Pakering på fortov
Fra : Karg-Nielsen

Dato : 10-07-03 14:40

Vi er et par stykker der ikke kan blive enig om:
(1) hvorvidt det er lovligt at pakere,standse eller af&pålæse på det fortov
der er imellem vej og ens indkørelse?
(2)er fortovet mellem vej og indkørelse en del af indkørelsen?
(3)og hvad er definitionen på en af&pålæsning?
Mvh
TH

Fra : Peter Risager

Dato : 10-07-03 14:53

> (3)og hvad er definitionen på en af&pålæsning?
Jeg tror jeg kan hjælpe med denne.
Ifølge min kørelærer er en af og pålæsning netop at der til stadighed
foregår en eller anden af eller pålæsning.
Det må, ifølge ham, tage ligeså lang tid som sådan en ting nu gør, også
selvom man bor på tiende sal og skal rende mellem bilen og ens lejlighed,
hvis der er der man skal aflæsse.
--
Peter Risager
"Bombing in the name of peace is like

Fra : Klaus G.

Dato : 10-07-03 16:13

> [...]
> Det må, ifølge ham, tage ligeså lang tid som sådan en ting nu gør, også
> selvom man bor på tiende sal og skal rende mellem bilen og ens lejlighed,
Vil mene at det er en vurdering sag. Der er jo forskel på at parkere, og så
først begynde at pakke, hvor man så slæber et bord ned hver hele eller hver
anden time. Det vil jeg ikke kalde en pålæsning, men derimod en parkering.
Men har man det hele klar, og man så render fra 10.etage, og ned med ting,
det er en pålæsning.

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 10-07-03 16:46

In article <3f0d6c9e$0$24668$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>, Karg-Nielsen wrote:
> Vi er et par stykker der ikke kan blive enig om:
> (1) hvorvidt det er lovligt at pakere,standse eller af&pålæse på det fortov
> der er imellem vej og ens indkørelse?

Hvis der er et rundt skilt med rød kant, blå baggrund og et rødt kryds
over, så må du ikke.

JonB

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 10-07-03 19:56

> [...]
> Vi er et par stykker der ikke kan blive enig om:
> (1) hvorvidt det er lovligt at pakere,standse eller af&pålæse på det fortov

Spørg den lokale politistation. Det reguleres af politivedtægten,
og ikke af loven. Så det er forskelligt fra politikreds til politikreds.
I Århus er det eksempelvis ulovligt at parkere med 2 eller flere hjul på
fortovet.

> (2)er fortovet mellem vej og indkørelse en del af indkørelsen?

Jeg tvivler på du må blokere fortovet.

Fra : Max[DK]

Dato : 11-07-03 06:44

> [...]
> og ikke af loven. Så det er forskelligt fra politikreds til politikreds.
> I Århus er det eksempelvis ulovligt at parkere med 2 eller flere hjul på

Hvad??? Her må jeg sige at da jeg gik til køreundervisning lærte jeg at det
måtte man godt så længe der var plads til en "barnevogn"(mener at det er
~60cm).

Det du skriver at når vi kommer til en ny politikreds skal vi lige læse
deres specielle regler igennem? det kan da ikke passe i sådan et lille
land...

/Max

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-07-03 23:33

Max[DK] skrev Fredag den 11. juli 2003 07:44 i dk.videnskab.jura:

> Det du skriver at når vi kommer til en ny politikreds skal vi lige
> læse deres specielle regler igennem? det kan da ikke passe i sådan et
> lille land...

Men sådan er det.

Ivar Madsen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 11-07-03 19:25

"Povl H. Pedersen" <povlhp@povl-h-pedersens-computer.local> wrote
in news:slrnbgrdlh.mb.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local

> I Århus er det eksempelvis ulovligt at parkere med 2 eller flere
> hjul på fortovet.

Dvs. man må gerne parkere med 1 hjul på fortovet ?

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Reino Andersen

Dato : 10-07-03 22:27

Karg-Nielsen skrev:

> (1) hvorvidt det er lovligt at pakere,standse eller af&pålæse på det
fortov
> der er imellem vej og ens indkørelse?

Vedr. parkering på fortov:

Færdselslovens § 28, stk. 3:

"Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov.
Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende. Køretøj, hvis
tilladte totalvægt ikke overstiger 3,5 t, kan dog, medmindre andet bestemmes
i en lokal bekendtgørelse, standses eller parkeres med en del af køretøjet
på fortov, såfremt dette ikke er til fare eller ulempe for færdslen på
fortovet. 1. pkt. gælder ikke cykler og tohjulede knallerter."

Køretøjer med en tilladt totalvægt på under 3.500 kg må som udgangspunkt
gerne parkere på fortovet med *en del* af køretøjet, hvis man ikke er til
ulempe. Nogle kommuner (bl.a. København) har dog i en bekendtgørelse - og
ikke i politivedtægten - forbudt parkering på fortovet.

Det kommer altså an på, hvor man bor, om man må parkere på fortovet.

Hvis man må parkere på fortovet, skal vi have fat i:

Færdselslovens § 29, stk. 3, nr. 2:

"Parkering må ikke ske ud for ind- og udkørsel til og fra ejendom eller i
øvrigt således, at kørsel til eller fra ejendom væsentlig vanskeliggøres".

Man må således gerne standse og af-/pålæsse ud for en indkørsel.

> (2)er fortovet mellem vej og indkørelse en del af indkørelsen?

Nej.

> (3)og hvad er definitionen på en af&pålæsning?

Loven nævner ingen definition på af- og pålæsning. Af praksis er man dog
kommet frem til følgende hovedretningslinjer:

A) der skal være tale om tungt eller omfangsrigt gods, eller
B) varer, der selv om de ikke er omfattet af A), udgør et led i en større
udbringning
C) af- eller pålæsning skal foregå kontinuerligt.

--
Reino

Fra : Henning

Dato : 11-07-03 08:56

> [...]
>ikke i politivedtægten - forbudt parkering på fortovet.
>
>Det kommer altså an på, hvor man bor, om man må parkere på fortovet.

Ikek bare parkering - der er stopforbud på fortovet! Og nej, det
nytter ikke at argumentere mod P-afgiften

Fra : Reino Andersen

Dato : 11-07-03 09:40

Henning skrev:

> Ikek bare parkering - der er stopforbud på fortovet! Og nej, det
> nytter ikke at argumentere mod P-afgiften

Fra "Bekendtgørelse om parkering i København":

§ 3. Det er forbudt at parkere - helt eller delvis - på fortov, cykelsti,
gangsti, helleanlæg, rabat el.lign., medmindre det ved afmærkning på stedet
er tilkendegivet, at parkering kan finde sted.

--
Reino