php eller asp, for en totalt newbie
Fra : .:J:.

Dato : 08-07-03 10:24

Hej

Kunne godt tænke mig at programmere lidt for sjov, er totalt ny til det, og
er usikker på om det skal være php eller asp.

Jeg ved det er en religion, men nogen bud på hvad der er bedst/lettest
(uden
at gøre det til en religionskrig)?

Vil gerne komme i gang rimelig let, vil bar lave hjemmeside for sjov.

mvh
.:J:.

Fra : Jss

Dato : 08-07-03 11:26

Jeg ville vælge php. Det "kan" mere, det er billigere, og det er mere
udbredt. Dog kan det være nemmere at starte med access databaser end mysql,
især hvis du selv skal installere og sætte det op.
Men hvis du ikke skal hoste det selv, så vælg php (gør det alligevel)

Jeg startede selv med asp, og nu laver jeg kun php (hvis jeg selv kan vælge)

Jss

Fra : Thomas Due

Dato : 08-07-03 11:41

Jss wrote in news:<bee64b$2v4r$1@news.cybercity.dk>:

> [...]
> Men hvis du ikke skal hoste det selv, så vælg php (gør det alligevel)
>
> Jeg startede selv med asp, og nu laver jeg kun php (hvis jeg selv kan

Jeg ville nok sige, at det kommer an på hvad du har af styre system.
Hvis du har en windows 98 (2nd edition?), Windows 2000 professional,
eller Windows XP professional, eller større end de nævnte, følger der
en web server med. Med i den følger desuden ASP. Så kan det næsten ikke
blive nemmere.

Har du ikke et af de ovenstående styresystemer, skal du til at have
installeret en web server. Så kan det jo næsten være ligemeget om du
vælger PHP eller ASP.

Jeg vil så lige sige, at ASP anvender JScript eller VBScript som
server-side sprog, hvoraf VBScript er meget meget nemt at sætte sig ind
i, og nok også er lettere for en helt grøn nybegynder, da det er meget
"engelsk" i sin syntaks. Derimod er PHP noget mere kryptisk i
syntaksen, så vidt jeg har forstået det er PHP meget lig C i syntaks,
og det er absolut ikke noget jeg vil foreslå en nybegynder. På den
anden side, hvis du har programmerings erfaring fra windows
programmering, så kan det jo være lige godt.

Personligt anvender jeg udelukkende ASP, men jeg har så godt nok også
adgang til en Windows 2000 Server, så der skal ikke installeres noget
nyt software.

Jeg tror i sidste ende kommer det an på smag og behag. Nogle websteder
du kan besøge for at få en ide om sprogene og deres syntaks er:

ASP:
www.asp.net
www.aspin.com
www.asp101.com
www.4guysfromrolla.com
www.html.dk (Desuden er her en del omkring HTML generelt)

PHP:
www.php.net

Begge:
www.udvikleren.dk
www.netcoders.dk

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : Claus O

Dato : 08-07-03 12:04

"Thomas Due" <t.due@scanvaegt_REMOVE.dk> wrote

> [...]
> eller Windows XP professional, eller større end de nævnte, følger der
> en web server med. Med i den følger desuden ASP. Så kan det næsten ikke

Dette argument synes jeg overhovedet ikke skal med i betragtningen,
da det vel tager nogle få min. at hente php og nogle få min. at installere
det på de ovennævnte styresystemer. Men jeg tror nok de fleste uden
programmeringserfaring vil finde vbscript nemmest, men det kommer
så også til at koste senere hen, da php altid vil være billigere i "drift" end
M$´s asp/asp.net.
Til sjov/fornøjelse kik på php, til businessbrug "før eller senere" kik på asp.net (asp)

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-07-03 13:43

Jss wrote :

> Jeg ville vælge php. Det "kan" mere

Såsom?

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk

Svar til gruppen og ikke til mig privat !
Skriv under det du svarer på - www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Jimmy

Dato : 08-07-03 14:53

"Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> Såsom?

Det var ikke min kommentar, men jeg vil gerne skyde noget ind, hvor jeg
tager udgangspunkt i at ASP=Classic ASP.

- php har native mulighed for systemkald, så man kan FTP, pinge, tracert
mv.

- komponenter er ofte gratis og allerede installeret, eks. gdlib og
ImageMagick

- php har mange indbyggede funktioner, som man skal skrive sig ud af i
asp,eks. wordwrap og strip_tags samt fil-upload

Grundlæggende kan man vel lave de samme ting, det kræver blot mere tastning
i ASP samt flere dyre komponenter, som webhoteller ikke vil installere pga
sikkerhedsrisiko.

Mvh
Jimmy

Fra : Jesper Stocholm

Dato : 08-07-03 15:17

Jimmy wrote :

> "Jesper Stocholm" <jespers@stocholm.invalid> wrote in message

> Det var ikke min kommentar, men jeg vil gerne skyde noget ind, hvor
> jeg tager udgangspunkt i at ASP=Classic ASP.

Fino :)

> - php har native mulighed for systemkald, så man kan FTP, pinge,
> tracert

Det kan du også med ASP

> - komponenter er ofte gratis og allerede installeret, eks. gdlib og
> ImageMagick

Jeps - klart en fordel ved PHP

> - php har mange indbyggede funktioner, som man skal skrive sig ud af
> asp,eks. wordwrap og strip_tags samt fil-upload

Disse ting kan du også med ASP

> Grundlæggende kan man vel lave de samme ting, det kræver blot mere
> tastning i ASP

Men skyldes dette ikke at alt kapsles ind i funktioner i PHP - og dermed
"ser" det nemmere ud? Hvis den samme funktion fandtes i ASP, så ville
kaldet af funktionen på den enkelte side vel være den samme (det er ikke
noget jeg ved synderligt meget om, det er blot en fornemmelse).

samt flere dyre komponenter, som webhoteller ikke vil
> installere pga sikkerhedsrisiko.

For mig at se er en af de klare fordele ved PHP i forhold til ASP, at ting
enten ofte følger med distributionen af PHP eller kan findes gratis
relativt hurtigt. Det er også en fordel at man (mere eller mindre) uden
videre kan hente en eller anden tilfældig funktion og bruge den umiddelbart
på sin server. I ASP-verdenen er man bundet af de komponenter udbyderen har
installeret. Der findes godt nok scripts (vel svarende til funktioner i
PHP), der kan lave det meste, men som de scripts de nu er, performer de som
en gammel mand i en kørestol.

Hvis man skal kigge på årsagen til dette, så skyldes det imo de miljø som
ASP og PHP udspringer af. ASP udspringer af det kommercielle softwaremiljø
og PHP af OSS-miljøet. Det kan man så lide eller lade være. Dette giver sig
bla udtryk i at de fleste interessante komponenter til ASP koster penge -
hvorimod det er mit indtryk at de er gratis til PHP.

Endelig vil jeg godt pointere at der ikke findes noget entydigt valg
imellem ASP og PHP (og alle andre sprog for den sags skyld). Valget er i
høj grad afhængig af den aktuelle opgave. Selvom ASP har nogle
begrænsninger hvis det hostes ude i byen, så ville jeg til enhver tid vælge
det hvis der skal laves en intranetløsning på et firma Windows-netværk med
check imod AD og lignende sjove ting.

(og så vil jeg slet ikke komme ind på fordelene ved at gå fra low-
performance scriptsprog som PHP/ASP til rigtige sprog som Java og C#).

--
Jesper Stocholm - http://stocholm.dk - http://asp-faq.dk
Skriv venligst under det du svarer på og skær det overflødige væk.

Fra : Jimmy

Dato : 08-07-03 16:06

> Det kan du også med ASP

Ikke på de webhoteller, hvor jeg har forsøgt at gøre det.
Jeg er sikker på man ikke kan regne med det er muligt, hvis serveren er
hostet i byen.

> Disse ting kan du også med ASP

Ja naturligvis - men man skal skrive sig ud af det - her er funktionerne
allerede skrevet og man kan komme hurtigt videre.

> Men skyldes dette ikke at alt kapsles ind i funktioner i PHP - og dermed
> "ser" det nemmere ud? Hvis den samme funktion fandtes i ASP, så ville
> kaldet af funktionen på den enkelte side vel være den samme

Sikkert, men det gør den jo ikke.
Det er her jeg har bemærket store fordele ved php.

Og som en anden nævnte sidst: Manualen! (Der er stort set kun een og den er
på php.net med gode brugerkommentarer til)

> Endelig vil jeg godt pointere at der ikke findes noget entydigt valg
> imellem ASP og PHP (og alle andre sprog for den sags skyld).

Enig.
Men som svar til en *begynder* vil jeg mene, at ASP er det rette valg, hvis
man skal hurtigt igang med ting, der ikke kræver komponenter.

Det jeg har klippet væk er hvor jeg er enig.

Mvh
Jimmy

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 08-07-03 13:49

..:J:. wrote:

> [...]
> (uden
> at gøre det til en religionskrig)?
>
> Vil gerne komme i gang rimelig let, vil bar lave hjemmeside for sjov.

http://www.php-faq.dk/index.php?faq=7

og hvis du bestemmer dig for php
http://www.php-faq.dk/index.php?faq=3

--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : Jimmy

Dato : 08-07-03 11:53

"Peter Sepstrup" <peter@_REMOVE_sepstrupnet.dk> wrote in message

> http://www.php-faq.dk/index.php?faq=7

....som linker til en totalt uddateret, usaglig og forkert og subjektiv
"gennemgang" af forskelle.

Jeg ville vælge asp, hvis jeg var helt grøn, da du *meget* hurtigere er
igang med at skrive brugbar kode.
Samtidig er asp's fejl-fortolker *markant* bedre end php's ret kryptiske
måde at vise fejl på.

Dog mener jeg, at der er store fordele ved php i længden, men som begynder
der blot vil hurtigt igang, asp.

Mvh
Jimmy

Fra : .:J:.

Dato : 08-07-03 12:44

svært at vurdere; jeg hører:
asp er let da iis følger med windows (2k eller xp)
asp er lettere at tolke på fejl
asp er godt til businessbrug
asp koster mere (ms)

php kræver lidt at komme i gang med opsætning af server, men alligevel ikke
så lang tid
php er billigt

tror måske jeg prøver asp, IIS er jo allerede kørende ser jeg. så kan jeg jo
altid skifte, hvis jeg kommer så langt, til php.

men---
forstår ikke forskel på javascript og vbscript?

Fra : Ronni

Dato : 08-07-03 21:39

<snip snap>
> Jeg ville vælge asp, hvis jeg var helt grøn, da du *meget* hurtigere er
> igang med at skrive brugbar kode.
> Samtidig er asp's fejl-fortolker *markant* bedre end php's ret kryptiske
> måde at vise fejl på.
<snip snap>
> Mvh
> Jimmy

Jeg er absolut uenig ! !
Det kommer an på hvad der falder én logisk at bruge. Personligt læste jeg
en bog på 350 sider om ASP (VB script) og havde bagefter stor besvær med at
kode en simpel gæstebog, da jeg fandt (og stadig finder) VB scripts syntaks
og opbygning rodet, forvirrende og ikke-intuitiv, ligesom jeg havde besvær
med at finde ordenlige og let tilgængelige referencer/ressourcer.

I stedet læste jeg 50 siders PHP, gad ikke læse mere og satte mig og kode
en domain re-direct på under én time og efterfølgende en gæstebog uden
større besvær. PHP's syntaks faldt mig bare lettere og langt mere intuitiv.

Jeg anbefaler derfor alle nye at gå i gang med PHP, også på grund af de
mange ressourcer der er tilgængelige.
At man har Windows og (soft)IIS på maskinen og det derfor er lettere, da
div. ting til PHP er svære at sætte op, synes jeg ikke bør have den store
indflydelse på valget af sprog. Der findes programmer der installerer og
opsætter alt for dig, Apache, PHP, MySQL, PHPMyAdmin, Perl mv. klar til
brug, eksempelvis http://www.nusphere.com

/Ronni

Fra : Peter Sepstrup

Dato : 09-07-03 00:29

Ronni wrote:

> [...]
> indflydelse på valget af sprog. Der findes programmer der installerer og
> opsætter alt for dig, Apache, PHP, MySQL, PHPMyAdmin, Perl mv. klar til

Man kan evt. oprette sig et gratis "web-hotel" hos www.1go.dk, så får man
php og mySQL
--
Mvh. Peter.
___________________________________

Fra : .:J:.

Dato : 09-07-03 12:37

ok, det gør det ikke lettere for mig, der er mange sysnpunketr og
erfaringer, jeg var nok mest til asp, hælder dog lidt til phps natur,
opensource og gratis servere osv osv.

men letheden i det ene eller andet sprog...... tja.....

Fra : Thomas Due

Dato : 08-07-03 12:36

Peter Sepstrup wrote in

> .:J:. wrote:
> http://www.php-faq.dk/index.php?faq=7

Jeg siger ikke at han ikke har ret. Men en hastighedssammenligning er
intet værd, når der kun er hastigheder for den ene part. Desuden ville
det jo være nyttigt at kende metoden bag denne hastighedsudregning.

--
Thomas Due
Software Developer

Fra : pepss

Dato : 08-07-03 12:02

".:J:." skrev i en meddelelse
> [...]
> er usikker på om det skal være php eller asp.
> Vil gerne komme i gang rimelig let, vil bar lave hjemmeside for sjov.

jeg kan jo kun snakke for mig selv men jeg startede med php men gik over til
asp fordi jeg sys det var meget letter at lære

--
pepss
den ordblinde der prøver at blive web-designer

Fra : Dcasso

Dato : 08-07-03 17:30

Nu programmerer jeg selv asp, men det skyldes jeg lærte visual basic
først, og så var det et praktisk valg.

Mit bud er at for en nybegynder så er det sku ret ligegyldigt, prøv
evt. at slå op på et par sider med asp kode og et par sider med php
kode, den du umiddelbart forstår skal du vælge.

Og ja, der er da forskelle på de to sprog, men til alm. formål kan de
nu i høj grad det samme. PHP fås dog ofte billigere på hjemmesider,
tilgengæld har asp den store fordel at du kan designe
accessdatabaserne lokalt og afprøve lokalt.

mvh
Dennis

PS: Nu kommer der nok en del af de hardcore og siger at det ikke er
ret ligegyldigt, men tror nu nok du skal kunne få dækket dine behov
uanset valget

Fra : .:J:.

Dato : 08-07-03 18:45

tak, det lyder som et fornuftigt svar.

er der nogen der har et godt sted at starte, en guide eller?

bør jeg lave en access database først eller skrive lidt asp først?

links links links takker

Fra : pepss

Dato : 08-07-03 20:12

".:J:." skrev

http://www.html.dk/tutorials/asp/ sys jeg er rigtig god!

> bør jeg lave en access database først eller skrive lidt asp først?

asp først men det kommer helt af sig selv hvis du læser
http://www.html.dk/tutorials/asp/ fra start til slut!

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-07-03 20:37

> bør jeg lave en access database først eller skrive lidt asp først?

Klart lære ASP først!!

> links links links takker

http://msdn.microsoft.com/ har også god dokumentation.
[http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/nhp/default.asp?contentid=2
8000522] &
[http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/script56/html
/vtoriVBScript.asp]

HTML.dk har også links mv. til andre steder.

MVH Jonas (aka Juke)

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jonas Schmeltz Aaber~

Dato : 08-07-03 20:31

Jeg havde, inden jeg begyndte på ASP, snuset lidt til og leget i Perl, men selv
efter det, for Perl ligner jo lidt PHP i syntaks (og omvendt...), syntes jeg at
ASP var lettere.
JavaScript havde jeg også god erfaring i, men dennes syntaks ligger også
nærmere Perl/PHP end VBScript, som jeg skriver mine ASP-sider i.
Som mange gange nævnt; jeg tror det er op til den enkelte bruger. Nogengange er
det ene let for person X at forstå, mens det for person Y er det rene
volapyk...

... Du _behøver_ jo heller ikke bruge serverside-teknik til at lave hjemmesider
i!!