dog lidt teknisk snilde.

Og så er der jo den åbenbare: Hvis du har en maskine med flere processorer,
så kan du nemt med popen() holde dem alle sammen beskæftiget. Det kunne
godt være relevant i et content-management system, da du nok mest kun har
en bruger der skal skalere billeder, men muligvis en stærk server.

Hilsen,

Lars.

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 16:33

> Hvis man bruger popen() til at starte et program med, som kan finde ud
> af at levere progress information, kan man desuden levere progress
> information i html-siden... det kræver dog lidt teknisk snilde.

Snedigt :)

Tak for svaret, til det system jeg laver vil det altid være ét enkelt
billede af gangen, da der næsten ikke skal være billeder i systemet - så
jeg tror det vil være overkill for mig at lave det med popen - men systemet
derhjemme kunne da godt lige trænge til lidt justering :)

Flemming

Fra : Nezar Nielsen

Dato : 11-07-03 13:06

Flemming Joensson wrote:
> [...]

> imagecopyresized (
> $thumb, $image, 0, 0, 0, 0, $w, $h, $imagedata[0],$imagedata[1]

Jeg tror ikke imageantilias gør at imagecopyresized opfører sig
anderledes, til gengæld tror jeg at når du tegner streger osv. at den
sørger for at de ser pænere ud..

imagecopyresized har dog det "problem" at den laver en direkte resizing,
dvs. den kigger ikke på "de pixels der ligger rundt om", hvilket
resulterer i at man får et noget hakket billede, meget bedre resultater
(på bekostning af lidt hastighed) får man med imagecopyresampled som
laver noget interpolering, og så er der nogen (se kommentarerne til
ovenstående funktioner) der har lavet en funktion der laver bicubic
resizing som skulle være endnu bedre(bedre detaljer på det resizede
billede), jeg har (for et års tid siden - jeg kan se der er kommet
forbedringer i kommentarerne siden) lavet en sammenligning af de tre
metoder, som kan ses her: http://linux.control.dk/eksempler/imageresizing/

--
Mvh. Nezar Nielsen
http://fez.dk/

Fra : Flemming Joensson

Dato : 11-07-03 13:48

Nezar Nielsen <tumpen@fez.dk> wrote in

> [...]
> kan se der er kommet forbedringer i kommentarerne siden) lavet en
> sammenligning af de tre metoder, som kan ses her:

Mange tak, det var interessant læsning. Indtil videre tror jeg dog, som
Lars har foreslået, at jeg bruger imagemagick idet det gør det ganske
hæderligt - både med kvalitet og hastighed.

Men interessant at se forskellene på de 3 metoder.

Flemming