Checke om include fil er ændret - på en re~
Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-03 18:25

Jeg sidder og overvejer lidt hvordan man nemmest checker om en
include fil er ændret - på en remote server via http.
Skal man begynde at åbne socket forbindelser og læse last-modified
headers eller kan man gøre det smartere ? - evt. noget med at aflæse
en størrelse eller deromkring.

"Is everyone else in the world a moron, or is it just me?"
(Dilbert Newsletter)

Fra : Jimmy

Dato : 08-07-03 19:03

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> Jeg sidder og overvejer lidt hvordan man nemmest checker om en
> include fil er ændret - på en remote server via http.

Hvordan definerer du "http"?

> Skal man begynde at åbne socket forbindelser og læse last-modified
> headers

Det ville være een måde at gøre det på.

> eller kan man gøre det smartere ? - evt. noget med at aflæse
> en størrelse eller deromkring.

Er disse to filer, der har samme størrelse, ens? :

FIL1
echo "hej";

FIL2
print "ej";

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 08-07-03 19:08

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Hvordan definerer du "http"?

At filen der skal checkes ligger på en anden webserver end det script
der skal checke det. Det drejer sig om billeder (bannere).

> Det ville være een måde at gøre det på.

Er det den nemmeste ? - og er det til at stole på ?

> Er disse to filer, der har samme størrelse, ens? :

Nej det kan man vist ikke sige.

Fra : Jimmy

Dato : 08-07-03 19:37

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Er det den nemmeste ? - og er det til at stole på ?

Jeg mener nok at det er rimeligt at antage, at en last-modified må være til
at stole på, da det formentligt vil være det tidspunkt filen er FTP'et op.

Det er absolut den hurtigeste måde at undersøge sagen på.

En mere præcis måde at undersøge det på vil være at læse filen binært og
sammenligne med din lokale binære kopi af filen.

Hvis dine to variabler, som indeholder de to filer, er forskellige må filen
være ændret.

Det er klart den kræver mere programmering og mere trafik.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 00:53

> Jeg mener nok at det er rimeligt at antage, at en last-modified
> må være til at stole på, da det formentligt vil være det
> tidspunkt filen er FTP'et op.

Okay, mente heller ikke lige der skulle være nogen grund til at den
ville blive ændret med mindre filen oploades igen.

> [...]
> forskellige må filen være ændret.
>
> Det er klart den kræver mere programmering og mere trafik.

Ideen er helt at undgå at have en lokal kopi af filen men blot en
værdi i en database at sammenligne med.
Og det vil jo også blive et alt for langsommeligt system hvis hele
filen skal overføres til fra den ene server til den anden før
scriptet kan afsluttes og billedet vises.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 09-07-03 14:51

Henrik Stidsen wrote:
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in
>
> Ideen er helt at undgå at have en lokal kopi af filen men blot en
> værdi i en database at sammenligne med.

Ved at beregne filernes md5 summer, kan du afgøre om der er sket ændringer.
Du gemmer således den lokale fils md5 sum i en database eller fil, når du
foretager en opdatering. Når du ønsker at undersøge om der er sket
ændringer, beregner du md5 summen af den nye filer. Er summerne
forskellige, er der sket en ændring.

http://www.php.net/md5

eller

http://www.php.net/md5_file

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 16:43

Jakob Kirkegaard <jakir@cs.auc.dk> wrote in

> [...]
> ønsker at undersøge om der er sket ændringer, beregner du md5
> summen af den nye filer. Er summerne forskellige, er der sket en

MD5_file kan tilsyneladene ikke benyttes på filer der ikke ligger på
serveren så den løsning duer ikke.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 09-07-03 16:58

Henrik Stidsen wrote:

> Jakob Kirkegaard <jakir@cs.auc.dk> wrote in

> MD5_file kan tilsyneladene ikke benyttes på filer der ikke ligger på
> serveren så den løsning duer ikke.

Hvis du har sat

allow_url_fopen = 0n

i din php.ini, kan du selv åbne filen vha. fopen og efterflg. benytte md5
kommandoen.

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 09-07-03 22:18

> Hvis du har sat
>
> allow_url_fopen = 0n

Det ved jeg ikke om jeg har, er ikke sikker på det er sådan - siden
skal bo på et webhotel.

> i din php.ini, kan du selv åbne filen vha. fopen og efterflg.
> benytte md5 kommandoen.

Hvilket så kræver at hele filen overføres til serveren der har
scriptet liggende - det duer altså ikke.

Fra : Jakob Kirkegaard

Dato : 10-07-03 08:42

Henrik Stidsen wrote:

> Jakob Kirkegaard <jakir@cs.auc.dk> wrote in
>
> Hvilket så kræver at hele filen overføres til serveren der har
> scriptet liggende - det duer altså ikke.

Nej, hvis man har hentet filen kan man vel ligeså også gemme den lokalt.

En anden mulighed - hvis du har ftp adgang, samt at ftp serveren
understøtter kommandoen, er flg.

http://www.php.net/manual/en/function.ftp-mdtm.php

--
mvh Jakob Kirkegaard

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 10-07-03 14:21

> Nej, hvis man har hentet filen kan man vel ligeså også gemme den
> lokalt.

Men man har ikke hentet filen og det er ikke meningen at den skal
gemmes lokalt.
Det der skal ske er at der skal checkes på om filen er ændret - er
den ikke det skal der redirectes til den.

> En anden mulighed - hvis du har ftp adgang, samt at ftp serveren
> understøtter kommandoen, er flg.

Der er *kun* http adgang.