Camping antenne
Fra : Thorkild Nielsen

Dato : 08-07-03 13:57

Hejsa

Jeg fik i forbindelse med køb af ny campingvogn forhandlet mig frem til at
få en antenne sat på vognen.

Den kan kun tage tv2.. og hvis jeg er heldig også tv1 med meget sne.. Det er
en meget lille antenne og helt sikker den billigste campingmanden havde..

Har tænkt på at købe den Harald Nyborg har tilbud på:

CAMPING ANTENNE 220V

Camping-bådantenne med indbygget forstærker og ekstern netdel med
tilslutning for 12 eller 220 Volt. Netdelen har 2 udtag, hvor der kan
tilsluttes 2 fjernsyn eller 1 radio og 1 fjernsyn.

Superpris lige NU! Kr 99,00

Er der nogen der har erfaringer med den???

/Thorkild

Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 08-07-03 16:18

"Thorkild Nielsen" <Thorkild_fjern_@s16.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilsluttes 2 fjernsyn eller 1 radio og 1 fjernsyn.

> Superpris lige NU! Kr 99,00
>

> Er der nogen der har erfaringer med den???

JA, den kan også kun tage tv2, vi har større held ved at bruge en alm.
stueantenne end den cv antenne fra harald nyborg.

Mvh
H.Hvidberg
-----
www.toyota-forum.dk

Fra : Mogens Dammand

Dato : 08-07-03 21:03

> [...]
> tilsluttes 2 fjernsyn eller 1 radio og 1 fjernsyn.
> Superpris lige NU! Kr 99,00
>
> Er der nogen der har erfaringer med den???

Ja, jeg har netop monteret en på min vogn i dag, og den tager både DR1 -
TV2 - TVDanmark2 uden sne, står bedre end stofa's inde i stuen, kan kun
anbefale den, indtil videre

Mvh
Mogens
Århus

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 08-07-03 21:43

"Mogens Dammand" <m.dammand@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, jeg har netop monteret en på min vogn i dag, og den tager både DR1 -
> TV2 - TVDanmark2 uden sne, står bedre end stofa's inde i stuen, kan kun
> [...]

Ja det er klart hvis du tester den hjemmefra hvor i har senderen tæt på
byen. Jeg har mindst 60 km til en DR1 sender så det er ikke sikkert den
virker lige så godt her.

Hilsen, Steen.

Fra : Mogens Dammand

Dato : 08-07-03 22:01

> Ja det er klart hvis du tester den hjemmefra hvor i har senderen tæt på
> byen. Jeg har mindst 60 km til en DR1 sender så det er ikke sikkert den
> virker lige så godt her.
>

> Hilsen, Steen.

Som jeg skriver er den monteret i dag, og det er set i forhold til den
almindelige som jeg demonterede at der er en væsentlig forbedring.

Mogens

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 08-07-03 22:31

> [...]

> tilsluttes 2 fjernsyn eller 1 radio og 1 fjernsyn.

Superpris lige NU! Kr 99,00
> Er der nogen der har erfaringer med den???

Jeg fik også først en "6-enders" på vores vogn, der virkede ret dårligt.
Derfor købte jeg en i Harald Nyborg, inkl. forstærker. Og den havde samme
problem.som den lille "6-enders".

Jeg har behov for at se på DR på VHF kanal 5 (Næstved) fra vores
fastliggervogn ved Præstø Fjord.
Så jeg fik i stedet for fat på en, der var "lidt mere VHF-egnet".
Det var en TV antenne 8 EL sølveloxeret,
Modtager kanal 5 - 12 og 21 - 69 Vejl. udsalg Pris: 338,00 (inkl. moms), se
f.eks. her
http://www.camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='903011'&page=1&p_ca
t_id='170'&menuguid=2

For at sikre mig, at den virkede, så testede jeg den i forteltet, og her
virkede den perfekt.
Det var OK, så jeg monterede den på vognens antenne, men AK, nu virkede den
lige så dårligt som den gamle "6-enders".

Jeg skilte derfor antenneboksen ad, og fandt ud af, at kernen i
antennekablet var knækket. Jeg kunne trække et stykke på ca. 8 cm. ud af
kablet.
Kablet var også lige lovligt bukket, ja nærmest knækket, inde i
køkkenskabet.
Jeg skiftede kablet ud, og nu kører fjernsynet bare perfekt.

Jeg for ned til forhandleren, og sagde, at de skulle tage at bruge noget
bedre kabel. Her fortalte værkføreren mig, at vognene fra fabrikken med
kablet ilagt før skabe m.v. monteres. Så kritikken må vel gå videre til
producenterne. Man kunne måske forlange, at antennen blev teste ved
monteringen, og det er det er måske også sket. Jeg glemte at spørge. Det
vigtigste for mig er, at nu virker mit TV.

Jeg ved ikke hvordan man måler gennemgangen i et antennekabel, men du kunne
måske prøvet antennen med et alternativt kabel, før du køber en ny. Den er
ret let at afmontere. Hvis det viser sig, at det er kablet, så har du fået
lokaliseret fejlen. For uanset hvilken antenne og forstærker du bruger, så
får du det bedte signal, hvis kablet er OK.

MVH
JPR

Fra : Klaus Kolle

Dato : 09-07-03 08:56

On Tue, 8 Jul 2003 23:30:34 +0200, "Jens-Peder Rasmussen"
<post@it-entre.dk> wrote:

> [...]
>kablet.
>Kablet var også lige lovligt bukket, ja nærmest knækket, inde i

Husk at coaxialkabel (antennekabel, hvor lederne udgør en centerleder
med et isolerende materiale omkring og endnu en leder - oftest en
strømpe af flettede tynde corer = "ledninger") skal bøjes med mere end
5 x diameteren på kablet for at dielektrikum (populært: "plastikket"
mellem inder- og yderleder) ikke beskadiges. Beskadiges dielektrikum
vil det forringe impedansen (populært: Den modstand kablet har ved en
given frekvens (ikke jævnstrøm) (eller endnu mere populært: Ballancen
mellem antenne, kabel og modtagerindgang)) for kablet. Det er en
gammel regel, som jeg lærte da jeg var elektronikmekanikerlærling (for
mange år siden).

Du er så kommet ud for er omend endnu værre, hvis der har været så
skarpe knæk at lederen er knækket. Dielektrikum er ganske sikkert
beskadiget og kablet er dermed væsentlig ringere end oprindelig
produceret. Det vil dæmpe højfrekvente signaler urimeligt meget.

>Jeg ved ikke hvordan man måler gennemgangen i et antennekabel, men du kunne
>måske prøvet antennen med et alternativt kabel, før du køber en ny. Den er

For at måle elektrisk gennemgang kan du kortslutte inder- og yderleder
i den ene ende og så måle at der er kortslutning i den anden ende.
Alternativt, hvis du ikke lige har et måleinstrument ved hånden så
sætte et batteris + og - til hver af lederne i den ene ende og check
at en pære (som kan lyse ved at blive tilsluttet batteriets + og - pol
direkte) kan lyse ved at forbinde den til hver af lederne i den anden
ende.

Bemærk at denne måling kun sikrer at der er elektrisk forbindelse ved
jævnstrøm og ikke ved højfrekvens (som radio og TV signaler), og
dermed ikke om impedansen er ok - det kræver specialinstumenter som
f.eks. et reflektometer. Men til radio og TV signaler er det oftest
tilstrækkeligt, hvis ellers senderen er inden for rimelig rækkevidde.

Håber ikke det blev for teknisk.

Mvh

Klaus Kolle
engang elektronikmekaniker - nu "kun" dataingeniør

Fra : Jens-Peder Rasmussen

Dato : 09-07-03 16:31

"Klaus Kolle" <dont-spam-me@ingnet.dk> skrev i en meddelelse
> On Tue, 8 Jul 2003 23:30:34 +0200, "Jens-Peder Rasmussen"
>
> Håber ikke det blev for teknisk.

Nej, nej, tværtimod spændende, selv om jeg aldrig helt har forstået dét der
med strøm.
Tak for en fyldig forklaring.
JPR

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 09-07-03 18:45

> Håber ikke det blev for teknisk.

Det var bestemt ikke for teknisk. Hold du dig bare til edb, der er ikke så
meget teknik involveret i det.

Hilsen, Steen.

Fra : Klaus Kolle

Dato : 09-07-03 20:23

On Wed, 9 Jul 2003 19:45:29 +0200, "Steen Jakobsen"
<s.jakobsenannoncekiller@post1.tele.dk> wrote:

>Det var bestemt ikke for teknisk. Hold du dig bare til edb, der er ikke så
>meget teknik involveret i det.

Njaa --- det er nu bare en anden slags teknik.

Klaus