er dette svindel ?
Fra : Bo M Mogensen

Dato : 09-07-03 23:17

min fader har kørt sit regnskab og sit homebanking på win98 tiden var
så inde til at købe en ny maskine som sagt så gjort !

der er xp på som der nu er med stort set alle nye maskiner man køber
nu om dage i *merlin* løsningen !

Nå han vil så gerne have disse programmer inkl. de filer der ligger
overflyttet til den nye maskine hvorpå han ringer til en fagmand
forelægger ham sagen - han kommer ud sider lidt kikker på maskinerne
og siger det kan ikke lade sig gøre og efterlader en regning på 1600
kr. inkl moms !

imho - så er det reelt bondefangeri ! fordi selv om det ikke kan lade
sig gøre på xp så kan man da bare lave en ny partision med 98 og køre
programmerne der fra hvis der ikke er kommet nogen nye programmer
hvortil filerne kan impoteres !

er der ikke i dette tilfælled tale om svindel ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 09-07-03 23:54

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> forelægger ham sagen - han kommer ud sider lidt kikker på maskinerne
> og siger det kan ikke lade sig gøre og efterlader en regning på 1600

Nu skriver du ikke hvilke programmer, det drejer sig om. Prøv at spørge
i en mere relevant gruppe, om andres erfaringer med disse programmer.
Måske fagmanden ikke har været dygtig nok, og i så fald kan din far
brokke sig over regningen.

> [...]
> sig gøre på xp så kan man da bare lave en ny partision med 98 og køre
> programmerne der fra hvis der ikke er kommet nogen nye programmer

De fleste OEM-versioner af XP (og andre Windowser) er begrænsede, så jeg
kan meget nemt forestille mig, at man ikke kan oprette en Windows
98-partition ved siden af en sådan udgave af XP.

> er der ikke i dette tilfælled tale om svindel ?

Nej, men der kan som sagt være tale om inkompetance.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Jimmy

Dato : 10-07-03 03:59

"Kim Ludvigsen" <usenet@kimludvigsen.dk> wrote in message

> [...]
> 98-partition ved siden af en sådan udgave af XP.

> Nej, men der kan som sagt være tale om inkompetance.

Selvfølgelig kan man lave en partition med windows 98. Og jeg kan
overhovedet slet ikke se at XP ikke skulle kunne køre windows 98 programmer,
det er helt hul i hovedet. I værste fald findes der i XP en meget nem menu
hvor du kan indstille programmer til at kører under Win 95, 98, NT etc. hvor
den anvender nogle .dll filer. Jeg har hidtil ikke selv været ude for et
program som er til 98 som ikke bare kører på XP.
Hvis der er tale om at installationsfilerne til diverse programmer ikke er
der, så kan man altid prøve at flytte hele svineriet til den anden maskine
og se om det ik vil kører alligevel, ellers må man jo have diverse
installations filer, og programmerne tilbyder nok at man kan gemme de filer
man har lavet med programmet og bruge det på en anden maskine.
Du skal ikke være tilfreds med at han for 1600,- i hvert fald ikke har
forsøgt sig godt og grundigt, det er inkompitance/dovenhed.

Fra : Klaus G.

Dato : 10-07-03 05:05

> [...]
> Du skal ikke være tilfreds med at han for 1600,- i hvert fald ikke har
> forsøgt sig godt og grundigt, det er inkompitance/dovenhed.

Jeg er 100% enig, hvis et regnskabsprogram kan køre på Win98, så vil jeg
også stærkt mene at det kan køre på WinXP. Det samme gør sig gældene for
hans homebanking. Jeg har ikke hørt om en bank som ikke understøtter det
mest brugte styresystem, hos alm. borgere. Så enten har denne "ekspert"
været godt dum, eller også prøver han at røvrende jer.

Hvor lang tid brugte han på det? For 1600kr. lyder som +1time, _ihvertfald_!
Hvad hed firmaet igrunden, og hvor er det fra? Bare så man ikke render på
det selv, eller andre man kender...

Ang. det med at køre Win98, og WinXP på samme computer, det kan man godt,
kræver dog lidt kendskab til hvordan man sætte sådanne ting op, ikke alle
almindelige brugere som kan finde ud af det, men absolut ikke umuligt,
overhovedet ikke!

Mht. paragraffer, så ved jeg det ikke. Jeg siger bare hvad jeg selv mener,
om den "ydelse" din far har fået, i denne sammenhæng, for det har jeg da
noget forstand på :)

--
Klaus G. / Seth-Enoch

The only thing necessary for the triumph of Evil, is for good men to do
nothing - Edmund Burke(1729-97)

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-03 05:51

Klaus G. wrote:

> Jeg er 100% enig, hvis et regnskabsprogram kan køre på Win98, så vil jeg
> også stærkt mene at det kan køre på WinXP.

Regnskabsprogrammet kan være et gammelt dos-program, som kan køre under
Windows 98, men ikke under XP. Med hensyn til homebankingprogrammet,
kender jeg dog ingen, som ikke kan køre under XP.

> [...]
> kræver dog lidt kendskab til hvordan man sætte sådanne ting op, ikke alle
> almindelige brugere som kan finde ud af det, men absolut ikke umuligt,

Der er tale om en OEM-version af XP. Den slags er gerne begrænset, og
man kan nemt risikere, at man ikke selv kan få lov at partitionere
harddisken, men at XP kun kan placeres på én stor partition. Så selv
hvis man partitionerer og installerer 98'eren, så vil den efterfølgende
installation af XP overskrive det hele.

> Mht. paragraffer, så ved jeg det ikke. Jeg siger bare hvad jeg selv mener,
> om den "ydelse" din far har fået, i denne sammenhæng, for det har jeg da
> noget forstand på :)

Åbenbart ikke nok. Ud fra det oplyste, kan vi ikke vurdere, om fagmanden
har ret, eller om han er inkompetent. Uanset hvad, kan jeg ikke se, det
har noget at gøre med svindel.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Karsten Kryger Hanse~

Dato : 10-07-03 06:50

> [...]
> harddisken, men at XP kun kan placeres på én stor partition. Så selv
> hvis man partitionerer og installerer 98'eren, så vil den efterfølgende

Maybe off-topic...
OEM har ikke noget med en reduceret udgave at gøre. OEM er uden indpakning
og manual, og sælges (oftest) kun med andet hardware (der igen er
specificeret til kun at omfatte harddiske etc.)

Der findes således ikke 4 versioner (som der ville gøre hvis der også var
OEM-versioner) af Windows XP, men kun to; Windows XP Professional og Windows
XP Home.

Omkring der juridiske, så er det vel en regning for en tjenesteydelse, som
vedkommende ikke var kompetent til at yde, og derfor ikke kan kræve fuld
betaling for!?

Mvh.
Karsten Kryger Hansen

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 10-07-03 07:10

Karsten Kryger Hansen wrote:

> Maybe off-topic...

Ja, vi bør nok over i Windowsgruppen, hvis denne diskussion skal
fortsætte, så jeg FUT'er.

> OEM har ikke noget med en reduceret udgave at gøre. OEM er uden indpakning
> og manual, og sælges (oftest) kun med andet hardware (der igen er
> specificeret til kun at omfatte harddiske etc.)

I mange tilfælde er det en reduceret udgave, hvor pc-producenten for
eksempel ikke leverer en almindelig installations-cd, men en
rednings-cd, der genskaber systemet som det var, da maskinen blev købt.
Det er heller ikke altid alle funktionerne fra de fulde versioner er med
på OEM-versionerne. Så vidt jeg umiddelbart husker, er backup-programmet
for eksempel ikke med på alle OEM-versioner af XP.

> Omkring der juridiske, så er det vel en regning for en tjenesteydelse, som
> vedkommende ikke var kompetent til at yde, og derfor ikke kan kræve fuld
> betaling for!?

Hvis det er muligt at installere og overføre de pågældende programmer,
er vi enige. Spørgsmålet er så, om det er muligt, eller om fagmanden har
ret.

FUT news:dk.edb.system.ms-windows - det betyder, at svar på dette indlæg
havner i Windowsgruppen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 17-07-03 11:33

On Thu, 10 Jul 2003 07:49:46 +0200, "Karsten Kryger Hansen"
<karstenkryger@hotmailABC.com> wrote:

>Omkring der juridiske, så er det vel en regning for en tjenesteydelse, som
>vedkommende ikke var kompetent til at yde, og derfor ikke kan kræve fuld
>betaling for!?

Han skal da ikke ha en bjælle påtager man sig en opgave som man på
forhånd mener sig fagligt kompentent til at løse - og det så viser sig
at det er man ikke - jamen så er det jo bare pineligt og ikke andet !
og da slet ikke noget man skal betale for.

jeg havde i går besøg af en af mine venner det tog ham 8 minutter at
løse problemet :
man hendvender sig til :
http://www.navision.dk/dk/view.asp?categoryID=210
ringer for kontakt person sender en email Med : licens fils og serie
nr ved også for man opdateringen.

*Geniet* fra Data foretninge mente heller ikke man kunne opdatere bg
home banking - hvor dum kan man blive ?

Det er sgu da bare at hendevende sig til BG s afdeling der har med det
at gøre også sender de det nye softwere + de har en hotline...

Nu kan jeg selvføligt ikke viride ud af min far hvem der har taget
røven på ham da han jo kender sin søn :)

1.) de for en vcenlig opfordirng til at betale tilbage
2.) de bliver sendt vider til forbruger styrelsen kommer i de lokale
dagblade + lokalsamfunds gruppen ....

jeg tror de heder noget med HT data i Rønne på Bornholm ??

1600 kr for at bevise man er inkompetent ...satan ...

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 10-07-03 13:49

Kim Ludvigsen wrote:
> [...]
> harddisken, men at XP kun kan placeres på én stor partition. Så selv
> hvis man partitionerer og installerer 98'eren, så vil den efterfølgende

Hvad skulle der nu pludselig være galt med at resize partitioner ?
Såfremt det er en Merlin-installeret ting, så har de muligvis ikke
engang valgt NTFS da de installerede den, hvilket gør det muligt at
benytte gratis værktøjer til den lille opgave.

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/Hans_Joergensen

Fra : Dennis Pedersen

Dato : 10-07-03 07:27

"Klaus G." <klaus_godt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> mest brugte styresystem, hos alm. borgere. Så enten har denne "ekspert"
> været godt dum, eller også prøver han at røvrende jer.

Navision Navigator i en 16bit udgave f.eks
Den er ikke glad for XP, sidst jeg havde fat i en konsulent der kun
servicerede Navigator lød svaret "køb licens koder til 32bit" - og viola så
virkede Navigator (og det var prøvet at emulere alle OS'erne uden held.).
Såe de gamle skod regnskabprogrammer der ikke er vilde med 2k/XP findes skam
:)
Jeg mener ikke det er fair at sige de sige 1600 er bondefangerri, fordi i
det oprindelige indlæg ligger det ikke klart hvilke forudsætninger konsulent
satte for at kigge på det, ej heller hvad der helt præcist er lavet. Men jeg
er enig i hvis regnskabsprogrammet programmet var det *eneste* der blev
kigget på og problemet ikke blev løst burde der foreligge en fuld
kreditnota.

/Dennis

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-07-03 12:37

On Thu, 10 Jul 2003 06:04:42 +0200, "Klaus G."

> [...]
>Hvad hed firmaet igrunden, og hvor er det fra? Bare så man ikke render på

ja det er på Bornholm jeg ved ikke hvad firmaet heder jeg skal lige
over og rode i hans giro kort - da han ikke er meget for - for meget
opmækosmhed om sin person .......

Mv.
BMM

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-07-03 12:35

On Thu, 10 Jul 2003 04:59:00 +0200, "Jimmy" <jimmy@nothx.com> wrote:

>Du skal ikke være tilfreds med at han for 1600,- i hvert fald ikke har
>forsøgt sig godt og grundigt, det er inkompitance/dovenhed.

jamen det er lidt et problem her hvor jeg skriver fra - mange års
fætter kusine forplantning har afødt en de generering - der detsvære
ofte giver sig udslag i en meget nedsat evne til at tænke klart dybt
fornuftigt og inteligent !

BMM

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-07-03 12:32

On Thu, 10 Jul 2003 00:53:30 +0200, Kim Ludvigsen
> [...]

>i en mere relevant gruppe, om andres erfaringer med disse programmer.
>Måske fagmanden ikke har været dygtig nok, og i så fald kan din far

jamen det er lidt der problemet ligger - ja på 2 måder 1.) han har ret
mange penge og vil sgu heller betale ind brokke sig
2.) det forsvæver mig at der fra tid til anden bliver slået plat på
det faktum !

der var fanme en gang en edb forhandler der fik en maskine ind der
skulle opgraderes med b.la en ekstra Hardisk ... også skulle der sætte
nye ram i - edb forhandleren stjal HD en tog 1000 kr for at sætte en
blok ram i og han betaler bare - det er pisse ireterene !

jeg ringede så poltiet i rønne for at melde tyveriet af HD og fik at
vide at forhandlerene ikke selv kunne gøre for det ( ? ) hvorfor de
ikke ville foretage sig yderlige fra poltiet side !

>De fleste OEM-versioner af XP (og andre Windowser) er begrænsede, så jeg
>kan meget nemt forestille mig, at man ikke kan oprette en Windows
>98-partition ved siden af en sådan udgave af XP.

Nahh mon ikke eller kan man jo bare flytte den gamle hd også ja som
ellers lave 2 boot v opstart !

>Nej, men der kan som sagt være tale om inkompetance.

hmm ja.......

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-07-03 09:53

On Thu, 10 Jul 2003 00:17:22 +0200, Bo M Mogensen
<chokmah@spamcop.net> wrote:

> [...]
>sig gøre på xp så kan man da bare lave en ny partision med 98 og køre
>programmerne der fra hvis der ikke er kommet nogen nye programmer

Den tekniske diskussion af om det er muligt eller ej hører ikke hjemme
her, så det vil jeg ikke kommenterer.

>er der ikke i dette tilfælled tale om svindel ?

Svindel er ikke et juridisk begreb. Du mener vel om det er tale om
bedrageri - eller måske mere konkret om din far skal betale?

Umiddelbart må svaret være, at der skal betales. Men det afhænger
meget af hvad der er aftalt.

Var aftalen med teknikeren, at han skulle undersøge sagen på stedet
skal han naturligvis have penge for den indsats - uanset om han mener
det er muligt eller ej. Hans arbejde var at vurdere det.

Var aftalen derimod, at han skulle flytte programmerne kan man bedre
argumentere for at der ikke er leveret en ydelse - og at der derfor
ikke skal betales.

--
Jakob Paikin

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-07-03 12:40

On Thu, 10 Jul 2003 10:52:32 +0200, Jakob Paikin <news@paikin.dk>
wrote:

>Var aftalen med teknikeren, at han skulle undersøge sagen på stedet
>skal han naturligvis have penge for den indsats - uanset om han mener
>det er muligt eller ej. Hans arbejde var at vurdere det.

også selv om det viser sig at han er kommet frem til en fejl agtig
konklusion ?
og reelt p.gr af sin svigtnen faglige kompetance har tilrendet sig et
andet menneskes penge ?

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : morten sorensen

Dato : 10-07-03 14:00

Bo M Mogensen wrote:

> også selv om det viser sig at han er kommet frem til en fejl agtig
> konklusion ?

Er den *stensikkert* fejlagtig ?

> og reelt p.gr af sin svigtnen faglige kompetance har tilrendet sig et
> andet menneskes penge ?

Man kan ikke forvente den bedste rådgivning i verden fra enhver. Den
rådgivning man får afhænger ofte af hvad man selv kommer med af input.

Når man køber en Citroen, men egentligt måske burde have købt en Toyota
får man jo ikke penge tilbage af Citroen-dealeren.

morten sorensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 10-07-03 15:45

On Thu, 10 Jul 2003 15:00:19 +0200, morten sorensen
<morten@NOSPAMmortens.net> wrote:

>Er den *stensikkert* fejlagtig ?

ja selvfølig hvis man kan lægge et styresytem i mangel af bedre ind på
en sepreart partision hvorfra man kan køre de gamle prorgammer - så er
det i sagens natur ukorekt at det ikke kan lade sig gøre fra
pågældene maskine !

>Man kan ikke forvente den bedste rådgivning i verden fra enhver. Den
>rådgivning man får afhænger ofte af hvad man selv kommer med af input.

det er klart medn til 1600 kr. der skal man gerne være ret ufejæbarlig
for en times indsats !

>Når man køber en Citroen, men egentligt måske burde have købt en Toyota
>får man jo ikke penge tilbage af Citroen-dealeren.

Øhh nej men er det dæggene den er gal med så ... :) hvilket principilt
er det sammen biler køre på dæk pc er køre på styre systemer !
b.la

Mv.
Bo MM

Fra : morten sorensen

Dato : 10-07-03 19:28

Bo M Mogensen wrote:

> [...]
> en sepreart partision hvorfra man kan køre de gamle prorgammer - så er
> det i sagens natur ukorekt at det ikke kan lade sig gøre fra

Du bruger ordet *hvis* - det kan jeg kun tolke derhen at dette så netop
ikke *stensikkert* er fejlagtigt.

> det er klart medn til 1600 kr. der skal man gerne være ret ufejæbarlig
> for en times indsats !

Hvor står der det er for een time ?

Jeg vil igen mene at den præcise opgaveformulering må frem før man kan
bedømme om der er begået klare fejl.

Om det er en fejl ikke at partitionere disken [hvis man kan] ved jeg
ikke; for så er opgaven [og ansvaret] pludselig en hel del større, da
det ikke længere er et DOS-program man søgte at få til at køre under
Windows XP. Hvad hvis partitioneringen går galt ? Vil kunden så betale
timepris for at få det hele rettet op igen ? Næppe.

Hvis man tager sin bil på værksted og beder dem bedømme et problem og
deres konklusion er at det ikke kan laves - så bilen skal skrottes, skal
man jo stadig betale dem penge for indsatsen.

morten sorensen

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 11-07-03 02:05

On Thu, 10 Jul 2003 20:28:04 +0200, morten sorensen

>Du bruger ordet *hvis* - det kan jeg kun tolke derhen at dette så netop
>ikke *stensikkert* er fejlagtigt.

du misforstår mig når jeg skirver *hvis* så mener jeg at der ikke var
en win98 partision medn at der kunne komme en og problemet dermed
ville være løst !

>Hvor står der det er for een time ?
>
>Jeg vil igen mene at den præcise opgaveformulering må frem før man kan
>bedømme om der er begået klare fejl.

ja det var den tid han var tilstede !

> [...]
>Windows XP. Hvad hvis partitioneringen går galt ? Vil kunden så betale
>timepris for at få det hele rettet op igen ? Næppe.

sådan fungere det jo ikke .... man formulere sin sag over for en
fagmand hvorpå han svare om han kan løse den eller ikke - hvis han
ikke kan skal selvføligt kunne indse det og afslå sig opgaven - dte
kan da ikke være rigmeligt man skal betale for at en fagmand er
inkompetent !

>Hvis man tager sin bil på værksted og beder dem bedømme et problem og
>deres konklusion er at det ikke kan laves - så bilen skal skrottes, skal
>man jo stadig betale dem penge for indsatsen.

jamen det er da også noget andet !
her virker det som det skal hvis man ved hvad man gør !
Mv.
Bo M Mogensen

Fra : morten sorensen

Dato : 11-07-03 08:06

Bo M Mogensen wrote:

> du misforstår mig når jeg skirver *hvis* så mener jeg at der ikke var
> en win98 partision medn at der kunne komme en og problemet dermed
> ville være løst !

Men det er jo en helt anden opgave end bare at få et DOS-program til at
virke. Der er en helt anden risiko.

> ja det var den tid han var tilstede !

Hvor står der at han var til stedet een time ?

> [...]
> ikke kan skal selvføligt kunne indse det og afslå sig opgaven - dte
> kan da ikke være rigmeligt man skal betale for at en fagmand er

Du ved jo ikke hvad kunden har bedt om; det er min pointe. Du gætter på
at kunden har formuleret det ganske klart. Det er nu ret sjældent at
kunder formulerer deres IT-ønsker klart på en umiddelbart brugbar måde.

> jamen det er da også noget andet !
> her virker det som det skal hvis man ved hvad man gør !

Og du ved stadig ikke hvad kunden rent faktisk har bedt om. Og mener du
at en IT-konslulent på stående fod skal kunne løse ethvert problem ?

Hvad hvis konsulenten sagde at dette ikke kan løses uden at partitionere
og kunden sagde at de ikke ville have det skulle gøres, da de synes det
lød drastisk og hellere lige ville høre en andens mening.

Der er ganske mange mulige scenarier; derfor er det liiiidt hurtigt at
dømme 'svindel' på så få informationer.

morten sorensen

Fra : Jimmy

Dato : 11-07-03 12:04

> Der er ganske mange mulige scenarier; derfor er det liiiidt hurtigt at
> dømme 'svindel' på så få informationer.
>

> morten sorensen

Nu er humlen jo i det, at fagmanden har sagt, at det ikke kunne lade sig
gøre at få de pågældene Windows 98 programmer, til at kører på den anden
computer med Windows XP.
En IT-Mand som tager 1600,- i timen, må vi anse for at være extraordinær
prof. til IT, for det er i hvert fald en god timeløn.
En IT-Mand til 1600,- i timen har "det kan ikke lade sig gøre" som det
bedste svar på kundens problem, når kunden i en jura gruppe, gratis har fået
mange foreslag på hvordan det kan gøres.
Plattenslageri.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 11-07-03 12:27

Jimmy wrote:

> Nu er humlen jo i det, at fagmanden har sagt, at det ikke kunne lade sig
> gøre at få de pågældene Windows 98 programmer, til at kører på den anden
> computer med Windows XP.

Programmer, der kan køre på en Windows 98-computer, behøver ikke
nødvendigvis være Windows-programmer.

> En IT-Mand til 1600,- i timen har "det kan ikke lade sig gøre" som det
> bedste svar på kundens problem, når kunden i en jura gruppe, gratis har fået
> mange foreslag på hvordan det kan gøres.

Og lige så mange forklaringer på, hvorfor det måske ikke kan lade sig
gøre.

> Plattenslageri.

Nej.

Måske vi skulle stoppe denne tråd til Bo i en dertil indrettet gruppe
har fået fastslået, om fagmanden har ret eller ej. Og at han har fået
spurgt sin far, hvad der var aftalt med fagmanden. Der skal flere fakta
på bordet, før der kan gives et korrekt juridisk svar.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : jens v

Dato : 11-07-03 13:09

> Programmer, der kan køre på en Windows 98-computer, behøver ikke
> nødvendigvis være Windows-programmer.

Hvis det er en "gammel" version af Concord er der også et problem med at
den ikke kan køre på en alt for hurtig maskine. Hvis du ringer og spørger
hos Damgår data og de skal fortælle dig det, får du en faktura på 600,00 kr.
for oplysningen, plus du skal have en opdatering, som du iøvrigt ikke kan få
mere, da Navision har stoppet supporten på de ældre Concord systemer.
mvh jens v

Fra : morten sorensen

Dato : 11-07-03 12:44

Jimmy wrote:

> Nu er humlen jo i det, at fagmanden har sagt, at det ikke kunne lade sig
> gøre at få de pågældene Windows 98 programmer, til at kører på den anden
> computer med Windows XP.

*Er* det Win98-programmer ? Mit gæt er at det er DOS-programmer der
*kan* køre under Win98, men ikke Win2k og XP.

> En IT-Mand som tager 1600,- i timen, må vi anse for at være extraordinær
> prof. til IT, for det er i hvert fald en god timeløn.

Hvor står der at det var een time ? Jeg har ikke kunne finde det, men
folk gentager det hele tiden.

> [...]
> bedste svar på kundens problem, når kunden i en jura gruppe, gratis har fået
> mange foreslag på hvordan det kan gøres.

Det kommer an på hvad kunden har spurgt om.

At jeg [forhåbentligt] havde håndteret det anderledes, er en anden sag.
At kalde noget svindel på så ukendt en baggrund mener jeg er drastisk.

morten sorensen

Fra : Ole Andersen

Dato : 11-07-03 13:22

morten sorensen wrote:
> Hvor står der at det var een time ? Jeg har ikke kunne finde det, men
> folk gentager det hele tiden.

Bo skrev først 'han kommer ud sider lidt kikker på maskinerne', og siden
'det er klart medn til 1600 kr. der skal man gerne være ret ufejæbarlig
for en times indsats !' og 'ja det var den tid han var tilstede !'
På den anden side så fremgår det at 'han ringer til en fagmand
forelægger ham sagen', så den indledende telefonkonsultation er muligvis
medregnet.

Det fremgår i øvrigt ikke om der i tiden evt. er medregnet kørsel, eller
om der er en minimumssats.

Og bortset fra det, så er der meget lidt jura i den her tråd. Hvor skal
vi sende den hen?

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
Thesis #82: Your product broke. Why? We'd like to ask the guy who made

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-07-03 15:02

In article <3f0e99b8$0$259$4d4eb98e@read-nat.news.dk.uu.net>, Jimmy wrote:

> [...]
> bedste svar på kundens problem, når kunden i en jura gruppe, gratis har fået
> mange foreslag på hvordan det kan gøres.

Hvad med kørsel? Hvad med evt. weekend/aften tillæg?

JonB

Fra : Bo M Mogensen

Dato : 12-07-03 00:18

On Fri, 11 Jul 2003 14:02:10 +0000 (UTC), Jon Bendtsen
<bendtsen@diku.dk> wrote:

>Hvad med kørsel? Hvad med evt. weekend/aften tillæg?

det er selvføligt med i et samelt tilbud på en problem løsning - men
man giver jo ikke et tilbud eller sender en regning på et problem man
ikke kan løse - det er jo bonde fangeri / svindel .

hvis man ikke har forudsætningerne for at løse en opgave man påtager
sig - så MÅ det sgu da være svindel at sende en regning for det !

lad os nu tage et eksempel jeg for den vrang forestilling jeg er
overlæge jeg laver nogen fake papire bliver ansat patinten kommer ind
men en skal vi sige sprængt blindtarm .... jeg ved selvføligt ikke
hvad der er galt med manden så jeg stikker ham en albyl eller 2
patienten dør og til den første for jeg så min overlæge løn og jeg
trægger x antal km fra i kørsel - du kan jo godt se det holder jo ikk!

Mv.
Bo M Mogensen

Fra : jan@stevns.net

Dato : 12-07-03 08:18

Bo M Mogensen <chokmah@spamcop.net> skrev :

>det er selvføligt med i et samelt tilbud på en problem løsning - men
>man giver jo ikke et tilbud eller sender en regning på et problem man
>ikke kan løse - det er jo bonde fangeri / svindel .

Der er alt for mange ubekendte faktorer i det til at nogen har en
chanche for at vurdere noget som helst.

Bondefangeri/svindel er nok noget af det sidste der kan hæftes på det
skete.

Yderligere debat om hvordan et sådan problem måske kunne løses hører
slet ikke til i denne gruppe.
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
"There is no replacement for displacement......! "

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-07-03 10:01

In article <0dhugvgla71d5q2n2fp364ku2srt57ug87@4ax.com>, Bo M Mogensen wrote:

> det er selvføligt med i et samelt tilbud på en problem løsning - men
> man giver jo ikke et tilbud eller sender en regning på et problem man
> ikke kan løse - det er jo bonde fangeri / svindel .

Det kommer an på hvad der er aftalt. Kunde og konsulent kan
aftale at konsulenten skal se om det kan lade sig gøre.
Hvis kunden spørger: "kan man det?" Og konsulenten svarer
"nej", så skal der stadig betales.

> hvis man ikke har forudsætningerne for at løse en opgave man påtager
> sig - så MÅ det sgu da være svindel at sende en regning for det !

Det kommer an på om de har aftalt at konsulenten skal have
penge for undersøgelsen også.

Det er noget helt andet.

JonB

Fra : Carsten H

Dato : 12-07-03 18:31

"Bo M Mogensen" <chokmah@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvortil filerne kan impoteres !
>

> er der ikke i dette tilfælled tale om svindel ?

Lad mig gætte!

I har ikke licens til de programmer i vil havet flytted over på den nye
maskine og i har sikker heller ikke selve programet på CD-Rom hvad man mest
naturlig vil bruge for at installere programmerne over på den nye PC.

Det er ikke sådan at flytte en hardisk over i en anden maskine og køre vidre
der fra.

Carsten