Knuder på maveskindet, hvad kan det være?
Fra : Michael Hjorth

Dato : 08-07-03 22:30

Hej Alle

Min Rhodesian Ridgeback tæve på 3 måneder har fået nogle knuder lige under
den tynde hud i lysken, hvor hun stort set ingen ingen pels har.

Da vi var til dyrlægen og få hende vaccineret mandag bad vi ham om at
kigge på det. Det havde han aldrig set på en hvalp før, sagde han. Han er
den type dyrlæge som med det samme han møder en knude messer sit mantra
"biopsi" og griber ud efter skalpelskuffen, så han ville selvfølgelig tage
en biopsi med det samme. (Det skinner måske igennem her at vi har planer
om at skifte dyrlæge, men de har jo sommerferie mange af dem lige nu). Da
han således havde fået gjort os godt nervøse for hundens liv fik han lov
til at tage den biopsi.

Samme dag ringer jeg til vores opdrætter, som har ca. 25 års erfaring med
racen, og spørger hende om hun har nogen ide om hvad det kan være. Hun
mener at det måske kan være plantegift fra f.eks. en brændenælde eller
lignende der kan have fremprovokeret en reaktion, og at vi bør forsøge med
anti-histamin salve. Hunden har også en lille rift lige i det område, som
måske kunne støtte denne forklaring.

Nu er det jeg gerne vil spørge:
Er der nogen af jeg som har oplevet sådan nogen knuder på en hvalp?
Hvad skyldtes de?

Michael.

Fra : pause

Dato : 09-07-03 09:27

"Michael Hjorth" skrev d. 08-07-03 22:30 dette indlæg :
> [...]
> måske kunne støtte denne forklaring.
>
> Nu er det jeg gerne vil spørge:
> Er der nogen af jeg som har oplevet sådan nogen knuder på en hvalp?

Jeg har selv en golden retriver, og hun havde også små knuder ved
lysken, men de går væk helt af sig selv, jeg syntes du skal skifte
dyrlæge, han lyder ikke særlig god.
hilsen pause

http://www.kandu.dk/

Fra : Kim Christensen

Dato : 09-07-03 20:01

Michael Hjorth <mhjorth1@netscape.net> wrote in message news:<pan.2003.07.08.23.29.55.119696.463@netscape.net>...
> [...]
> måske kunne støtte denne forklaring.
>
> Nu er det jeg gerne vil spørge:
> Er der nogen af jeg som har oplevet sådan nogen knuder på en hvalp?

Nu skriver du ikke noget om hvor store de knuder er, og hvor dybt de
ligger.

Hvor mange er der, hvor dybt ligger de, og hvor store er de ca?.

Det kan være lymfekirtler der er hævet på grund af at de er i færd med
at bekæmpe en infektion, eller som opdrætteren siger, en form for
allergireaktion.

Hilsen Kim

Fra : Michael Hjorth

Dato : 09-07-03 22:23

On Wed, 09 Jul 2003 21:00:46 +0200, Kim Christensen wrote:

> [...]

> ligger.
>
> Hvor mange er der, hvor dybt ligger de, og hvor store er de ca?.

De er op til 1 cm i diameter og ligger lige under huden. Der en 3-4
stykker i hver side.

> Det kan være lymfekirtler der er hævet på grund af at de er i færd med
> at bekæmpe en infektion, eller som opdrætteren siger, en form for
> allergireaktion.

Ja, det er også det jeg først troede. Jeg håber det er noget i den
retning, da det jo er til at behandle.

Michael.

Fra : Michael Hjorth

Dato : 09-07-03 22:45

On Wed, 09 Jul 2003 23:22:59 +0200, Michael Hjorth wrote:

> [...]

> stykker i hver side.

> Ja, det er også det jeg først troede. Jeg håber det er noget i den

Nu har jeg lige set efter igen, faktisk har de lagt sig meget i løbet af
dagen i dag, helt uden behandling af nogen art.

Michael.

Fra : bettina

Dato : 10-07-03 10:28

> Nu har jeg lige set efter igen, faktisk har de lagt sig meget i løbet af
> dagen i dag, helt uden behandling af nogen art.

Hej Michael

Det kan være mange ting. En ridgeback har jo stort set ikke noget pels til
at beskytte sig. Mocka (min ridgeback) har lige nu både på det ene lår og
det modsatte forben en hel del knopper, og jeg er overbevist om det er pga.
brændenælder. Hun er allergitestet og fundet helt fri for alting, og
aligevel har hun jævnligt knopper forskellige steder på kroppen. Og altid om
sommeren. Det kan også være myggestik. De kaster sig frådende over hende når
vi er ude og gå især om aftenen. Når hun er på besøg hos sin "plejefamilie"
(den hvor hun kommer på ferie når vi skal ud at rejse), får hun nogle kæmpe
bobler over hele kroppen når de har været i skoven. Det er endnu ikke
lykkedes mig at gennemskue hvad det er for en plante der vokser i deres
skov, men det er det eneste tidspunkt jeg har set den reaktion på hende. Min
gamle ridgeback fik det samme. Efter 1-1½ time indendørs forsvinder de igen
og hunden er totalt upåvirket af det.
Så det kan som sagt være mange ting, men selvfølgelig kan det også være
allergi, så hvis det bekymrer dig meget var det måske en ide at få taget en
blodprøve at få hende allergitestet for at få den bekymring ud af verden.

bettina

Fra : Michael Hjorth

Dato : 11-07-03 22:08

On Thu, 10 Jul 2003 11:28:25 +0200, bettina wrote:

> Det kan være mange ting. En ridgeback har jo stort set ikke noget pels
> til at beskytte sig.

Det har du ret i, og hvalpene har jo en særligt fin hud.

> [...]
> allergi, så hvis det bekymrer dig meget var det måske en ide at få taget
> en blodprøve at få hende allergitestet for at få den bekymring ud af

Jeg har nu fået svar fra dyrlægen. Det viser sig at være lidt betændelse i
mælkekirtlerne, så det er sandsynligvis en allergisk reaktion på en plante
eller insektgift eller måske noget hun har spist.

Det viser sig jo så at dyrlægen har overreageret, han burde have set tiden
an et par dage, så ville knuderne have været væk af sig selv og vi havde
sparet ca. 2000 kr.

Jeg har gået og tænkt over hvad det er dyrlægen mangler, han er et rart
menneske og virker fagligt kompetent. På trods af det fejlvurderer han
sådan en sag, og det er ikke første gang vi er ude for det. Jeg tror han
er tekniker og mangler fornemmelse og intuition, og jeg er nu blevet klar
over at det ikke er sådan en dyrlæge jeg har brug for. Så vi må ud og
lede...

Michael.