Privat bolig på erhvervsgrund
Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-07-03 14:19

Hvordan er lovgivning hvis man køber en erhvervsgrund med ret til at bygge
privatbolig i forbindelse med erhvervet '(liberalt) hvis man:

1) Mod forventning lukker firmaet? Skal man så fraflytte boligen?

2) Sælger huset - skal det så købes af en virksomhed, eller må en
privatperson købe det og bo i det?

Vh, Lars.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 08-07-03 15:45

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
>
> 1) Mod forventning lukker firmaet? Skal man så fraflytte boligen?
>
> 2) Sælger huset - skal det så købes af en virksomhed, eller må en

Hved det egentlig ikke, men tjek den lokalplan der er for området.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Lars Bonnesen

Dato : 08-07-03 17:08

"Erik G. Christensen" <egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote in message

> Hved det egentlig ikke, men tjek den lokalplan der er for området.

Har læst den igennem, men kunne ikke se, at der stod noget om det. Må
kontakte kommunen så. Men der er altså ikke en generel regel om det? Hvad er
"normalt"?

Vh, Lars.

Fra : Villum Sejersen

Dato : 08-07-03 19:00

Lars Bonnesen wrote:

> [...]
> kontakte kommunen så. Men der er altså ikke en generel regel om det? Hvad er

Som planlægger (*ikke* jurist) vil jeg sige, at kommunen ikke kan gøre
noget som helst, hvis en ejer af en bolig bare bliver boende, når en
ellers lovlig erhvervsudøvelse i henhold til en lokalplan ophører.
Ellers er det jo meget let at opretholde en eller anden form for erhverv
på ejendommen, så det formelle krav er overholdt.

Kun hvor lokalplanen udtrykkelig omtaler boligen som en "tjenestebolig",
nødvendig for den fastsatte erhvervsudøvelse, kan jeg forudse et
problem. (I så tilfælde er opretholdelse af boligen jo ikke nødvendig,
når erhvervsudøvelsen ophører.)

Lokalplaner medfører nemlig ingen "handlepligt", men 'kun' en pligt til
ikke at _ændre_ anvendelse i strid med planen. En lokalplan giver ikke
hjemmel til at foreskrive noget om ejerforhold (jf. PL § 15 stk. 2), og
kan ikke tvinge nogen til at ændre eksisterende lovlige anvendelser (her
altså bolig, som lovligt har kunnet etableres i henhold til lokalplanen).

Noget andet er så, at ejendommen ikke under nogen omstændigheder senere
kan sælges til anvendelse alene som bolig så længe lokalplanen omfatter
ejendommen, uanset om man - selv i en årrække - har udnyttet muligheden
for at videreføre eksisterende lovlig anvendelse.

Lige så snart en ny ejer kommer på banen, er det igen lokalplanens
anvendelsesbestemmelser (erhverv som hovedanvendelse - med dertil
knyttet bolig) der bliver afgørende.

--
mvh. Villum Sejersen

Fra : Peder Porse

Dato : 08-07-03 18:45

Som Erik skriver vil det i langt de fleste tilfælde afhænge af
lokalplanen eller hvis der er tale om en ældre ejendom, af byplanvedtægten.

Meningen med disse kombinerede grunde er at bolig og erhverv skal hænge
sammen. Det vil derfor som oftest stride mod lokalplanens princip , men
om det er muligt at håndhæve afhænger af hvordan plangrundlaget er
formuleret.

I nogle lokalplaner skriver man f.eks. at der på grunden kan opføres en
bolig til ejer eller portner. Det kan jo så håndhæves med forskellig
iver af den enkelte kommune.

Som regel vil lokalplanen indeholde et forbud mod yderligere udstykning,
og det hindrer jo netop den konstruktion, du foreslår, at erhvervsdelen
sælges fra.

Kommunalbestyrelsen vil nok i de fleste tilfælde kunne hindre at
beboelsen ikke har en eller anden sammenhæng med erhvervet.

pp

--
Peder Porse
Boesvej 2, Svejstrup Enge