Kipkort og Lübeck
Fra : K. Thidemann

Dato : 08-07-03 21:53

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/

På Kipkortet finder jeg Lübech under Holsten.
Lübech er grå - betyder det der ingen microkort findes for Lübeck ???

Det var nedenstående portrætmaler jeg var interesseret i ???

C152 B-4 Kort 4/5 side 110 (Vor Frue Aalborg)
1838 No 7
Marts 6te
Anna Albertine Borch
døbt den 15te Junii 1838 i Kirken
Bogtrykker Jens Christian Borch og hustru Jensine Frederikke Tornøe
Faddere:
Jfr. J. Møller, Kanceliraad Jensen
Kaptain Kjøbmand Galthen
Portrætmaler Møller fra Lübech

--------------
Mvh
Ketty Thidemann

Fra : Lars J. Helbo

Dato : 08-07-03 22:43

On Tue, 08 Jul 2003 22:52:41 +0200, K. Thidemann
<k.thidemannFJERNDETTE@mail1.stofanet.dk> wrote:

>http://www.dis-danmark.dk/kipkort/
>
>På Kipkortet finder jeg Lübech under Holsten.
>Lübech er grå - betyder det der ingen microkort findes for Lübeck ???

Det betyder, at Lübeck var en hansestad (ligesom Hamburg). Det var
altså nærmest et selvstændigt land og havde intet med Holsten at gøre.
Derfor har tyske kancelli i København heller ikke gennemført
folketællinger der.

Du skal altså have fat i arkivet i Lübeck. Prøv at skrive til dem.
Arkivet er _meget_ gammelt. Det eksisterede i hvert fald i 1298, og de
har et meget omfattende personindeks til de fleste af de ældre
arkivalier, så de kan sikkert umiddelbart fortælle, om han er kendt.

http://www.luebeck.de/kultur_bildung/archiv/

http://www.archive.schleswig-holstein.de/kreis_frei/saluebec.html

--
Lars J. Helbo
lars@salldata.dk

Fra : K. Thidemann

Dato : 09-07-03 08:50

On Tue, 08 Jul 2003 23:43:15 +0200, Lars J. Helbo <lars@salldata.dk>
wrote:
> [...]
>har et meget omfattende personindeks til de fleste af de ældre
>arkivalier, så de kan sikkert umiddelbart fortælle, om han er kendt.

Tak til Lars J. Helbo for oplysningerne og links.

Jeg vil skrive til arkivet i Lübeck.

Mvh
ketty Thidemann

Fra : Tom H. Petersen

Dato : 10-07-03 11:05

> Portrætmaler Møller fra Lübech

Er sandsynigvis indentisk med

Møller, Johannes Ludvig Heinrich, 1814-85,
Portræt/miniature-maler, født i Lybæk

Ham kan du læse om i Weilbachs Kunstnerleksikon

Genealogi:
Møller, Johannes Ludwig Heinrich, 1814-1885, miniaturemaler. *8.10.1814 i
Lübeck, ?31.10.1885 i London, begr. smst. Da. indfødsret 1844. Forældre:
Blikkenslagerm. Peter Asmus M. og Johanna Dorothea Vetter. ~29.7.1841 i
Ålborg med Eline Sofie Schou, *14.9.1814 smst., ?26.7.1878 i London, datter
af hosp.forstander Hans S. og Ellen

Der er meget mere på
http://194.192.209.106/Weilbach.asp?ObjectId=612&wTekstId=38595

God fornøjelse